A Spanyol Nagydíj végére már szinte homályba veszett, hogy a 12. helyről a dobogóra felkapaszkodó George Russellt a rajt után kanyarlevágás miatt vizsgálták. Végül nem kapott büntetést, noha a Red Bull csapatfőnöke szerint kellett volna, amivel el is úszott volna a dobogója.
Saját elmondása szerint már az első két kör után látta, hogy a dobogó is összejöhet neki a Spanyol Nagydíjon, ám a Red Bull csapatfőnöke szerint mindez csak azért volt lehetséges, mert a rajt után büntetlenül levághatta a pályát. De vajon tényleg csak ennek köszönheti George Russell, hogy a 12. rajtkockából felzárkózott a harmadik helyre?
Az időmérő edzésen csapattársával ütköző és már a Q2-ben búcsúzó Russell nagyon jól rajtolt, a rosszabbul tapadó közepes keveréken induló Pérezt már az első métereken lehagyta, majd az előle kezdő Pierre Gasly mellett is elment. Az első kanyar féktávján a külső íven nagyon rövidet fékezett, így megérkezett kívülről Nico Hülkenberg és Oscar Piastri mellé, ám a kettes kanyar előtt úgy döntött, hogy inkább a menekülőút felé veszi az irányt. Noha Hülkenberg szándékosan nem szorította őt a pálya széle felé, Russell úgy vélte, hogy nem lesz elég helye, ezért választotta inkább a kanyar levágását.
„Kissé kiszorítottak, majd meghoztam ezt a döntést, mert tudtam, hogy két autó van a külső oldalamon, és ha ott tartom az autót, összeütközök Hülkenberggel. Tudtam, hogy ő van mellettem, majd azt is, hogy mögé tértem vissza és nem szereztem előnyt” – nyilatkozta a Sky Sports-nak, amelynek egyik szakértője, a korábban szintén az F1-ben versenyző Anthony Davidson úgy vélte, hogy Russell az irányváltás pillanatában még éppen, hogy a Hülkenberg jobbján levő Piastri előtt volt, így tulajdonképpen ugyanabba a pozícióba tért vissza, amelyben elhagyta a pályát.
Később a felügyelők is így gondolták, mert vizsgálták az esetet, de úgy ítélték meg, hogy nem történt előnyszerzés, ezért nem büntették meg a britet, aki így folytathatta a felzárkózást, és végül 3,5 másodperccel a rá az utolsó etapban zárkózó Pérez előtt végzett.
Christian Horner szerint azonban Russell csak annak köszönheti a dobogót, hogy nem kapott büntetést. „A kezdeti körökben bukott, nem volt remek a rajtja, George-nak pedig sikerült ellépnie azzal, hogy lement a pályáról, amiért nem kapott büntetést – elemezte Pérez versenyét a csapatfőnök a Sky Sports-nak. – Végül szerintem ez jelentette a különbséget. Checo versenye egyre erősebb lett, és különösen az utolsó etapban zárkózott vissza nagyon erősen. De nem maradt elég kör ahhoz, hogy a dobogóért harcoljon.”
Pérez maga is felhozta az esetet, amikor az utolsó kör végén átszelte a célvonalat, és a rádióban közölte, hogy Russell csak a pályalevágás miatt végzett előtte. Az interjúk során azonban már csak akkor említette ezt meg, amikor a Sky Sports-nak azt mondta: „sokkal többet kellett volna kockáztatnunk az első körben, mint ahogy például George tette.”
A mexikói ekkor már inkább az időmérős kiesést, a közepes gumikon rajtolást, és az elöl haladók vártnál nehezebb követését nevezte meg a dobogóról lemaradás okaként és őszintén elmondta, hogy „Ez van, ha előrébb akarunk végezni, sokkal jobb időmérő kell, úgyhogy már előre tekintek Montrealra.”