2024. május 05. 18:47

KezdőlapF1Sikerei miatt van bajban a tehetetlen Red Bull

Sikerei miatt van bajban a tehetetlen Red Bull

-

Egyre-másra veszíti el vezető szakembereit a Red Bull, és jelenleg nem is nagyon tud mit tenni ez ellen. 

A színfalak mögé nézve derül ki, hogy hiába robog gőzerővel zsinórban harmadik egyéni világbajnoki címe felé Max Verstappen és zsinórban második konstruktőri elsősége felé a Red Bull, azért az energiaitalos csapat sem dőlhet hátra. És nem csak, ami a fejlesztéseket, hanem ami a szakembereik megtartását illeti, hiszen lassan tendenciává válik, hogy a riválisok egyesével happolják el Milton Keynes-ből a kompetens munkaerőt.

Legutóbb Rob Marshall írt alá a McLarenhez, de nemrég az emberi erőforrásokért felelős Jayne Poole tette át a székhelyét a Mercedeshez (és a hírek szerint próbálta meg magával csábítani Adrian Newey-t), tavaly pedig a 2014 és 2021 között aerodinamikai főnökként dolgozó Dan Fallows igazolt el az Aston Martinhoz.

Fontos láncszemet vesztett el a Red Bull

Mindez persze nem meglepő, hiszen ahogyan a pályán a Red Bull megoldásait másolják, úgy azon kívül a jelenlegi legjobb csapat szakembereire feni mindenki a fogát. Mindezt pedig ész nélkül nem lehet tenni, hiszen a költségplafon miatt manapság már nem lehet megoldás a legjobb szakemberek összevásárlása, hiszen csak a három legjobban fizetett csapattag és a pilóták bére nem számít bele a plafonba. Ezért előnyben vannak azok az istállók, akiknek nincs csillagászati összegeket kereső alkalmazottja.

Nico Rosberg szerint ezt használta ki az Aston Martin Fallows megszerzésekor, és ajánlott az addiginál négyszer magasabb fizetést (a hírek szerint évi 1 millió eurót) a szakembernek, aki emellett részesedést is kapott Lawrence Strolltól az Aston Martin Lagondából. „A csapatok tudni akarják a titkokat, ezért a legjobb embereket vadásszák le a Red Bulltól. Ez normális a Forma-1-ben, mindig így megy” – mondta a Sky Sportson a 2016-os világbajnok.

Elátkozott hely lett a Ferrari? – a maranellóiak ismét csúnyán hoppon maradtak

A Motorsport-Total.com megkérdezte erről az Aston Martint, de természetesen nem kapott választ, mondván „az alkalmazottak és részvényesekkel kapcsolatos ügyek bizalmasak és tiszteletben tartjuk ezen felek magánügyeit.” Ugyanakkor a szaklap forrásai is azt állítják, hogy valós Fallows egymilliós fizetése és az is, hogy részesedést kapott. „Amennyi részvényt Lawrence Stroll ad a magas beosztású embereinek, mint Martin Whitmarsh és Dan Fallows, azon tűnődöm, maradt-e neki még egyáltalán” – idéztek egy iparági forrást.

Az Aston Martin tehát ezzel is csábítja a neves szakembereket, illetve a McLarenhez hasonlóan megteheti, hogy magas fizetést kínál nekik, és a top 3 kereső közé emeli őket, mert a technikai gárdájában még nincs vagy nem volt kimondott nagyágyú. A Red Bullnál ezeket a pozíciókat minden bizonnyal Christian Horner, Adrian Newey és a technikai igazgató Pierre Waché tölti be, így bárki mást el lehet csábítani komoly összegekkel, mert a Red Bull nem fog tudni versenyezni.

Így történt ez a Mercedeshez igazoló Poole esetében is, akiről Horner elmondta: „Meg kellett válnunk tőle, mert többé nem tudtuk igazolni a pozícióját a költségplafonban.” Magyarán: a Mercedes olyan ajánlatott tett neki, amivel nem tudtak versenyezni, különben máshonnan kellett volna elvenni a pénzt.

Pierre Wache, Enrico Balbo, Red Bull
Alighanem Pierre Wache (balra) technikai igazgató Newey és Horner mellett a harmadik személy, akinek a fizetése nem számít bele a költségplafonba  Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Többé nem lehet mindenkit leigazolni, mindenkinek ki kell érdemelnie a helyét a költségplafonban – idézi a Motorsport-Total.com a Red Bull csapatfőnökét, aki Rob Marshall főmérnök elvesztésére is kitért: „A fizetés, amit a McLaren ajánlott Robnak, valószínűleg a költségplafonjukban erre szánt összeg felét kiteszi. Nem hibáztathatjuk azért, hogy odament.”

„A gond az, hogy vannak régóta a csapatban levő emberek, akiknek jelentős a hozzájárulása, és nem akarod elengedni őket. Másfelől viszont ugyanannyiért kapsz tíz fiatal embert. Ezeket a kompromisszumokat kell folyamatosan megkötnünk a jelenlegi helyzetben” – magyarázta Horner.

A Red Bull tehát jelenleg gyakorlatilag védtelen az ellen, hogy a riválisok lecsapjanak a költségplafon hatálya alá eső embereire, és el kell fogadnia, hogy a siker ezzel jár. Az ő feladatuk ezért az, hogy mindeközben kineveljék az utánpótlást, és olyan fiatal mérnököket hozzanak a csapathoz, akik idővel a távozók helyébe léphetnek.

Friss