back to top
2024. szeptember 19. 03:05

KezdőlapF1Verstappen utolérte Sennát, a Red Bull elit klubba lépett Kanadában

Verstappen utolérte Sennát, a Red Bull elit klubba lépett Kanadában

-

Max Verstappen és a Red Bull győzelmét hozta a Kanadai Nagydíj, amelyen az első hely sorsa egy pillanatig sem forgott veszélyben, ám hátrébb komoly küzdelem zajlott. Idei hatodik sikere a holland pilóta pályafutása 41. elsőségét is jelentette egyben, amivel a kétszeres világbajnok beérte Ayrton Sennát.

Ahogyan azt jósolták, a Kanadai Nagydíj vasárnapjára kisütött a nap és már nyoma sem volt az esőnek, az időmérős káosz miatt felborult rajtrács azonban így is izgalmakkal kecsegtetett. Ketten pedig már a rajt előtt elkezdhettek izgulni, a Williams ugyanis Alex Albon, a Ferrari pedig Charles Leclerc autóján dolgozott a rajtrácson. A Scuderia szerelői a padlólemez egy részét cserélték ki, mert a csak a 10. helyről rajtoló Leclerc megrongálta azt a rajtrácsra menet.

A piros lámpák kialvását az élmezőnyből a harmadik helyről rajtoló Lewis Hamilton kapta el a legjobban, aminek köszönhetően megelőzte Fernando Alonsót, aki George Russell-lel is csatázott egyet, de a fiatalabbik Mercedes-pilóta támadásait már sikerrel visszaverte. A pole pozícióból kezdő Max Verstappen eközben zavartalanul eljött az élen.

Kanadai Nagydíj, rajt
Hamilton már az első kanyarba Alonso előtt fordult  Fotó: Dan Mullan/Getty Images/Red Bull Content Pool

Az első bő tíz körben a Mercedes-szendvicsbe szorult Alonso próbálta megelőzni Hamiltont, de nem tudott valódi támadást indítani, miközben egyszer a falat is lekoccolta ugyanott, ahol 2005-ben. A különbség annyi volt, hogy ez most nem kényszerítette a futam feladására. Mint ahogyan George Russell is megúszta, hogy a 12. körben komolyan odaverte a Mercedest s 12-es kanyar kijárati falához. Olyannyira, hogy a jobb hátsó felnije szétrobbant és az első szárnya is sérült, a pályára szóródott törmelék miatt pedig be kellett küldeni a biztonsági autót.

Az élen állók közül Verstappen, Hamilton és Alonso is lecserélte a közepes gumikat és kemény abroncsokat vételezett. Az Aston Martin szerelői ráadásul sokkal jobban dolgoztak a Mercedes embereinél, így Alonso kis híján visszaelőzte Hamiltont a bokszban, a hétszeres világbajnokot azonban sikerült közvetlenül elé kiengedni. A felügyelők vizsgálták is az esetet potenciális veszélyes kiengedés miatt, de végül nem büntettek.

Mivel a két Ferrari, valamint a kemény gumin rajtoló Pérez, Magnussen, Bottas trió nem cserélt kereket a Safety Car-fázis alatt, ők követték az újraindításnál Verstappent, Hamiltont és Alonsót, miközben Russell visszaevickélt a bokszba, és szárny-, valamint kerékcsere után az utolsó helyen folytatni tudta.

A folytatásban Verstappen hamar biztonságos távolságra szakította le az üldözőket, miközben Alonso szemmel láthatóan gyorsabb volt Hamiltonnál, amit végül a 22. körben tudott kihasználni, és a DRS-segítségével kifékezte a Mercedest az utolsó sikánban. Ezután sikerült ellépnie a hétszeres világbajnoktól, aki a második kerékcserék után közepes gumin vette üldözőbe az ismét keményeket kapó Aston Martint, de csak 1,6 másodpercig tudta lefaragni a különbséget a féktávokon előtt korai gázelvételre utasított, a hátsó fékekkel küzdő Alonsóval szemben, majd a hajrában ismét leszakadt.

Alonso előzése Hamilton ellen:

Verstappen végül senkitől sem zavartatva, közel 10 másodperces előnnyel ért célba, pályafutása 41. győzelmével pedig utolérte Ayrton Sennát, és már csak Alain Prost, Sebastian Vettel, Michael Schumacher és Lewis Hamilton van előtte az örökranglistán. De nemcsak a holland ért el komoly mérföldkövet ma, hanem a Red Bull is, amelynek ez volt a 100. győzelme a Forma-1-ben. Az energiaitalos csapat ezzel olyan névsorhoz csatlakozott, mint a Ferrari, a McLaren, a Mercedes és a Williams, és az F1 történetének ötödik konstruktőre lett, amely legalább 100 sikerig jutott.

Ami a dobogós helyek utáni történéseket illeti, a két Ferrari ezúttal remekül bánt a gumikkal, és közepes-kemény egykiállásos stratégiát megvalósítva a 4. (Charles Leclerc) és az 5. pozíciót szerezték meg úgy, hogy a 10. és 11. helyről rajtoltak. Ehhez szükség volt persze a Russell által előidézett biztonsági autóra, amelynél a pályán maradva nyertek pozíciókat.

A hatodik helyre az időmérőt ismét elszúró Sergio Pérez zárkózott fel, az utolsó előtti körben ráadásul kapott egy lágy szettet, hogy a leggyorsabb körért járó extra pontot is bezsebelhesse.

A hetedik helyen az óriási versenyt futó, több mint fél távon át DRS nélkül védekező Alex Albon hozta be a Williams-t. A thai-brit pilótának sokáig barátját, a mögé felzárkózó Russellt kellett tartania, de a Mercedes britjének végül a túlmelegedő fékek miatt fel kellett adnia a küzdelmet, így végül Esteban Ocon lett a nyolcadik a veszélyesen lifegő hátsó szárnyú Alpine-nal.

Ocon nagyot csatázott az utolsó körben Lando Norrisszal, az utolsó sikánba fej-fej mellett fordultak be, de a McLaren végül kénytelen volt átvágni a bukótéren, és egyébként is 5 másodperces büntetést kapott, amiért a biztonsági autó alatt feltartotta a mögötte haladókat, hogy a wokingiak szerelőinek legyen ideje előtte lecserélni Oscar Piastri autójának kerekeit.

Norris és Ocon csatája az utolsó kanyarban:

Norris ezzel kiszorult a pontszerzők közül, ahová még Lance Stroll és Valtteri Bottas fért be. Ők ketten is nagyot csatáztak az utolsó métereken, a kanadai pedig közvetlenül a célvonal előtt nyomta le a finnt, akinek a pontja azonban így is elég volt ahhoz, hogy az Alfa Romeo előzzön, és átvegye a hetedik helyet a Haastól az összetettben.

Az amerikai istálló versenytempója megint csapnivaló volt, az időmérőn második időt elérő, büntetése miatt az ötödik helyről rajtoló Nico Hülkenberg az első etapban mozgó útakadályként tartotta fel a mögötte haladókat, végül pedig csak a 15. helyen végzett. A Nyck de Vries-szel ütköző Kevin Magnussen ennél is hátrébb, a 17. pozícióban zárt.

A pontversenyben Verstappen immár 69 ponttal vezet Pérez előtt, akire viszont 9 pontra zárkózott fel Alonso a harmadik helyen.

A Kanadai Nagydíj végeredménye:

Friss