2024. május 02. 00:57

KezdőlapF1Sportszerűtlen magatartásért büntették a McLaren pilótáját, sem ő, sem a csapat nem...

Sportszerűtlen magatartásért büntették a McLaren pilótáját, sem ő, sem a csapat nem értette miért

-

Joggal érezheti úgy a Kanadai Nagydíj után a McLaren, hogy olyasmi miatt büntették meg, amire nem volt felkészülve.

Hiába ért célba a 9. helyen, Lando Norris 5 másodperces büntetést kapott a Kanadai Nagydíj végén, így csak a 13. pozícióban rangsorolták. Az indok: a biztonsági autós fázis során lassan haladt, hogy a McLarennek legyen ideje lecserélni Oscar Piastri kerekeit, mire ő a szerelőkhöz ér, és ne veszítsenek időt azzal, hogy a csapattársa mögött vesztegel. Miután mindez bevett gyakorlatnak számít, és korábban többen is alkalmazták már, Norris nem is tudta, hogy miért büntették meg, mérnöke pedig a rádióban ragaszkodott hozzá, hogy majd csak a verseny után árulja el neki.

„Csak nagyjából három másodperccel a bokszutca előtt szóltak, hogy álljak ki. Akkor éppen padlógázzal mentem, úgyhogy ennek az egésznek nincs semmi értelme a számomra. Számos alkalommal megy lassan az ember a virtuális biztonsági autós fázis alatt, úgyhogy, ha büntetést kapok, az utóbbi három év minden alkalmáért is kellene kapnom, ahogy mindenki másnak is. Nem tudom, nem csináltam semmi rosszat” – nyilatkozta már a büntetés okának ismeretében.

Norris az utolsó kanyarban Ocont is megpróbálta megelőzni, de ha sikerült is volna, a büntetés miatt pontot ugyanúgy nem szerez:

Az FIA felügyelői azonban úgy ítélték meg, hogy itt nem csupán ennyi történt, azzal ugyanis, hogy Norris lelassított, késleltette a mögötte haladó Charles Leclerc és Alex Albon bokszba jutását, ami hatással volt a Ferrari és a Williams pilótájának versenyére. Ezért nem is a sportszabályzat, hanem az FIA Nemzetközi Sportkódexének vonatkozó pontja alapján büntettek, és mivel vannak precedensek arra, hogy valakit a biztonsági autó mögötti túl lassú haladásért szankcionáltak, a McLarennek egy szava sem lehet, gondolhatjuk.

Ugyanakkor a felügyelők most mégis eltértek az általános gyakorlattól, hiszen az efféle kihágásokat a sportszabályzat alapján szokták elbírálni, és azon címszó alatt osztanak büntetést, hogy az adott pilóta „szükségtelenül lassan, szabálytalanul, vagy a biztonsági autós fázis alatt más versenyzőkre vagy bármely más személyre nézve potenciálisan veszélyesnek nevezhető módon vezetett.”

Norris tettét viszont most a Nemzetközi Sportkódex megsértéseként aposztrofálták, ezért volt a már a közvetítésben is látható indoklás a „sportszerűtlen magatartás.” Ami szintén védhető, de eltér az eddigi gyakorlattól, Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke ezért úgy érezte, a felügyelők új precedenst akarta teremteni a jövőre nézve. „Közvetlenül a verseny után beszéltünk a felügyelőkkel, mert úgy véltük, hogy ez a sebesség biztonsági autós, vagy akár virtuális biztonsági autós fázis alatt nem kellene szabályszegés tárgyát képezze. Fennáll az esélye, hogy a felügyelők új referenciát akarnak felállítani, szóval folytatjuk velük a párbeszédet. Végső soron bízunk az értékítéletükben, de újra megvizsgáljuk Lando viselkedését, mert nagyon meglepett minket, hogy az büntetést ért.”

Lando Norris, Oscar Piastri, McLaren, Kanadai Nagydíj
Norrisnak az volt a célja, hogy Piastri kerékcseréjével végezzen a csapat Fotó: McLaren Racing

A jelek szerint Stella álláspontja az, hogy korábban nem volt szó Norris cselekedetének ilyesfajta értelmezéséről, az FIA viszont nem is újfajta értelmezésként vagy szigorításként tekint minderre, hanem a szabályok következetes alkalmazásaként. A valóságban azonban pont a következetesség hiányzik, hiszen eddig a sportszabályzatot vették alapul a hasonló esetekben, most pedig a Nemzetközi Sportkódexet. Ennek eredménye volt a szokatlan indoklás a sportszerűtlen magatartás képében.

Ezért Stella kitartott amellett, hogy az FIA új precedenst akart teremteni és mostantól ily módon szankcionálni a biztonsági autó alatt történő indokolatlanul lassan haladást. Egyúttal hangsúlyozta, hogy amennyiben így van, azt először a sportszabályok funkcióját és alkalmazását megvitató sporttanácsadó bizottságon keresztül kellett volna megtenni.

„Megértjük a felügyelők álláspontját, és azt, hogy új precedenst akarhattak teremteni, hogy újfajta módon értelmezhessék a biztonsági autó alatti lassan haladást. Ha ez a megközelítés, rendben van, de sajnálatos, hogy mi is részesei vagyunk az új precedens teremtésének” – nyilatkozta a csapatfőnök.

Friss