2024. május 02. 22:34

KezdőlapF1Eladó az F1-es autó, ami gyalogosalagútba csapódva ölte meg kis híján a...

Eladó az F1-es autó, ami gyalogosalagútba csapódva ölte meg kis híján a pilótáját

-

Első ránézésre vélhetően nem sokak fantáziáját mozgatja meg az, a Bonhams aukciósház által eladásra kínált, 70 ezer és 100 ezer font közötti értékűre becsült Forma-1-es autó, amivel az eredeti Lotus-istálló végnapjaiban versenyzett a száguldó cirkuszban. Ám, ha megismerik a kocsi, pontosabban a kalapács alá kerülő, 107C-01-es kasztni történetét, talán mindjárt más lesz a helyzet.

Elöljáróban le kell szögezni, hogy a Bonhams nem egy működő Forma-1-es autót kínál, hanem egy bemutatóautónak felújított Lotust, amelyből hiányoznak a működéshez elengedhetetlen rendszerek, külsőleg viszont teljes mértékig eredeti. A 107C-01-es kasztni a 107-es modell egyik továbbfejlesztett változata. Ezt a szériát 1992-ben vetette be az 1990-ben tulajdonosváltáson átesett istálló, amelyet a Chapman-családtól Peter Collins és Peter Wright vásárolt meg.

Lotus 107C
Fotó: Bonhams

A gyengécske 1991-es szezon után 1992-ben a 107-essel és a Ford 3,5 literes V8-asával már remek idényt teljesítettek, és az ötödik helyen zártak a Williams, McLaren, Benetton, Ferrari négyes mögött. Az autót a Leyton House-tól igazolt Chris Murphy tervezte, fő célkitűzése pedig az egyszerűség és az alacsony tömeg elérése volt. Az 1993-as szezonban debütált a továbbfejlesztett 107B, amivel a csapat szintén nem szerepelt rosszul és hatodik lett a konstruktőri értékelésben.

1994-nek pedig ennél is nagyobb reményekkel vágtak neki, hiszen a 107C-hez már érkezett a Mugen-Honda V10-es erőforrása. A szezont a Johnny Herbert-Pedro Lamy kettőssel kezdték – utóbbi az 1993-as Olasz Nagydíjon mutatkozott be az F1-ben és az istállóban, a Spában súlyos balesetet szenvedett Alessandro Zanardi helyén – de az idény nem úgy indult, ahogy tervezték, mivel nem akart összejönni a pontszerzés. A Monacói Nagydíj után pedig kis híján tragédiába torkollt a csapat esztendeje.

Lotus 107C
Nem működik, de azért a borítás alatt a motor és a váltó belső alkatrészein kívül minden ott van Fotó: Bonhams

A Roland Ratzenberger és Ayrton Senna imolai halála miatt az FIA biztonsági változtatásokat eszközölt az autókon, Lamy pedig a módosított 107C-t tesztelve az akkoriban a mainál is gyorsabb silverstone-i pályán hatalmasat bukott, és a pálya melletti gyalogosalagútba repült. Csodával határos módon a portugál pilóta kettős térdkalács és combcsont töréssel megúszta az esetet, de abban a szezonban már nem versenyezhetett, így az addigra felépülő Zanardi ült vissza a helyére. Lamy végül az 1995-ös Magyar Nagydíjon, a Minardival tért vissza, és még másfél szezonon át volt a mezőny tagja.

Johnny Herbert döbbenetes visszaemlékezését és egyéb részleteket a balesetről alábbi cikkünkben olvashat:

Gyalogosalagútba csapódott, de túlélte az F1 egyik legfurcsább balesetét

Ami az árverésre bocsátott autót illeti, a Bonhams leírása alapján a bemutató autó alapját képező 107C-01-es sorszámú kasztni az, amellyel Lamy elszállt Silverstone-ban (és amely miatt 1994-re átépítették a legendás aszfaltcsíkot). De persze nem csak ekkor használták. Pályafutását az egykori csapat által rendelkezésre bocsátott dokumentumok alapján az 1994-es előszezoni teszteken kezdte, majd Johnny Herbert hetedik lett vele a Brazil Nagydíjon. Itt mondjuk van egy kis ellentmondás, mert a korabeli feljegyzések szerint Herbert a 3-as kasztnit használta Interlagosban, és a 10. helyen befutó Lamy-é volt az 1-es.

Lotus 107C
Fotó: Bonhams

Az 1-es kasztni a Csendes-óceáni Nagydíjon viszont már biztosan Lamy-t szolgálta, aki 8. lett vele. Ezután teszteken futott Imolában, Snettertonban és a franciaországi Croix-en-Ternois-ban, és többek között Zanardi is vezette. A tragikus imolai versenyen Herbert ment vele és lett tizedik, majd utolsó éles bevetésén, Monacóban Lamy jött be vele a 11. helyen.

Amit a Lotus 1995-ös csődje utáni időszakból tudni lehet az 1-es kasztniról, az az, hogy igen ramaty állapotban a gyárban porosodott, amíg jelenlegi tulajdonosa 1997-ben a hozzá tartozó kerekekkel, gumikkal, felfüggesztés elemekkel, hűtőkkel, oldalszekrényekkel és padlólemezzel, első és hátsó szárnnyal, orrkúppal és versenyen is futott motorborítással együtt meg nem vásárolta.

Embed from Getty Images

Lamy az 1994-es Monacói Nagydíjon 

Mivel Mugen-Honda motor nem volt elérhető hozzá, egy belső alkatrészek nélküli Judd V10-es egység került bele Lotus váltóházzal. Beindítani tehát nem lehet, viszont a felsorolt alkatrészeken kívül a kormánya, műszerfala, rugói, lengéscsillapítói és egyéb részegységei is eredetiek. Először 2012-ben, Brands Hatch-ben állították ki egy Lotus-fesztiválon.

A tulajdonos átfogó dokumentációt is ad mellé, amelyből nyomon követhető, hogy pontosan hol és mennyit futott, illetve milyen beállításokkal tette ezt. Mellé eredeti, 35 mm-es filmre készült fotós dokumentáció is jár hozzá a Team Lotus eredeti, külső beszállítóktól kapott számláival.

Lotus 107C
Az egyes kasztniban az 1994-es Magyar Nagydíj FIA-pecsétje is ott van, amiből kiderül, hogy a Hungaroringen teljesített szolgálatot utoljára Fotó: Bonhams

Friss