2024. február 22. 02:42
KezdőlapF1Lauda és Prost is nyert rajta, a mai napig megvan a régi...

Lauda és Prost is nyert rajta, a mai napig megvan a régi Österreichring nyomvonala (galéria)

-

Gyors volt, veszélyes, de mégis imádták a pilóták. Az egykor a mai Red Bull Ring helyén elterülő Österreichring nagy része már a múlté, de egyes kanyarjait a mai napig fellelni az F1-es Osztrák Nagydíjat körülvevő forgatagban.

A Red Bull Ring napjainkban már nyomokban sem hasonlít az egykori A1-Ringre, hát még a korábbi Österreichringre, hiszen miután a néhai Red Bull-vezér Dietrich Mateschitz megvásárolta és saját elképzelései szerint felújíttatta, majd 2011-ben újranyitotta, minden igényt maximálisan kielégítő komplexum jött létre. A vonalvezetés persze maradt ugyanaz, amin az A1-Ring korszakában 1997 és 2003 között rendezték a Forma-1-es versenyeket, de gyakorlatilag ezen kívül minden megújult.

Ugyanakkor egy kis múltidézésre így is van lehetősége annak, aki ellátogat Spielbergbe, hiszen az F1-es versenyeken 1969 és 1989 között használt, közel 6 km hosszú pálya nyomvonalának részei is fennmaradtak ott, ahol az nem egyezik meg a mai Red Bull Ring vonalvezetésével.

Az ultragyors pálya (Nelson Piquet az 1987-es időmérőn 256,6 km/órás átlagsebességű körrel szerezte meg a pole-t, ami akkoriban minden idők második leggyorsabb F1-es körének számított) egyre több biztonsági aggályt vetett fel, és például csak a csodának köszönhető, hogy az 1987-es, két rajtbalesetet hozó versenyen senki nem sérült meg komolyabban. Ezért 1988-ban már nem jött el ide a mezőny, és egészen a 90-es években végrehajtott átépítésig (aminek következtében 5942 méterről 4326 méterre rövidült a pálya) távol is maradt.

Ilyen volt egy kör 1987-ben az Österreichringen Nakadzsima Szatoru Lotus-Hondájából:

Az 1300-1400 lóerőt leadó időmérős turbómotorok fénykorában a 340 km/ó feletti tempót is el lehetett érni a gyors és középgyors kanyarokkal tűzdelt Österreichringen (ötsebességes váltó esetén harmadik, hatsebességes esetén negyedik alá nem kellett váltani egyetlen kanyarban sem), amelyen az évek során olyanok nyertek versenyt, mint Emerson Fittipaldi, Ronnie Peterson, Alain Prost, Niki Lauda, vagy annak utolsó évében Nigel Mansell.

Azaz ők is átszáguldottak azon a szakaszon, amelyre az idei Osztrák Nagydíj délelőttjén mi is ellátogattunk, és amelyről alábbi galériánkban találhatók képek. A régi első kanyartól, pontosabban sikántól, a Hella-Licht „S”-tól haladtunk a Flatscachon át a Dr Tirok Kurvén át annak kijáratáig (a régi pálya nyomvonalat ITT, az új és a régi aszfaltcsík összevetése pedig ITT nézhető meg).

Friss