Kétségtelen, hogy Max Verstappent kétszer is feldühítették az Osztrák Nagydíj második napján, és egyszer biztosan törlesztett is ezért. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint azonban a Lewis Hamilton elleni tettét is a bosszú vezérelte.
Max Verstappen hiába vezetett közel 70 ponttal már az Osztrák Nagydíj sprintje előtt is Sergio Pérez előtt (a sprint után már kereken 70 pont az előnye), ami lassan közel három futamgyőzelemnek felel meg, a holland pilóta a jelek szerint nem szemernyit sem vesz vissza az agresszivitásából, és ha úgy érzi, hogy sérelem érte őt a pályán, nem rest azt megtorolni.
A Red Bull Ringen zajló versenyhétvége szombati napján pedig a jelek szerint két megtorlásra is sor került, de egyre biztosan. Az elsőre a sprint szétlövés első szakaszának végén, amikor az addig közepes gumin köröző, a 8. helyre visszacsúszó Verstappen a lágy abroncsokon próbált javítani, ami össze is jött neki, de a körének utolsó kanyarjában elé kerülő Lewis Hamilton miatt időt veszített.
Az éppen saját körét kezdő hétszeres világbajnokot nem értesítette a csapata Verstappen érkezéséről, és amikor a mutogató kétszeres világbajnok a célegyenesben kigyorsító Hamilton mellé ért, ahelyett, hogy a célvonalon áthaladva elvette volna a gázt, megelőzte a Mercedest az egyes kanyarba, majd miután ezzel tönkretette riválisa körét, elvette a gázt. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint mindez egyértelműen bosszúból történt.
„Mi hibáztunk. A köztünk és Lewis között zajló kommunikációban nem adtunk neki elég információt, hogy félreálljon Max útjából. Senki nem akar senkinek az útjába kerülni, mert ha feltartasz valakit, megbüntetnek. Másfelől, ami az egyes kanyarban történt, az bosszú volt. [Verstappen] csak biztosra akart menni, hogy tönkretegye [Hamilton] körét. Szóval az első nem volt szándékos, a második viszont igen – nyilatkozta a Sky Sportsnak. – De kit érdekel? Nem változtatta meg a versenyünket, de erről beszélni fognak a versenyzői eligazításon a jövő héten.”
Verstappen azonban tagadta, hogy a bosszú vezérelte volna, és magyarázattal szolgált a tettére. „Feltartott az utolsó kanyarban, úgyhogy jobban a fékre kellett lépnem, és nagyjából 3 tizedet veszítettem, ami nem volt ideális és nem volt korrekt. De volt még hátra néhány másodperc [az SQ1-ből], és nem voltam biztos benne, hogy a köridőmmel biztonságban leszek-e, ezért folytatni akartam.”
Verstappen fedélzeti kamerája alátámasztja, hogy a holland még az egyes kanyarból kifelé sem vett vissza, és csak akkor állt félre Hamilton elől, amikor mérnöke közölte vele, hogy így is jó volt az első helyre a köre. Így tehát legfeljebb ő tudná megmondani, hogy mi járt a fejében.
Pérezre valóban dühös lett
A sprinten aztán rögtön a rajt után jött az újabb szituáció, ami feldühíthette a hollandot. Versenyek óta tartó bukdácsolás után Sergio Pérez ugyanis összekapta magát, és megszerezte a második rajtkockát csapattársa mögött, hogy aztán a sprint első méterein bebújjon az őt a bokszfalra passzírozni igyekvő holland mellé, és átvegye a vezetést. Verstappen azonban jobban gyorsított ki az első kanyarból, és egy pillanat alatt a mexikói mellett termett, aki ezt állítása szerint nem látta, ezért folyamatosan a pálya jobb oldala felé mozogva félig leterelt a fűre a címvédőt.
Pérez felbőszítette Verstappent, aki erődemonstrációt tartott az ausztriai sprintfutamon
Verstappen ezután rögtön rádiózott, és egy káromkodás kíséretében nemtetszésének adott hangot, majd azzal a lendülettel bevetődött Pérez mellé a hármas kanyarban olyan rövidet fékezve, hogy kétszer is megcsúszott alatta az autó, és éppen, hogy a fehér vonal előtt sikerült elfordulnia. Péreznek így nem maradt hely, úgyhogy kénytelen volt a bukótérbe menekülni. Onnan visszatérve azonban rögtön megtámadta Verstappent, és a négyes kanyarban megpróbált kívülről elmenni mellette, Verstappen azonban ekkor már szándékosan szorította le. Megcsúszásról szó sem volt, Verstappen a féktáv alatt kétszer is belenézett a tükörbe, majd gondoskodott róla, hogy semennyi hely ne maradjon kívül Péreznek.
A manőver miatt a második pozíciót Nico Hülkenberggel szemben elveszítő mexikói ekkor szólalt meg először a rádióban, és azt kérdezte: „mi baja van Maxnek?”
Nos, Maxnek az volt a baja, hogy úgy érezte, Pérez a sportszerűség határain átlépve védekezett ellene, ezt pedig azonnal megtorolta. Először messziről, kicsit lesz, ami lesz alapon bevetődve tanította móresre a csapattársát, majd gondoskodott róla, hogy azon a helyen maradjon, ahová tette. „Szerintem Max mérges volt, amikor a kettes kanyarban haladtam, de nem láttam őt, nagyon rossz volt az első kanyarom” – mondta az autóból kiszállva a végül csapattársa mögött több mint 20 másodperces lemaradással a második helyen záró Pérez, míg Verstappen a levezető körben közölte: „Jó verseny volt, csak ott volt az egyes kanyar kijárata. Az nem volt valami szép, nagy baleset lehetett volna belőle. Erről beszélnünk kell, az nem igazán volt rendben.”
Ez történt:
Ride onboard with Max and Checo as they fight for the lead! 🥊#AustrianGP #F1Sprint pic.twitter.com/ZF8mPcf94W
— Formula 1 (@F1) July 1, 2023
És beszéltek is, hiszen Verstappen nem várt a szokásos mérnökökkel való összeülésig, hanem azon nyomban megvitatta a történteket Pérezzel. Hogy pontosan mi hangzott el kettejük között, azt nem tudjuk, de a kétszeres világbajnok testbeszédén látszott, hogy kielégítő magyarázatot kapott a történtekre, később pedig ezt meg is erősítette.
Ám bármennyire is próbálták utólag mindketten elvenni az élét a történteknek – a holland például azzal magyarázta a hármas és négyes kanyarban látott manővereit, hogy a vizes pályán a külső ív tapad jobban, és ő azt kereste –, az egyértelmű volt, hogy Verstappenben egy pillanat alatt bekapcsolt a gyilkos ösztön, és amint úgy érezte, hogy Pérez nem fair vele szemben, kétszeres erővel vágott vissza.
Lehet tehát bármennyire is sima Verstappen idénye, és tűnhet olykor kimondottan előrelátónak és óvatosnak, továbbra is elég egyetlen, általa szándékosnak vélt tüske, és azonnal jön a megtorlás.