back to top
2024. május 06. 05:32

KezdőlapF1A Bridgestone már az idén F1-es autóval tesztelhet, ami nagy vitákat szülhet...

A Bridgestone már az idén F1-es autóval tesztelhet, ami nagy vitákat szülhet a csapatok között

-

Mint ismert, miután néhány éve a Hankook hívta ki a Pirellit az F1 kizárólagos gumiszállítójának pozíciójáért, most a Bridgestone szeretne visszatérni a száguldó cirkuszba. Amennyiben az F1 őket választja ki az idén, 2025-től a japánok abroncsait fogják használni a Forma-1-ben A Bridgestone ezzel ugyanakkor hatalmas fába vágná a fejszéjét.

Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke az Osztrák Nagydíj hétvégéjén a Rallycafe.hu részvételével zajló sajtóbeszélgetésen arról is szót ejtett, hogy milyen nehézségekkel kell szembenéznie a Forma-1-be visszatérni igyekvő Bridgestone-nak abban az esetben, ha az F1 a japán gyártót választja a csapatoknak 2011 óta gumikat szállító olasz cég helyett.

A száguldó cirkuszban 1997-ben bemutatkozó és ott 2010-ig szereplő Bridgestone az idő alatt, amikor gumiháború zajlott (2000-ben, majd 2007-től 2010-ig egyedüli gumiszállítóként voltak jelen), hat egyéni és hat konstruktőri világbajnoki címet nyert, tud tehát egyet s mást az F1-es gumikról, de mivel a 2022-es szezon óta 18 colos felnire szerelik azokat, és az autók is gyökeresen megváltoztak, a nulláról kell építkezzenek.

Az FIA technikai téren már alkalmasnak minősítette őket arra, hogy adott esetben 2025-től leváltsák a Pirellit, most pedig az a folyamat zajlik, amely során az F1 megversenyezteti egymással a két gyártó kereskedelmi ajánlatát. Ez több szempont alapján zajlik onnan kezdve, hogy mennyit tudnak betenni abba a kalapba, amiből a csapatok a pénzdíjukat kapják egészen olyan dolgokig, hogy mennyit terveznek pálya széli hirdetésekre költeni vagy hány verseny névadói címét vállalják.

Sebastian Vettel, Mark Webber, Red Bull Racing, Maláj Nagydíj, 2010, rajt
A Bridgestone legutóbb 2010-ben szerepelt az F1-ben  Fotó: Paul Gilham/Getty Images/Red Bull Content Pool

A csapatoknak a végső döntésbe nincs beleszólásuk, az teljes mértékben az FIA és az F1 hatáskörébe tartozik, de természetesen informális csatornákon át tudathatják a véleményüket vagy álláspontjukat.

A 2025 és 2027 közötti időszakra pályázó (opcióval 2028-ra), az F1-es deal mellett az F2-es és F3-as csapatoknak is kötelező jelleggel gumit biztosító gyártóknak meg kell felelniük a jogtulajdonos és a csapatok által kitűzött céloknak, miközben az FIA a gumik teljes életciklusáról (gyártástól a megsemmisítésig) is elemzést kér, kiemelt figyelemmel azok környezetre gyakorolt hatására.

Mario Isola Spielbergben elmondta, hogy a Bridgestone-nak már meg kellett kezdenie a munkát a 2025-ös gumikkal, mert ha ezt nem tették meg, már most is késő lenne, azaz a japánok titokban már biztosan fejlesztik azokat, de hogy mennyi ideje, arról legfeljebb az FIA rendelkezik információval. Amennyiben pedig az idén a japánokat hozzák ki győztesnek a Pirellivel szemben, nagyon nehéz feladattal fogják szembetalálni magukat.

Egyfelől ugyanis gumit kell készíteniük a nulláról 2025-re (míg a Pirelli ugye felhasználhatná a korábbi évek tapasztalatait), illetve ezzel párhuzamosan a 2026-ban jelentősen megváltozó technikai szabályokhoz is el kellene kezdeniük egy másfajta abroncs fejlesztését.

Mivel, kivel?

Mario Isola arról is beszélt, hogy a pályatesztek különösen nagy kihívást fognak jelenteni, amit a Pirelli is megtapasztalt a kezdetekben. Amennyiben a Bridgestone nyer, a Pirelli jövőre már nem fog tesztelni szezon közben a csapatokkal, hiszen nincs hova, és a japánok átvehetik a teljes tesztprogramot, amely során minden istálló ízelítőt kaphat a Bridgestone 2025-ös gumijaiból.

A Pirelli matricákkal ellátott 2009-es Toyota

Azonban nem hagyhatják 2024-re az első F1-es pályateszteket, így valamivel az idén is tesztelniük kell majd, ha ők nyernek. Ezt pedig 2022-esnél korábbi modellel nem tehetik, hiszen az nem lenne reprezentatív. A Pirelli abban a szerencsés helyzetben volt, hogy amikor 2010-ben a 2011-es érkezésre készült, az F1-ből 2009-ben kiszálló Toyotával állapodott meg abban, hogy a TF109-es modellt használják majd a tesztprogramhoz. Mivel nem valamelyik aktuális csapat modelljéről volt szó, senkinek nem volt ellenvetése.

Aztán néhány évvel később már az olaszok helyzete is nehezebbre fordult, mert ahogy gyorsult az F1, úgy vált egyre kevésbé reprezentatívvá a Toyota-kasztnival tesztelés, valamint nem is fért elég üzemanyag a még a tankolásos érából származó modellbe ahhoz, hogy szimulálni lehessen vele a megtankolt autós körözést. Így az akkori Lotus biztosított egy 2010-es Renault R30-as kasztnit a Pirellinek, amit úgy módosítottak, hogy az éppen aktuális leszorítóerő-szintet képviselje.

„Elképesztően bonyolult volt – emlékezett vissza Isola. – A második évben a Toyota már többé nem volt elérhető, mert kezdtek kifogyni a tartalék alkatrészekből. Nyilván olyan autót kellett találnunk, amelyik részt vett a bajnokságban, így vált elérhetővé a Renault. Nem topcsapat autója volt, és nyilván nem is akartunk volna topcsapatot, hogy ne adjunk senkinek előnyt, de így is rengeteg szó esett erről.”

A Pirelli R30-as Renault tesztautója

Nyilván, mivel a Lotus közvetlen riválisainak bökte a csőrét, hogy az enstone-iak extra információhoz juthatnak a Pirellikről. Végül a gumigyártó levélben igyekezett megnyugtatni mindenkit, hogy a Lotus bemutatókon dolgozó csapata vesz részt a teszteken, és az ott gyűjtött adatok nem jutnak el a versenycsapathoz, és azok többségét nem is a Lotus, hanem közvetlenül a Pirelli nyeri ki a korábbi Toyota-alkalmazottak által alapított független német Rennwerk infravörös rendszerével. Ha mindez nem lenne elég, még egy grafikont is csatoltak az adatáramlásról, illetve felajánlották, hogy minden csapattól jelen lehet egy képviselő a gumiteszteken, aki a Pirelli egyetlen képviselőjével beszélhet, és nem mehet be a garázsba, viszont kap wi-fit, munkaállomást és ebédet.

Teljesen azonban soha nem sikerült meggyőzni a mezőnyt, hogy a Lotus nem profitált a tesztekből, amire csak ráerősített, hogy a kiváló gumikezelésüknek köszönhetően Kimi Räikkönennel megnyerték a 2012-es Abu-dzabi és 2013-as Ausztrál Nagydíjat, illetve rendszeresen dobogóra állhattak.

Mindez pedig csak apró ízelítő abból, hogy milyen heves viták robbannának ki abban az esetben, ha a Bridgestone nyer, és az idén valamelyik csapat tavalyi autójával megkezdi majd a 2025-ös gumik tesztelését. Ráadásul a Renault-val végrehajtott Pirelli-tesztekkor egy éve már az olaszok gumijait használta a mezőny, azaz nem a nulláról való tesztelésben segédkezett a Lotus, most viszont ez lenne a helyzet, ami csak fokozná a feszültséget. Mindezek tudatában Isola is elismerte, hogy bonyolult helyzet állna elő.

Pirelli, gumi, Bahrein, teszt
A Pirelli természetesen azon van, hogy maradhasson az F1 gumiszállítója  Fotó: Pirelli

„Ha csak egyetlen csapat autójával tesztelsz, normális, hogy olyasmit fejlesztesz, ami arra az autóra van optimalizálva – mondta a szakember. – A másik szempont, hogy amennyiben az egyik csapat autóját használod, nehéz meggyőzni azt a csapatot, hogy egy olyan pilóta vezethesse a kocsit, aki nem az ő befolyásuk alá tartozik. Nyilván ők a saját pilótájukat szeretnék beültetni,  mindegy, hogy állandó versenyzőről, tesztpilótáról, vagy valaki másról van szó, de kötődjön a csapathoz. Úgyhogy ez nem egy ideális helyzet.”

Isola emellett rámutatott arra is, hogy a gyártási kapacitás növelésétől kezdve egy sor egyéb tényező van, amit a Bridgestone-nak meg kell ugrania.

„Nem lesz könnyű, mert ez az egész egyáltalán nem könnyű. És ne feledjük el, hogy vizes pályára alkalmas gumit és köztes esőgumit is fejleszteni kell, valamint kell olyan abroncs is, amit a szélcsatornában használhatnak a csapatok. Elég hosszú a teendők listája.”

Friss