2024. április 30. 02:05

KezdőlapF1Így ered a Red Bull a Ferrari nyomába, ami még a Mercedesnél...

Így ered a Red Bull a Ferrari nyomába, ami még a Mercedesnél sem valósult meg

-

A Red Bull nemrég elindított egy projektet, melynek révén olyasmit fognak elérni, amit a modern Forma–1-ben csak a Ferrarinak sikerült. A bikások új motorrészlege volt a néhai tulajdonos utolsó és legnagyobb befektetése a csapatba.

A Red Bull tavaly elindította a motorprojektjét, melynek révén hivatalosan is gyári csapattá válik, és 2026-tól kezdve saját erőforrással szerepel majd a Forma–1-ben. Ezt persze jó néhány csapat elmondhatja és elmondhatta magáról az elmúlt években, azt viszont már kevesebben, hogy minden egy helyen lesz, vagyis az autót és a motort is ugyanabban az épületegyüttesben fogják gyártani. A modern F1-ben ez csak a Ferrarinál valósul meg, hiszen például a Mercedesnél és az Alpine-nál is szét vannak választva ezek az egységek. Az ügyfélcsapatok esetében pedig nyilvánvalóan nincs is értelme ilyesmiről beszélni, még akkor sem, ha egyébként gyári támogatást kaptak vagy kapnak.

A The-Race.com nemrég ellátogatott a Red Bull Milton Keynes-i gyárába, kifejezetten azzal a céllal, hogy a stábtagok közelről megnézzék, hogy hogy áll ez a projekt. A bikások központja egy 50 hektáros területet ölel fel, ezen összesen 18 épület áll, amelyben immáron 1500-nál is több embert alkalmaznak. Ezek közül most a motorrészleg a legérdekesebb, amely lényegében azzal indult, hogy a Honda 2020 októberében bejelentette, hogy egy évvel később távozik a Forma–1-ből.

„A Honda kivonulása sarkallt minket erre – nyilatkozta Christian Horner, az energiaitalosok csapatfőnöke. – Miután bejelentették, kezdetben az volt a terv, hogy a Honda szellemi tulajdonát használjuk, amíg nem találunk másik partnert. Azonban rájöttünk, hogy nem túl vonzó visszamenni ügyfélnek. Láttuk, hogy óriási potenciál van a tehetségek bevonzására, és feltettük a kérdést, hogy mi kellene ahhoz, hogy mi magunk csináljuk [a motort]. Sikerült elérnem, hogy a szabályváltozást elhalasszák egy évvel, 2026-ra. Ez volt a katalizátor. A részvényesek aláírták a tervet, mi pedig úgy döntöttünk, hogy belevágunk. Ez egy örökség Dietrich [Mateschitznek, a Red Bull tavaly elhunyt alapítójának], amit hajlandó volt vállalni, hogy hosszú távon tartósságot és stabilitást biztosítson a csapatnak.”

Valóban, ahogyan Mark Hughes beszámolója is fogalmaz, mindez közel 200 millió fontos beruházás jelentett, ami a néhai üzletember legnagyobb befektetését jelentette a csapatba amellett, hogy az utolsót is. Mindezt legfőképpen azért érezték szükségesnek a Red Bullnál, hogy ne legyenek kitéve mindenkori partnerük kényének-kedvének: nem lesznek kiszolgáltatva egy másik cég igazgatótanácsa által hozott döntésnek, mint a Honda esetében, vagy egy olyannak, amelyik nem gyárt elég jó motorokat, mint korábban a Renault.

Verstappen visszahozná az üvöltő V8-asokat, és más szempontból is a régebbi F1-es autókra vágyik

„A csapat kinőtte az ügyféli státuszt, annak ellenére, hogy nagyszerű volt az együttműködésünk a Hondával, amely a gyári csapataként kezelt minket – folytatta Horner. – A motorszámlák minden fillérjét kifizettük, és ki is fogjuk fizetni ’25 végéig. Azonban úgy gondoltuk, ahelyett hogy valaki másnak fizetnénk érte, akár mi magunk is megcsinálhatjuk. A Forddal való [kereskedelmi] partnerség pedig gyakorlatilag megfelezte a részvényesekre háruló pénzügyi terhet.”

A motorrészleget a Milton Keynes-i központ Rindt-épületében hozták létre, és Horner azzal bízta meg a projektet vezető Steve Brodie-t, hogy a létesítmény a lehető legkorszerűbb legyen. Ennek a gyárnak a területe 30 százalékkal nagyobb, mint a Mercedes brixworthi motorgyára, ami pedig a belsejét illeti, többek között hét csúcsminőségű tesztpadot működtetnek. Amikor a brit portál stábja ott járt, akkor az egyiken egy belső égésű motort teszteltek éppen.

Brodie egyébként a Mercedes High Performance Powertrainstől érkezett, ahogyan a legtöbb szakember, de igazoltak embert az AvL-től, a Renault-tól, a Ferraritól, az Ilmortól és a Hondától is. Nem véletlen, hogy sok tehetséges szakember érdeklődését felkeltette a projekt, hiszen az Egyesült Királyságban ez az első új, versenymotort gyártó cég az elmúlt három évtizedben. A Red Bull motorrészlege jelenleg 340 alkalmazottat foglalkoztat, és ők mind kizárólag a 2026-os erőforráson dolgoznak. Mindezek ellenére felmerült, hogy a bikások bajba kerültek, de Horner cáfolta ezt a szóbeszédet.

„Igen, hallottam rémhíreket, hogy a Red Bull sz*rban van – jelentette ki. – Szerintem jól állunk. Az biztos, hogy harminc hónapunk van arra, hogy egy működő motor legyen az autónkban, és tisztában vagyok vele, hogy rengeteg új embert vettünk fel. Ez gyakorlatilag egy induló vállalkozás, és néhány éven belül a világ legjobbjaival kell felvennünk a harcot. Azonban ugyanolyan módon és szellemben csináljuk ezt, mint a karosszériát.”

Friss