back to top
2024. május 26. 23:28

KezdőlapF1Megváratta a helikopter, a kórházban a bankkártyáját követelték, miután elütötte egy Tatra...

Megváratta a helikopter, a kórházban a bankkártyáját követelték, miután elütötte egy Tatra a Hungaroringen (videó)

-

28 éve ezen a napon rendezték a 10. Magyar Nagydíjat, amelyet Damon Hill nyert meg, de nem erről, hanem Inoue Taki szerencsétlenkedéséről maradt emlékezetes.

Noha csak egyetlen teljes szezonban szerepelt az F1-ben, sokakban kitörölhetetlen nyomot hagyhatott Inoue Taki, aki jó eséllyel pályázik a minden idők legrosszabb Forma-1-es versenyzője címre, noha azért akadnak még néhányan, akik versenyre kelhetnének vele egy ilyen szavazáson. A magyar drukkereknek ugyanakkor Inoue neve csenghet a legismerősebben, lévén az 1995-ös Magyar Nagydíjon a Footworknél versenyző japánnak sikerült összehoznia azt a bravúrt, hogy a futam közben elüttette magát az egyik beavatkozó autóval.

Inoue Kobe-ban született, az F1 iránti rajongása pedig meglehetősen későn, 15 éves korában kezdődött. A brit Forma Fordban, 1989 és 1993 között a japán Forma-3-ban, 1994-ben pedig a nemzetközi Forma-3000-ben versenyzett, és bár semmilyen sikert nem ért el (az F3000-ben a legjobb tízben is csak egyszer végzett, miközben csapattársa, Vincenzo Sospiri agyonverte), az 1994-es Japán Nagydíjra sikerült magát bevásárolnia a Simtekhez.

Embed from Getty Images

Inoue nagyon lelkes volt, de ez minden, amit el lehet róla mondani pozitívumként 

A bemutatkozása olyan jól alakult (az időmérőn 3,3 másodpercet kapott David Brabhamtől, majd a futamon a 3. körben a falhoz csapta az autót a célegyenesben), hogy természetesen a Footworknél ezután jöhetett egy teljes idény, persze ugyancsak nem ingyen. Csapattársától, Gianni Morbidellitől az összes közös időmérőjükön és versenyükön kikapott (amikor mindketten célba értek), az olaszt néhány futam erejéig helyettesítő Max Papist viszont egyszer megelőzte kvalifikáción.

Ettől eltekintve siralmas volt, amit produkált, és később ő maga is többször elismerte, hogy nem volt a Forma-1-be való – a mai napig szarkasztikus bejegyzésekkel tarkított Twitter-oldalán gúnyolja a saját teljesítményét, és állítja párhuzamba a mai F1 történéseivel –, amit az olyan esetek is mutattak, amikor például ijedtében kipördült az őt lekörözni készülő Michael Schumacher elől. Az 1995-ös Magyar Nagydíjon legalább nem önhibájából esett, ám amikor 13 kör után motorhiba miatt leparkolta az autóját (a fűsávra azért véletlenül sem húzódott le, mert minek), figyelmetlensége a sportág történetének egyik legszürreálisabb jelenetsorához vezetett.

Inoue ugyanis hiába mutogatott a pályabíróknak, hogy minél többen oltsák a Footworköt, azt csak egy beavatkozó kezdte oltani, ezért a japán a korláthoz sietve elvette egy másiktól a porral oltót, ám amikor vissza akart menni az autóhoz, nem nézett körül, így nem láthatta a balján érkező beavatkozó autót (egy Tatra 623-ast), és egyenesen az útjába lépett. A csattanás után állva maradt, de egyből rongybabaként esett össze, miközben a bal lábát fogta.

„Bumm! Valaki nagyon keményen nekem jött, de talpra érkeztem. Nagyon jó, tökéletes érkezés, szerintem 9.9-et ér – idézte fel évekkel később a Top Gear-nek. – Ezután arra számítottam, hogy helikopterrel kórházba szállítanak, de Charlie [Whiting, az F1 néhai versenyigazgatója] jött és közölte, »Bocs, Taki, nem használhatjuk a helikoptert, máskülönben meg kellene állítanunk a versenyt. Várnod kell még egy órát a leintésig.”

Végül a Damon Hill által megnyert 10. Magyar Nagydíjat követően helikopterbe tették és elszállították, de a kórházban újabb nem várt helyzettel kellett szembesülnie.

„Arra számítottam, hogy azonnal megröntgeneznek, hogy nincs-e törésem, de közölték, hogy »Taki, kell a bankkártyád.« Erre én, »Hogy micsoda? Bankkártya? Nincs nálam, hiszen még mindig a versenyzői overálomban vagyok.« De azt akarták, hogy először fizessek, különben nem segítenek. Én meg mondtam, hogy »Ne már, nagy fájdalmaim vannak« Aztán még fél órán át folyt a tanakodás, végül pedig nem fizettem. Utána két évig küldözgették a számlákat nekem Monacóba.”

Nagy baja ugyanakkor nem lett, így versenyt sem hagyott ki, de szerencsére már csak a szezon végéig keverte a bajt a Forma-1-ben.

Friss