Toto Wolff érdeklődéssel figyeli Felipe Massa 2008-as világbajnoki címért indított hadjáratát, amely precedenst teremthet. Vajon, ha a brazil ügyvédei sikerrel járnak, a Mercedes is bejelentkezik a 2021-es egyéni trófeáért?
Felipe Massa ügyvédei hamarosan bíróságra vihetik a 2008-as világbajnoki cím ügyét, mert úgy vélik, hogy a brazil pilóta „összeesküvés” áldozata lett, és ő a 15 évvel ezelőtti szezon győztese. Az ügyvédi csapat nagyszabású előkészületei során az F1-nek, az FIA-nak, valamint több akkori érintettnek, így a Ferrarinak, a Renault-jogutód Alpine-nak, és utóbbi akkori főszponzorának, az ING-nek is küldött levelet, hamarosan pedig megindíthatják a peres eljárást.
A Massát Brazíliában képviselő Bernardo Viana nemrég hangsúlyozta, hogy úgy véli, „stabil lábakon álló” ügyük van, és „bíznak” a rendelkezésükre álló bizonyítékokban, amelyekhez továbbiakat terveznek gyűjteni az ügy során. Magyarán, Massáék úgy érzik, hogy nagyon is megalapozott az a követelésük, hogy utólag töröljék a Renault által manipulált 2008-as Szingapúri Nagydíj végeredményét, és a brazil versenyzőt kiáltsák ki világbajnoknak.
Ez pedig felveti azt a kérdést, hogy akkor miért ne lehetne megváltoztatni a 2021-es, ellentmondásos körülmények között lezárult idény végkimenetelét is, és a Mercedes miért ne támadhatná meg jogi úton Max Verstappen világbajnoki címét. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a Szingapúri Nagydíj pénteki sajtótájékoztatóján azt mondta, „érdekes követni” az ügyet.
„Ezt egyértelműen senki sem látta jönni, mert a szabályok elég világosak a Forma-1-ben. Ha polgári ügy van emögött, az egyértelműen precedenst teremt, bármi is legyen azt. Kíváncsian figyelünk az oldalvonalról” – nyilatkozta, majd hozzátette: „Az FIA világos közleménnyel reagált a 2021-es versenyre, ezért figyeljük most érdeklődéssel az eseményeket.”
A 2021-es Abu-dzabi Nagydíj végén Michael Masi saját hatáskörben úgy döntött, az addig megszokott gyakorlattal ellentétben nem veheti vissza minden lekörözött pilóta a körét a biztonsági autós fázis alatt, majd azt sem várta meg, hogy a mezőny a Max Verstappen és Lewis Hamilton közé szorult lekörözöttek körvisszavétele után megtegyen még egy kört a biztonsági autó mögött, mert ebben az esetben véget ért volna a verseny.
Az FIA utólag elismerte, hogy „emberi mulasztás” történt, de meg is védte a pozíciójából elmozdított Masit, mondván „jó hiszeműen” cselekedett. Toto Wolff szerint viszont amennyiben nem az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bíróságán, hanem polgári bíróságon támadhatták volna meg a döntést, szinte biztosan nekik adnak igazat.
A Massa-ügy leginkább emiatt lesz érdekes, az FIA jelenlegi szabályai ugyanis nem teszik lehetővé, hogy a szövetség saját magát marasztalja el, miközben legfeljebb a saját, Nemzetközi Fellebbviteli Bírósága dönthet az ilyen ügyekben. Miként Wolff is mondta, „az FIA nem javíthatja ki a saját házi feladatát.”
Viana szerint pedig pont ez, a „külső ellenőrzés hiánya” az egyik probléma. Amennyiben ennek ellenére sikerülne Massáéknak utólag elérni bármilyen döntést a 15 évvel ezelőtt történtekkel kapcsolatban, az akár megnyithatná az utat a Mercedes előtt is arra, hogy hasonló jogorvoslathoz folyamodjon.