2024. május 02. 00:57

KezdőlapF1A szingapúri fiaskó után visszaállt a világ rendje, Verstappent nehéz lesz legyőzni...

A szingapúri fiaskó után visszaállt a világ rendje, Verstappent nehéz lesz legyőzni Szuzukában

-

Max Verstappen dominanciáját hozta a Japán Nagydíj első edzésnapja, ami azt jelenti, hogy a jelek szerint egyszeri kisiklás volt a Red Bull szingapúri versenyhétvégéje.

Természetesen ezek csak szabadedzések, és nem kell rögtön kihirdetni a győztest az eredményeik alapján, de Max Verstappen olyan könnyedén szállította a szélvészgyors köröket a Japán Nagydíj első és második gyakorlásán is a Red Bull-lal, hogy rögtön nyilvánvalóvá vált, a szingapúri szenvedés már a múlté.

A címvédő az első edzésen rögtön az első körével mintha azt jelezte volna, hogy „nesztek, ezt most a múlt hétért kapjátok”, amikor a kemény gumin kapásból 1:33.719-es kört repesztett, amihez jó ideig hozzá sem tudtak szagolni az ellenfelek. A közepes gumin kezdő Oscar Piastri 1,5 másodperccel maradt el tőle, a szintén keményeken köröző Sergio Pérez közel 2 másodpercet (!) kapott, míg a Pirelli tesztgumijait nyüstölő Leclerc és Alonso is 1,7, illetve 1,3 másodperccel ment lassabbat.

Verstappen aztán 1:33,3-ra javított, és többen is közelebb férkőztek hozzá (Pérez is faragott a hátrányán, de így is 1,2 másodpercre volt), de megelőzni a közepes gumikat használó McLarenek sem tudták. A holland a prototípus gumikon aztán tovább gyorsult (1:32.442), amivel 0,7 másodperccel vezetett a második helyet elfoglaló Alonso előtt.

Leclerc a kavicságyat is megjárta

Sergio Pérez volt az első, aki feltette a lágy gumikat, majd csigalassú felvezető körrel (a szuzukai pálya érdes aszfaltja miatt itt nagyon kell vigyázni a gumikra) elment egy időmérő-szimulációs menetre, de azzal is csak 0,6 másodpercre tudott felzárkózni Verstappenre, aki ezután 1:31.647-re javított lágyakon, 1,4 másodpercre növelve az előnyét csapattársával szemben.

Nem volt meglepő, hogy ezt később sem tudta megdönteni senki, a második helyre a lágy gumis körök során Carlos Sainz sorolt be 0,6 másodperces hátránnyal. Mögötte egy kései lágy gumis körrel Lando Norris végzett, majd jött Leclerc, Cunoda, Alonso, Piastri (szintén a többieknél később ment ki lágyakon), Albon, Lawson és Stroll.

Pérez végül egészen a 11. helyig esett hátra, de a 13. pozícióban záró George Russellt és a 16. helyen végző Lewis Hamiltont így is megelőzte, jóllehet, a két Mercedes nem tette fel a lágy gumikat. Rajtuk kívül ezt a taktikát csak az Alfa Romeo követte.

Az első szabadedzés végeredménye

A második edzésre sokat javult a pálya állapota, amit jól mutatott, hogy amikor Verstappen a mezőnyben elsőként feltette a lágy gumikat az első tíz perc végén, rögtön 1:31.377-et ment. Eközben a riválisok nagy része a Pirelli prototípus abroncsait próbálgatta, de végül a szintén lágyakra váltó Norris tudta elsőként megelőzni a hollandot egy 1:31.152-es körrel, majd jött Leclerc, és ő állt az élre 1:31.008-cal, szintén a piros oldalfalú Pirelliken.

Verstappen ezután felpakolt egy új lágy szettet, és a hétvégé során elsőként ment be 1:31 alá, amikor 1:30.688-as körével több mint 3 tizedet adott a monacóinak. Ezt az időt már senki sem tudta megdönteni, miközben az utolsó 20 percre szokás szerint a megtankolt autós etapoké lett a főszerep. De így is jutott csattanó a végére, Pierre Gasly ugyanis a hajrában a második Degner-kanyarban elfékezte magát, majd a falat lekoccolva eltörte az Alpine bal első felfüggesztését. Természetesen jött a piros zászló, és mivel időközben lepörgött a maradék bő két perc, az edzést már nem indították újra.

A második szabadedzés végeredménye

Friss