back to top
2024. november 21. 18:54

KezdőlapF1Ezzel a döntéssel nyírta ki a Red Bull saját 2024-es világbajnoki esélyeit?

Ezzel a döntéssel nyírta ki a Red Bull saját 2024-es világbajnoki esélyeit?

-

Liam Lawson maradt hoppon az AlphaTauri körüli nem várt pilótakeringőben, de van valaki, akinek a leváltásával megoldhatta volna a Red Bull a Daniel Ricciardo kéztörésével felmerült problémát.

A Japán Nagydíj hétvégéjén biztossá vált, hogy jövőre is Daniel Ricciardo és Cunoda Júki alkotja majd az addigra nevet változtató AlphaTauri pilótapárosát, így a kezét törő ausztrál helyére beugró és remekül teljesítő Liam Lawson számára nem marad hely. Az új-zélandi pilóta ezért a Red Bull tartalékja lesz 2024-ben, bokszutcai pletykák szerint pedig mindezt azért fogadta el, mert a bikások garantálták neki, hogy 2025-ben biztosan versenyzői üléshez juthat valamelyik csapatukban (nagy valószínűséggel az AlphaTauriban). De vajon tényleg ez volt a lehető legjobb döntés?

Daniel Ricciardo, Cunoda Júki, AlphaTauri
Ricciardo és Cunoda alkotja jövőre az AlphaTauri párosát / Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool

A hármas tagjai közül Cunoda maradása alighanem senkit sem lep meg. A japán pilóta minden korábbinál érettebben versenyez az idén, magabiztosan múlta felül a 10 futam után menesztett De Vries-t, és bár Szuzukában kikapott Lawsontól, az is inkább a csapat furcsa taktikáján, na meg azon múlott, hogy a rajtnál újdonsült csapattársa megelőzte. A Red Bull két istállója pedig továbbra is a Honda motorjaival versenyez, ami szintén erősíti Cunoda pozícióját.

Ricciardo megerősítése pedig ugyancsak nem ördögtől való – ide vonatkozó pletyka, hogy az ausztrál már visszahívásakor aláírt 2024-re, és ezért sem akarja elsietni a mielőbbi visszatérést a sérüléséből –, hiszen, ha már reaktiválták, igencsak igazságtalan lenne mindössze két futam alapján értékelni a 34 esztendős versenyző teljesítményét. Mivel a Katari Nagydíjon is Lawson lesz az autóban, Ricciardónak jelen állás szerint legfeljebb 7 futama lesz az idén az AlphaTaurival.

Ez már elegendő lenne ahhoz, hogy pontos képet kapjanak róla, így adott esetben a Red Bull várhatott volna akár a szezon végéig is, de valamiért már most megtették a bejelentést, ami szintén arra utal, hogy Ricciardo 2024-es maradásáról már korábban dönthettek. Akkor, amikor még nem volt az egyenlet része a vártnál jobb teljesítményt nyújtó Lawson, aki azt mindenképpen bizonyította az eddigi négy versenye alatt, hogy helye lenne a mezőnyben.

A Red Bull emiatt azzal a dilemmával szembesült, hogy 3 pilótája van 2 ülésre. De valóban csak kettő az a kettő? A Japánban ismét csúfosan alulteljesítő Sergio Pérez neve ugyanis nem merült fel az AlphaTaurinál érdekelt pilóták jövőjének elrendezése kapcsán, mivel a mexikóinak 2024 végéig szól a szerződése, és bár korábban pedzegették, hogy idő előtt megválnának tőle, végül Helmut Marko és Christian Horner is megerősítette a maradását.

Pérez kontraktusába természetesen nem látunk bele, így nem ismerünk minden részletet, de azt látjuk, hogy 16 futam alatt mindössze 6-szor végzett dobogón azzal az autóval, amivel Max Verstappen kenterbe veri a mezőnyt, és ez idő alatt csapattársa pontjainak csupán 55,75%-át gyűjtötte.

Így tette tönkre majdnem Norris futamát a bukdácsoló Pérez (videó)

A Red Bull és Verstappen jelenleg olyan félelmetes párost alkot, hogy ha csak a holland pontjai számítanának, akkor is 95 ponttal vezetnének a konstruktőri pontversenyben a Mercedes előtt, ami alapján mondhatnánk, hogy amennyiben az energiaitalos csapat jövőre is ilyen formában lesz, ugyanezt megismételheti 2024-ben. A Forma-1-es konstruktőri pontverseny 1958-as bevezetése óta azonban így is mindössze a mostani a 12. alkalom, hogy a konstruktőri világbajnok istálló csak a jobbik versenyzője pontjait figyelembe véve is bajnok lett volna, kétszer egymás után pedig csak kétszer (2001 és 2002, valamint 1992 és 1993) történt meg ez.

Pérez bukdácsolása tehát könnyen lehet, hogy jövőre már a konstruktőri vb-címbe kerülhet a Red Bullnak, különösen, ha a riválisok folytatják a felzárkózást és szorosabbá teszik a küzdelmet. Persze, simán benne van a pakliban, hogy a már korábban teljes mértékben a 2024-es autója fejlesztésére átálló bikások a szezon elején megint ellépnek azoktól, akik tovább fejlesztették az idei modellt, de ha nem, akkor hirtelen a mostaninál sokkal nagyobb gondot fog jelenteni, hogy Pérez már a második helyre is csak elvétve ér oda Verstappen mögé, és legtöbbször a gyatra időmérős teljesítményéből kell felállnia a versenyeken. Nem beszélve arról, hogy ha esetleg Verstappen nagyobb konkurenciával szembesül, neki is az lenne az érdeke, hogy a Red Bull két autóval vehesse fel a versenyt a riválisokkal.

Pérez őszinte vallomása: a családja miatt mentális trénerhez fordult

Ezek alapján joggal merül fel a kérdés, hogy nem lett volna-e jobb megoldás Ricciardo előléptetése 2024-re. Elvégre az ausztrál volt Verstappen eddigi egyetlen olyan csapattársa, aki meg tudta izzasztani a hollandot, és még ha a kétszeres világbajnok azóta jobb is lett, Ricciardo meg csak öregebb, nehéz elképzelni, hogy Pérez mostani teljesítményénél az ausztrál ne tudna jobbat. Már csak amiatt is, mert mentálisan teljesen más állapotban érkezne meg a holland mellé, mint amilyen állapotban Pérez van.

A 2021 óta a Red Bullnál levő mexikói élete nagy lehetőségét kapta azzal, hogy világbajnok csapatba került, és természetesen ő is úgy tekintett az előtte álló évekre, hogy végre felérhet a csúcsra. És csak ezután csapta arcul a kíméletlen valóság, hogy ez Verstappen mellett nagyjából lehetetlen feladat, ami bevallottan mentális gödörbe taszította. Ezzel szemben Ricciardónak már volt lehetősége a saját bőrén érezni, hogy mire képes a holland, az előléptetésre pedig inkább tekinthetne új kezdetként és második esélyként, amit nem csak akkor ragadhat meg, ha legyőzi Verstappent, hanem már akkor is, ha stabil teljesítményt nyújtva gyűjti mögötte a dobogós helyezéseket, és amikor lehetősége nyílik, nyer egy-két versenyt.

A pilótáit általában a kelleténél hamarabb lapátra tevő Red Bull azonban most valamiért extrán óvatos és nem nyúl Pérezhez, aki jelen állás szerint bármekkora mélyrepülést is mutasson be a hátralevő hat futamon, a csapat versenyzője marad jövőre. Persze kérdés, hogy ha nagyon rezeg majd a léc a konstruktőri elsőséget illetően, a 2024-es szezont is Red Bull-pilótaként fejezi-e be.

Friss