back to top
2024. november 21. 23:57

KezdőlapF1Alonso szerint elavult az F1 időmérője, ezért visszatérne ahhoz, ami közel 20...

Alonso szerint elavult az F1 időmérője, ezért visszatérne ahhoz, ami közel 20 évvel ezelőtt volt

-

Fernando Alonso szerint a jelenleg a Forma-1-ben használt időmérős szisztéma már nem passzol a mostani autókhoz, ezért visszahozná a 2003 és 2005 között alkalmazott formátumot.

Rendszeres részei a Forma-1-es időmérő edzéseknek a különböző feltartások esetek, hiszen kvalifikáció első szakaszában még 20, de a másodikban is 15 autó tartózkodhat egyszerre a pályán. Fernando Alonso szerint pedig a jelenlegi autók miatt elkerülhetetlen, hogy olykor belefussanak ilyen szituációkba, ezért változtatni kellene a szisztémán.

Az FIA elismerte: hibáztak, meg kellett volna büntetni Verstappent

„Ez egy nehéz probléma. Mindegy, mik a szabályok, például milyen minimum köridőt kell tartani, mindig lehet majd kifogásokat találni – nyilatkozta a kétszeres világbajnok a Speedweeknek. – A forgalom kezelése nagyon bonyolult. Tulajdonképpen egyetlen megoldás létezik: az autóknak ismét egyesével kellene pályára lépniük. Semmi más nem fog működni. Az időmérős szisztémánk idejétmúlt, már 20-25 éve ez van (valójában csak 17 – a szerk.), de már nem ugyanolyanok az autók, mint 20-25 éve.”

„Most nagyon bonyolult hibrid autókkal versenyzünk, amelyekben a versenyzőnek kell állítania az energia-visszanyerés beállításain, illetve olyan gumijaink vannak, amelyeknek szüksége van felmelegedési és visszahűlési fázisra. Ilyen körülmények között az egyesével történő időmérés az egyetlen megoldás” – jelentette ki Alonso.

A mostani, három részre bontott, kieséses rendszerű időmérőt 2006-ban vezették be, és bár azóta több alkalommal módosítottak rajta, az alapelv maradt ugyanaz. Mindezt azután tették, hogy 2003 és 2005 között az Alonso által javasolt egykörös rendszer volt érvényben, amely az egy órás, mindenkinek 12 kört biztosító időmérést váltotta.

Először úgy tették ezt meg, hogy pénteken és szombaton is rendeztek egy-egy időmérőt, a pénteki futási sorrendet a pontverseny állása, a szombatit pedig az előző napi végeredmény határozta meg, majd 2004-re ez úgy változott, hogy mindkét időmérő szombatra került, és az első sorrendje már az előző futam végeredményén alapult.

Baumgartner Zsolt, Minardi, 2004
Az egykörös időmérőt a kiscsapatok szerették, mert fixen megkapták mindig ugyanazt a képernyőidőt, amit korábban nem feltétlenül / Fotó: Wikimedia Commons

Végül 2005-re jött egy újabb csavar, és a Spanyol Nagydíjjal bezárólag összevonták a két időmérő edzés idejét úgy, hogy szombaton, az előző verseny végeredményének fordított sorrendjében rendeztek egy „üres tankos” kvalifikációt, majd vasárnap délelőtt, a szombati időmérő végeredményének fordított sorrendjében már versenyre tankolva kellett körözniük a pilótáknak. Ezt végül elkaszálták, és a szezon hátralevő részére maradt egyetlen időmérő szombaton, amelyen a versenyre tankolt autóval kellett részt venni.

Az Alonso által kifogásolt problémákat az egykörös időmérő visszahozásával ki lehetne küszöbölni, viszont ez a rendszer sem volt teljesen fair, hiszen azok, akik az utolsók között léptek pályára, már fegumizottabb aszfalton tehették ezt meg, az időjárás változásai pedig több alkalommal kibabráltak a pilótákkal, hiszen a menet közben eleredő eső vagy az éppen felszáradó pálya totálisan fel tudta borítani a rajtsorrendet.

Friss