2024. április 29. 07:54

KezdőlapF1Hatalmas pofára esést mutat be a Forma-1, vagy lenyeli a békát, és...

Hatalmas pofára esést mutat be a Forma-1, vagy lenyeli a békát, és beengedi az új csapatot?

-

Hatalmas a tétje annak, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség jóváhagyása után a Forma-1 miként dönt az FIA által jóváhagyott Andrettiről, és beveszi-e 11. csapatnak az amerikai istállót. Ha nem, akkor azt a korábbiaknál sokkal világosabb indokokkal kell alátámasztania.

Az FIA magyar idő szerint hétfőn este bejelentette, hogy a Forma-1-es részvételre áhítozó és jelentkezésüket beadó csapatok közül végül egy teljesítette sikerrel a szigorú átvilágítási folyamatot és felelt meg a követelményeknek. Miként arra számítani lehetett, ez a csapat az Andretti, avagy az Andretti Formula Racing LLC.

Ezzel azonban Michael Andretti istállója csak hangyányit került közelebb ahhoz, hogy leghamarabb 2025-ben az F1-es mezőny tagja legyen, a Nemzetközi Automobil Szövetség ugyanis csak sportszakmailag, technikailag és pénzügyileg vizsgálta meg alaposan a projektet, és Andrettiéknek továbbra is meg kell győznie a kereskedelmi jogok tulajdonosát arról, hogy megéri őket beengedi a mezőnybe.

Andretti keményen beleszállt az ellenálló F1-es csapatokba

Ez pedig kétségtelenül a legnagyobb és legrágósabb falat lesz, hiszen az F1 mostanáig teljesen közömbös volt bármilyen új csapat iránt, mondván, bőven elég a jelenlegi 10 istálló, és csak akkor jöhet újabb, ha az hozzá tud tenni valamit a nagy egészhez. Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója azonban az FIA döntésével igen nehéz helyzetbe került – a szövetség 2021 decembere óta hivatalban levő új vezetése és az F1 között nem felhőtlen a kapcsolat, így nem ördögtől való gondolat, hogy az FIA-nak pont ez volt a célja –, hiszen, ha a részvényesekkel közösen úgy dönt, hogy az Andretti jöhet, akkor a csapatok többségének akaratával megy szembe, ha viszont elutasítják az amerikaikat, azzal rendkívül rossz színben fogják feltüntetni az egész sportágat.

Ha nemet mondanak, sziklaszilárd indok kell

Az F1 kurta, már-már erőltetett közleménye az FIA döntéséről – „tudomásul vesszük az FIA döntését a folyamatuk első és második szakaszával kapcsolatban, most pedig elvégezzük a saját értékelésünket a fennmaradó pályázat érdemeiről” – már sejteti, hogy miként állnak az Andrettihez, ami nem sok jóval kecsegtet, és bőven benne van a pakliban, hogy nemet fognak mondani a belépésére.

Azonban, ha ezt megteszik, sziklaszilárd és kristálytiszta indoklásra lesz szükségük. Egyrészt azért, hogy ne fajuljon a helyzet éveken át tartó pereskedéssé, másrészt pedig azért, mert ha azzal, az eddig is bőszen lobogtatott, homályos indokkal fognak elutasítani egy ilyen jól csengő nevű, az Egyesült Államokban gazdag múltú, ráadásul a világ legnagyobb autógyárának támogatását élvező (az Andretti F1-es projektje mögött a General Motors áll a Cadillac-márkával, jóllehet, egyelőre nem motorgyártóként) csapatot, hogy nem ad értéket a jelenlegi Forma-1-hez, azzal azt a látszatot fogják kelteni, hogy gyakorlatilag lehetetlen új csapattal bekerülni. Hiszen, ha az Andrettinek sem sikerült, akkor más jelentkezők, adott esetben autógyártók miért törjék magukat, szintúgy milliókat költve már azelőtt, hogy egyáltalán zöld utat kaptak volna.

Így vált nevetségessé és hiteltelenné az F1, amikor először visszautasították Andrettit

Mindeközben az természetesen teljesen jogos a Forma-1 részéről, hogy rendkívül magasra teszi a lécet – az FIA is magasra tette, nem véletlenül csak az Andretti ment át a rostán –, hiszen nem engedheti meg magának, hogy a 80-as, 90-es években látott, rendkívül ambiciózus, ám szakértelemmel és főleg pénzzel már hadilábon álló csapatokat engedjen az asztalhoz. Ezek az idők elmúltak, így egy új beszállónak mindenben meg kell tudnia ugrani azt a lécet, amit a jelenlegi 10 csapatnak.

Az FIA szerint sportszakmailag, technikailag és pénzügyileg az Andretti képes erre, így most az F1-nek kell megmondania, hogy ha szerintük Andrettiék nem tesznek hozzá a sportág értékéhez és növekedéséhez, akkor pontosan miért nem. Ha nem sikerül mérhető és feketén-fehéren igazolható módon bemutatni az indokokat, az felér egy beismerő vallomással arról, hogy pusztán nem akarják 10 helyett 11 szeletesre várni a tortát, illetve arról, hogy a Forma-1 valóban elsősorban üzlet, és csak azután sport (azt már csak halkan jegyezzük meg, hogy jó néhány jelenlegi csapat esetében is fel lehetne tenni ugyanezeket a kérdéseket).

Akkor pedig akár ki is tehetik a megtelt táblát és kimondhatják, hogy kár is jelentkezni, úgysem lesz felvétel, és ha valaki beszállna, vegye meg aranyáron valamelyik jelenlegi csapatot. (Itt tegyük hozzá, hogy az FIA-t senki sem kérte arra, hogy hirdessen felvételt az F1-be, és Mohammed bin Szulajm elnök ezt teljesen önhatalmúlag tette meg, már ezzel sarokba szorítva a kereskedelmi jogtulajdonost.)

Japán Nagydíj, rajt
A jelenlegi csapatok többsége biztosan nem látna szívesen egy 11. csapatot / Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Bizonyos szempontból pedig Domenicaliék már most veszítettek, hiszen még ha tényleg elfogadható indokkal, azaz jogosan fognak nemet mondani, a közvélemény és a szurkolók többsége akkor is csak a kapzsiságot fogja látni emögött, hiszen mégiscsak az Andrettiről van szó, hát biztosan tudták volna hozni azt a szintet, amit mondjuk a Haas vagy a Williams.

Hogy a sportág számára oly fontos amerikai piacon egy esetleges „nem” nagyon rosszul fog lecsapódni, az pedig szinte biztos, mert bár arrafelé pontosan tudják, milyen a franchise-rendszerben működtetett bajnokság, azzal is tisztában vannak, hogy egy hiteles, szakmailag és pénzügyileg is világszínvonalú, kereskedelmi szempontokat figyelembe véve is megalapozott projekttel a NFL-ben, az NHL-ben vagy az NBA-ban is létrejöhet új csapat.

Hogy az F1-ben is létrejön-e, azt alighanem még hónapokig nem fogjuk megtudni, de időközben szinte biztosan derülnek majd ki részletek arról, hogy miben volt jobb az Andretti projektje, mint a másik három, elutasított csapaté.

Friss