2024. február 28. 23:45
KezdőlapF1Sisakba hányó, elájuló, mentőautóra boruló pilóták - a Katari Nagydíj maga volt...

Sisakba hányó, elájuló, mentőautóra boruló pilóták – a Katari Nagydíj maga volt a pokol

-

Brutálisan nehéz volt az összes pilótának a Forma-1-es Katari Nagydíj. Lance Stroll pillanatokra már verseny közben elájult, utólag pedig alig tudott kiszállni az autójából. Utóbbi többekkel is megesett, Esteban Ocon pedig kétszer is elhányta magát menet közben.

A versenyzőket is meglepte, hogy mennyire brutálisak voltak a körülmények az esti időpont ellenére 31 fokos levegőhőmérséklet és 76%-os páratartalom mellett rendezett Katari Nagydíjon. Oscar Piastri a leintés után élete legnehezebb versenyének nevezte az 57 körös viadalt, amely a 18 körben maximalizált etaphosszok miatt olyan volt, mintha végig időmérős köröket kellett volna teljesítenie a versenyzőknek. Később ugyanezt elmondta Charles Leclerc is, ami azért többet jelent, lévén ő már hatodik éve a mezőny tagja.

Logan Sargeant nem is bírta végig a futamot, és súlyos kiszáradásos tünetektől szenvedve kiállt, majd a Williams garázsában a szerelők segítették ki az autóból, hogy utána az orvosi központban elláthassák. Mivel az amerikai versenyzőről köztudott, hogy nem iszik a versenyek alatt, illetve a hét korábbi részében influenzára utaló tünetei voltak, ekkor még úgy tűnt, hogy csak őt viselték meg nagyon a körülmények, ám a leintés után nyilvánvalóvá vált, hogy nem.

Sargeant feladta:

A televíziós közvetítés értelemszerűen az első három helyezettre koncentrált, akiken szintén látszott, hogy igencsak kifacsartak, Max Verstappen és Oscar Piastri nem megszokott módon le is feküdt a pihenőszobában a földre. A mezőny hátsóbb részében azonban ennél is súlyosabb volt a helyzet. Kevin Magnussen a parc fermébe érkezés és leparkolás után még két percig az autójában maradt, majd miután nagy nehezen kikászálódott belőle, annak orrára támaszkodva kérte a Haas szerelőit, hogy az autó hűtésére szolgáló átalakított lombfúvókkal fújják egy kicsit őt, hogy magához térjen.

Nála is rosszabbul festett Alex Albon, aki először ráült a glóriára, majd az egyik szerelő által támogatva az autó pilótafülke előtti részére, és ott próbálta összeszedni magát. Később ő is az orvosi központban kapott ellátást. Lance Stroll eközben szintén látványosan szenvedett. A kanadai kihajította a fejtámaszt a pilótafülkéből, majd miközben próbált felállni, félúton a glóriába kapaszkodva meg kellett állnia pihenni. Végül felállt, majd a glóriára görnyedt. Ezután kiszállt, de két lépés után az első kerékre támaszkodva ismét meg kellett pihennie. Néhány másodpercig görnyedve erőt gyűjtött, majd odatántorgott a közeli mentőautóhoz és szó szerint ráborult az ajtajára, hogy segítséget kérjen. A felvételek tanúsága szerint kapott is.

A 9. helyen végző, de kétszer 5 másodpercnyi pályaszélesítésért kapott büntetéssel a pontszerzők közül utólag kiszoruló Stroll utólag elárulta, hogy már a verseny közben előfordult, hogy pillanatokra elájult. „Ez nevetséges. Ilyen hőmérsékletek mellett minden elhomályosul. Az utolsó 25-30 körben minden homályos volt a gyors kanyarokban. A vérnyomás leesik, és a gyors kanyarokban a nagy erőhatásoktól tulajdonképpen elájulsz – mondta Stroll, hozzátéve, hogy emiatt lépte át ennyiszer a pálya határait. – Elájultam az autóban, ráadásul, ahol szűkítettek a pályán, olyan színűre festették az aszfaltot, mint a kerékvetőket, amiket így nem is lehetett érezni. Az ember próbálta nézni, de a gond az, hogy nem látod, merre mész, mert elájulsz. Teljesen kikészültem, az állapotom 20 körrel a vége előtt kezdett rosszabbodni.”

Albon és Stroll szenvedése a parc fermében:

Ha mindez nem lenne elég, Esteban Ocon a levezető körben mondta el mérnökének, hogy a 15. körben belehányt a sisakjába, csak nem szólt róla. „Azt hiszem, két körben is hánytam. Arra gondoltam, hogy »a francba, ez hosszú lesz.« Igyekeztem a feladatomra koncentrálni, de ilyesmi még soha nem fordult elő velem. Mindig képes voltam végigbírni a teljes versenyt. Ma a forró levegő miatt volt ez, illetve a motor is nagyon felforrósodott. Szerintem volt vagy 80 fok a pilótafülkében” – nyilatkozta a Sky Sportsnak.

Több pilóta utólag elmondta, hogy ráadásul semmit nem tehettek, mert a legtöbb pályán az egyenesekben tud szellőzni a sisakjuk, de itt csak a forróság áramlott be, így levegőt is alig kaptak. Többen próbálkoztak azzal, hogy menet közben résnyire felnyitották a sisakrostélyt, de így a forró levegő mellett homokot is kaptak az arcukba, úgyhogy ez sem segített.

George Russell a Sky Sportsnak úgy nyilatkozott, hogy „voltak időszakok, amikor azt gondoltam, hogy el fogok ájulni”, Leclerc pedig azt mondta, hogy szerinte kivétel nélkül mindenki szenvedett, és szerinte mindegyiküknek ez volt karrierje legnehezebb futama. „A hőség őrületesen nagy volt. Valamint sok a nagy sebességű kanyar, illetve a legjelentősebb tényező a három kiállás volt, ami azt jelentette, hogy nem óvtuk a gumikat a gyors kanyarokban, és időmérős kör követett időmérős kört” – állapította meg a monacói.

Max Verstappen, Red Bull, Katari Nagydíj
A gyors kanyarokban szenvedtek a legjobban / Fotó: Clive Rose/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Ha jövőre is ebben a helyzetben találjuk magunkat, akkor ezt meg kell beszélnünk egymás között nekünk, versenyzőknek. Mindig látjuk egymást a futamok után, amikor leülünk, de ezúttal érződött, hogy ez más. Egyesek nagyon rosszul voltak – ecsetelte Leclerc, aki kitért arra is, hogy ez már az a szint, ahol nem a fizikális felkészülés a döntő, mivel nem fizikálisan nem bírták, hanem kiszáradtak, ami ellen egy ponton túl nem lehet mit tenni. – Egy ponton ez már nem a fizikális felkészülésről szól, hanem olyan szintű kiszáradásról, hogy sokat romlik a látásod.”

„A pulzusod az egekben, és nagyon nehéz kontrollálni mindezt, úgyhogy igazán, igazán nehéz volt. Nehéz szavakba önteni, hogy mennyire. Különösen a nehézségi erők miatt. Amikor kiszáradsz, ihatsz, de az innivaló már inkább forró tea, mert több mint 60 fok van a pilótafülkében. Úgyhogy extrém nehéz hidratálni magad, és a G-erők miatt nem is látsz.”

Friss