back to top
2024. november 22. 05:40

KezdőlapF1Újabb mérföldkő - ez várja majd a nézőket a Hungaroring felújítása alatti...

Újabb mérföldkő – ez várja majd a nézőket a Hungaroring felújítása alatti F1-es futamokon

-

Megtörtént a közbeszerzési eljárás és kormányhatározat született a Hungaroring felújításának második üteméről. Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója sajtótájékoztató keretében ismertette, hogy mindez mit jelent, és miként fog kinézni a mogyoródi versenypálya 2026-os Magyar Nagydíjig végbemenő megújulása.

A Hungaroring Sport Zrt. a minap a mogyoródi pályán tartott sajtótájékoztatón tudatta, hogy „újabb mérföldkőhöz érkezett a Hungaroring felújítása”, ugyanis „megszületett a kormányhatározat a magyar Forma-1-es pálya fejlesztésének második üteméről és lezajlott a közbeszerzési eljárás.”

A húsz fölötti érdeklődőből végül négy érvényes ajánlat érkezett, amelyek közül ár-érték arányban a legjobbat – Gyulai Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatójának elmondása szerint egyúttal a legolcsóbbat is, ami nagyjából 8 milliárd forintos különbséget jelent a második legolcsóbb ajánlathoz képest – a Market Építő Zrt. és a Bayer Construct Zrt. konzorciuma tette 78,973 milliárd forinttal, így ők a nyertes ajánlattevők. „Velük köti majd meg a Hungaroring Sport Zrt. a kivitelezési szerződést a pálya fejlesztésének második ütemére – természetesen a közbeszerzési törvény szabályai szerint” – olvasható a közleményben.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by WWW.RACINGLINE.HU (@racingline.hu)

Az első ütem, azaz a közműfejlesztés munkálatai jelenleg is zajlanak, ezt a sajtótájékoztatóra meghívott médiumok, köztük a Rallycafe.hu képviselői személyesen is megnézhették, ám az igazán látványos és a szurkolók számára érzékelhető felújítás még csak részben kezdődött el. A pálya megújuló főbejáratát már az idei Magyar Nagydíj előtt elbontották, a helyén épülő új komplexum pedig már javában épül, a paddocképület, a bokszok, a paddock területe, valamint a főlelátó és az amögötti szurkolói terület viszont még érintetlen.

Ahhoz, hogy a Hungaroring kitölthesse jelenlegi, 2032-ig érvényes szerződését, a korábban bejelentett teljes felújításnak el kell készülnie a 2026-os nagydíjra, ami egyben a hazai F1-es versenyek történetének 40. évfordulója is lesz. Ez nem lesz egyszerű feladat, mivel a szerződésben vállalt határidők nagyon szorosak, és a teljes fejlesztési programot úgy kell megvalósítani, hogy közben a 2024-es és 2025-ös Magyar Nagydíj lebonyolítása is zavartalan legyen.

A közműhálózat megújulása decemberre befejeződik, az időjárás függvényében végzett utómunkálatokkal pedig 2024 első negyedévében készülnek el. Ezzel párhuzamosan kezdődik majd el a második ütem, amely során megújul a tízezer férőhelyes főtribün, a főépület és a paddock, valamint épül két gyalogos alagút a célegyenes alá, az egyik a versenyzők, csapattagok, sportszakmai személyzet és újságírók, a másik a vendégek részére. Ez azt is jelenti, hogy eltűnik a régen Marlboro-hídnak becézett átjáró a célegyenesből, és a jövőben itt semmilyen híd nem keresztezi majd a pályát.

„A mostani paddocképület és a főlelátó teljes egészében eltűnik. Az FIA-előírásoknak előbbi nem felel meg, hiszen például most 4×12 méteres garázsaink vannak, és ezekből lesznek 7×21 méteresek, azaz közel 10 méterrel szélesebb lesz a paddocképület, és ezáltal körülbelül 20 méterrel kell kitolni a paddock területét, ami jelenleg az F1-es versenynaptár legkisebbje, és nagyon szűkösen férnek el benne a csapatok motorhome-jai. Ez az egyik legkomplexebb és legnehezebb feladat” – ecsetelte Gyulay Zsolt.

Az elnök-vezérigazgató elmondta, hogy a Formula One Management (FOM) elvárásai közé tartozik, hogy nem lehetnek félkész épületek vagy zajló építkezések az F1-es hétvégék alatt, ami azt jelenti, hogy a 2024. július 19-i Magyar Nagydíjig remélhetőleg ki tudják szélesíteni a paddock területét, hogy a paddocképület bontása rögtön a 39. Magyar Nagydíj után megkezdődhessen.

Gyulay Zsolt elmondása szerint az is valószínű, hogy a 2024-es versenyre teljesen elbontják a főlelátót, de ez időjárásfüggő, hiszen a munkálatokat időben el kell kezdeni. Amennyiben a bontásnak neki tudnak állni, úgy a 2024-es Magyar Nagydíj alatt ideiglenes lelátót létesítenek a mostani Super Gold tribün helyére, mivel az új, az év 365 napján rendelkezésre álló, önfenntartó (napelemek lesznek a tetőn), multifunkcionális rendezvényközpont csak 2025-re készül el olyan mértékben, hogy nézőket tudjon fogadni.

Hungaroring, híd, célegyenes
A célegyenesben levő híd helyett alagút fogja összekötni a pálya külső és belső részét / Fotó: TRP Media

Amennyiben viszont a jelenlegi főlelátót nem tudják elbontani a 2024-es versenyig, úgy nem is állnak neki, és jövőre még marad minden a régiben, viszont akkor az új komplexum vélhetően nem lesz teljesen készen 2025-re, azaz, mondjuk nem lesz rajta a tetőszerkezet.

„Azt vállaltuk, hogy 2025-re már úgy fog kinézni a Hungaroring, mintha teljesen készen lenne. A paddocképület felső szintje valószínűleg még nem lesz teljesen belakva, de remélhetőleg teljes pompájában állni fog a főlelátó és a mögötte levő 10 ezer négyzetméteres közösségi tér, és a paddocképület majdnem kész lesz, ami azt jelenti, hogy az FIA emberei be fognak tudni költözni. A versenyirányítás már érzékenyebb téma, az valószínűleg 2024-ben és 2025-ben ki fog költözni innen, és 2026-ban térhet vissza a főépületbe. Ami a sajtóközpontot illeti, az valószínűleg az új főlelátóban kap majd helyet, miként azt az ausztriai Red Bull Ringen is megoldották, és a versenyzők és az újságírók az alagúton keresztül közlekedhetnének a paddock és a sajtóközpont között” – vázolta a terveket az elnök-vezérigazgató.

„De itt még sok a részletkérdés, és tartok tőle, hogy a kivitelezőkkel is nagy harcok lesznek, mert nekünk tartani kell, amit vállaltunk a FOM felé, hiszen azért hosszabbíthattunk 2032-ig – ejtett szót a felújítás nehézségeiről Gyulay Zsolt. – Ez egy olyan befektetés, ami a Forma-1 világában nem nagy történet – hiszen a Las Vegas-i pályán egy kisebb épület kerül annyiba, mint amennyit mi elköltünk – de Magyarországnak igen. Az a döntés született, hogy szeretnénk hosszú távon itt tartani a Forma-1-et, aminek a Hungaroring Sport Zrt. örül, de azt gondolom, hogy az ország is nyer ezzel. Minden évben elmondjuk, hogy a legnagyobb sportingatlan vagyunk, amely a jegybevételből fenn tudja tartani magát. Remélhetőleg a jövőben, amikor a funkciók kibővülnek és még több lehetőségünk lesz, ez méginkább így lesz.”

Hungaroring, főbejárat
A főbejárat új épületének építése már javában zajlik / Fotó: TRP Media

A teljes felújítás végére elbontanak körülbelül 57.000 négyzetméternyi épületet, megmozgatnak 125.000 köbméter földet és beépítenek 34.300 méter vasbeton-szerkezetet. Várhatóan 9 db telepített toronydaru dolgozik majd az építkezésen, és az új főépület 42.700 négyzetméteres lesz. A teljes építkezés során 9000 ember dolgozik majd a Hungaroring területén, ami napi szinten akár 1200-1400 ember munkáját jelenti majd a mogyoródi dombok között.

Joggal vetődhet fel a kérdés, hogy a Hungaroring többi részével mi lesz. Gyulay Zsolt erről azt mondta, hogy a 2026-ig tartó felújítással a FOM minimális elvárásainak tesznek eleget, és bár nem akarnak mohók lenni, vannak terveik arra vonatkozóan is, hogy a jövőben a többi lelátót és a pálya egyéb részeit miként modernizálják.

Friss