back to top
2024. november 25. 05:15

KezdőlapF1Schumacher megható búcsúüzenetét is felidézte Massa, amikor kettejük kapcsolatáról mesélt

Schumacher megható búcsúüzenetét is felidézte Massa, amikor kettejük kapcsolatáról mesélt

-

Felipe Massa a Michael Schumacherhez fűződő szoros kapcsolatáról is mesélt a The Player’s Tribune-ban megjelent írásában, felidézve, hogy miként vált a hétszeres világbajnok tanítványává.

Felipe Massa hosszú levelet írt a The Player’s Tribune-ba, amelyben végigzongorázta pályafutása főbb állomásait onnan kezdve, hogy Sao Pauló-i gyerekként megfertőzte őt a benzingőz. A manapság a hírekbe rendszeresen a 2008-as világbajnoki címért indított hadjáratával bekerülő brazil pilóta a közelgő Brazil Nagydíj miatt az interlagosi versenyek köré összpontosította visszaemlékezését, így természetesen több bekezdést szentelt a 2006-os hazai futamának, amelyet megnyert.

Soraiban pedig kiemelt szerepet kapott Michael Schumacher, akivel 2003-ban, a Ferrari tesztpilótájaként került közeli munkakapcsolatba, majd 2006-ban a hétszeres világbajnok csapattársa lett.

Senna életre szóló sebet ejtett Massa lelkén, aki Schumachert emiatt bírta jobb belátásra

„Az Interlagosszal való kapcsolatomban és a pályafutásomban nagy szerepe van az apámnak. Mindig is különleges helyet fog elfoglalni a szívemben Michael Schumacher, aki csapattársam lett a Ferrarinál. Egy nagylelkű és különleges fickó, szerencsés vagyok, hogy az utunk keresztezte egymást, de ha arról kérdeznek, hogy ki a példaképem a motorsportban, csak egy embert mondhatok: az apámat” – szögezi le még írása elején Massa, majd később hosszabban ecseteli a Schumacherrel való kapcsolatát.

„Tesztpilótaként az volt a feladatom, hogy elmenjek a tesztpályára és Schumacherrel gyakoroljak. Ez olyan kiváltság, amiért a mai napig hálás vagyok minden reggel, amikor felkelek az ágyból. Az első évem a Ferrarinál 10 évnyi tanulással ért fel bárhol máshol. Figyelni Schumachert, beszélgetni vele… Rengeteget fejlődtem technikai téren, abban, hogy miként igazítsam az autót a vezetési stílusomhoz. Megvolt benne a rideg, németes viselkedés, de a kapcsolatunk egyre szorosabbá vált, és a végére mester és tanítvány viszonnyá fejlődött” – jellemezte a 2003-ban indult közös munkát.

Luca Badoer, Felipe Massa, Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Jean Todt, Ferrari, Mugello, 2003
2003-ban nemcsak Schumacherrel, hanem Barrichellóval és Luca Badoerrel is együtt dolgozott / Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Massa 2002-es bemutatkozása után 2003-ban tesztpilótaként fejlődött, majd 2004-ben visszatért a Sauberhez, ahol egészen 2005 végéig versenyzett. Itt bizonyította, hogy készen áll a Ferrarihoz lépni, és 2006-ben, 25 évesen elfoglalta helyét az akkor 37 éves Schumacher mellett. Noha minden pilóta első számú ellenfele a csapattársa, a német továbbra sem a fiatal trónkövetelőt látta Massában, így megmaradt a mester-tanítvány viszony, miközben a hétszeres világbajnok elvárta a fiatal braziltól, hogy mindent beleadjon annak érdekében, hogy jobb legyen nála.

„Nagyon tiszteltem őt, és óriási vágyam volt megtanulni a titkokat és részleteket, ami kiemelkedővé tesz egy versenyzőt. De közben nagyon éhes is voltam a sikerre. Jobb akartam lenni Schumachernél az edzésen, gyorsabb akartam lenni nála, több pole pozíciót akartam szerezni, mint ő, és futamokat akartam nyerni ellene. Az volt a benyomásom, hogy ő, tanárként azt akarta, hogy pontosan így érezzek. Látni akarta, hogy mindent beleadok, megpróbálva felülmúlni őt. Ez az a fajta tisztelet, amire a valódi géniuszok számítanak tőlünk” – írta Massa.

Míg az idény eleje nehezen indult a fiatal versenyzőnek, aki több komoly hibát is elkövetett, szép lassan elkezdett belenőni a szerepébe, a szezon végén pedig többször is megszorongatta, kétszer pedig egyenlő küzdelemben le is győzte Schumachert időmérőn.

Felipe Massa, Török Nagydíj, 2006, Ferrari, Michael Schumacher
A 2006-os Török Nagydíj Massa első F1-es győzelmét hozta, Schumacher pedig örült pártfogoltja sikerének, noha ő kikapott Fernando Alonsótól, és egy lépéssel távolabb került a vb-címtől / Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

„2006-ban szerintem a legjobb módon sikerült reagálnom. Először is azzal, hogy pole pozíciót szereztem és nyertem a mester előtt Törökországban, majd pole pozíciót szereztem Japánban, ami Schumacher felségterülete volt. Imádta a szuzukai pályát és oly sok éven át uralta. Úgyhogy történelmi volt, hogy legyőztem őt Japánban. Olyan erős érzelmeket keltett bennem, amit korábban nem éreztem az F1-ben.”

Aztán jött a szezonzáró Brazil Nagydíj, ami az eredeti elképzelések szerint Schumacher és Alonso vb-címet eldöntő összecsapásáról szólt volna, de a Ferrari szuzukai motorhibája gyakorlatilag eldöntötte a világbajnokságot, hiszen a visszavonuló Schumacher csak akkor nyerhetett, ha első helyen végez, Alonso pedig nem szerez pontot. Az időmérőn aztán a benzinpumpa meghibásodása miatt a hétszeres világbajnok csak a 10. rajtkockát szerezte meg, a futam elején pedig defektet kapott és visszaesett az utolsó helyre, ahonnan végül a 4. pozícióig kapaszkodott fel. Kálváriája ugyanakkor lehetővé tette Massának, hogy senkitől sem zavartatva rajt-cél győzelmet arasson a hazai közönsége előtt.

„Amit alig tudtam elképzelni, az annak az évnek az utolsó versenye volt, amely még jobb dolgokat tartogatott nekem. Gondoljanak bele: Interlagos, a saját hálószobám, a templomom. Schumacher visszavonul, ez az utolsó versenye. 13 év telt el azóta, hogy egy brazil nyert hazai pályán, és 15 év Ayrton Senna emlékezetes 1991-es győzelme óta. Számomra az volt a Forma-1 történetének legelképesztőbb időszaka” – emlékezett vissza Massa.

Felipe Massa, Brazil Nagydíj, 2006, Ferrari
A különleges overálban a 2006-os Brazil Nagydíj megnyerése után / Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

„Sok minden történt a pályán, a bokszban, a fejemben és a szívemben. Úgyhogy első alkalommal a szekrényben hagytam a tradicionális vörös Ferrari overált, mert azt gondoltam, ez az alkalom megérdemel valami extravagánst, a csapat pedig megengedte, hogy zöld és sárga overált viseljek az országomért.”

„Rajttól a célig vezettem a versenyt és úgy értem célba, hogy alig láttam a kockás zászlót, annyira sírtam. A győzelem visszavitt a gyerekkoromba, az eufóriának pedig napokba telt elmúlnia, amit korábban soha nem tapasztaltam. És ha mindez nem lett volna elég, az éppen, hogy visszavonult Schumacher azt mondta nekem a verseny után: »Boldog vagyok, hogy te fogod átvenni az autómat.« A francba! Hogy egy ilyen sokat követelő és lakonikus tanártól jöttek, ezek a szavak úgy hatottak rám, mint egy dalszöveg, amit megjegyeztem és a mai napig éneklek.”

Friss