back to top
2024. május 05. 21:42

KezdőlapF1Itt a rekordot jelentő statisztika, ami megmutatja, miért nem tarthatja meg Pérezt...

Itt a rekordot jelentő statisztika, ami megmutatja, miért nem tarthatja meg Pérezt a Red Bull

-

Még Michael Schumacher legdominánsabb évében, vagy Nigel Mansell világbajnoki diadalmenetében sem kapott akkora verést a második helyezett, mint amekkorát az idén kap Sergio Pérez a saját csapattársától. Persze ez a statisztika nem csak ő tünteti fel rossz fényben (miközben persze Max Verstappen és a Red Bull érdemeit dicsőíti), de mivel ő ül ugyanolyan autóban, mint a mindenkit leigázó holland, rá nézve a leginkább kínos.

Noha Christian Horner csapatfőnök és Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója sem kritizálta a Mexikói Nagydíj első körében igencsak optimista manővere miatt kieső Sergio Pérezt, továbbra sem lehetünk biztosak benne, hogy a mexikói pilóta helye biztosított 2024-re. Persze a megtartása mellett szól, hogy valószínűleg jelentős összeget kellene fizetni neki, ha felbontanák a szerződését, az idei teljesítménye azonban komoly kérdőjeleket vet fel a folytatásra.

A gyerekeket megríkató Pérez megmagyarázta, amit nem lehet, de valahol meg lehet érteni őt

Miközben Max Verstappen idei 16. győzelmét aratva utolérte az 51 győzelemmel álló Alain Prostot az örökranglistán, illetve az elmúlt két évet tekintve annyi elsőségnél (31) tart, amennyit az 1992-es világbajnok Nigel Mansell a teljes pályafutása alatt szerzett, Pérez csak szenved. Neki legyen mondva, Mexikóban nem volt sokkal lemaradva Verstappentől, és az időmérőn összegyűjtött 16 százados hátránynál a Red Bull sem kívánhat többet, de aztán a verseny első körében az egészet a kukába dobta, amivel ráadásul 19 pontot adott Lewis Hamiltonnak az összetett második helyéért zajló versenyben.

Pérez három futammal a vége előtt pedig egészen döbbenetes, 251 pontos hátrányba került csapattársához képest, azaz eddig Verstappen pontjainak csupán 48,88%-át szerezte meg. Ez pedig jelenleg minden idők legnagyobb különbségű végeredményét vetíti előre, hiszen még soha nem volt ekkora a %-os differencia a világbajnok és a második helyezett között.

Jelenleg az 1992-es szezon vezeti ezt a rangsort, akkor a második helyezett Riccardo Patrese 56 pontot gyűjtött, ami a 108 ponttal záró Mansell pontjainak 51,85%-a. Ha úgy tetszik, ezzel holtversenyben az 1997-es szezon áll, amelyben a 42 pontos Heinz-Harald Frentzen a világbajnok Jacques Villeneuve 81 pontjának szintén 51,85%-át szerezte, de ez csalóka, hiszen a Williams németje úgy érte el ezt a helyezést, hogy a jerezi ütközés miatt Michael Schumachert megfosztották az összes az évi pontjától.

A harmadik helyen 2001-et találjuk, (Schumacher 123, David Coulthard 65 pont – 52,84%), aztán jön 1971 (Jackie Stewart 62, Ronnie Peterson 33 pont – 53,23%), majd 2002 (Michael Schumacher 144, Rubens Barrichello 77 pont – 53.47%).

Forma-1, Nigel Mansell, Williams, 1992
Eddig senki nem lépte le nagyobb fölénnyel a második helyezettet, mint Mansell 1992-ben / Fotó: Williams Racing

Persze fontos hangsúlyozni, hogy ez a statisztika az első és második helyezett közötti differenciára, és nem a csapattársak közti különbségre vonatkozik – noha a felsorolt párosítások közül 1992-ben, 1997-ben és 2002-ben is adott csapat két pilótája végzett az első két helyen –, tehát csapaton belül előfordult nagyobb differencia, és Verstappen óriási fölénye nemcsak Pérez, hanem a többi csapat teljesítményét is beárazta. De mégiscsak a mexikói ül ugyanolyan autóban, mint a holland, azaz tőle lenne a leginkább elvárható, hogy ne maradjon le ennyire.

Hogy fokozzuk a kettejük közti szakadék érzékeltetését, vegyük számításba, hogy a jelenlegi pontrendszerben ekkora különbséget nehezebb elérni, hiszen például a második helyért járó pontmennyiség az első helyezett által gyűjtött pontok 72%-át teszi ki, míg 1991 és 2003 között ez az arány 60%, 1961 és 1990 között pedig 66,6% volt. Így, ha az idei eredményeket átváltanánk az 1991 és 2003 között alkalmazott 10-6-4-3-2-1-es szisztéma szerint, még durvább lenne a differencia, mert Verstappennek 174, Péreznek pedig 64 pontja lenne, azaz a mexikói versenyző csapattársa pontjainak mindössze 36,78%-ával rendelkezve állna a második helyen. Persze Pérez még kozmetikázhatja ezt, miként az sem biztos, hogy ő lesz a második, hiszen Lewis Hamilton már csak 20 ponttal van lemaradva mögötte. Az eddigiek alapján azonban az a valószínűbb, hogy legyen bárki az ezüstérmes, a mostaninál csak nagyobb lesz a hátránya a szezon végére.

Ráadásul az idén sem Pérez, sem Verstappen nem esett ki műszaki hiba miatt versenyen, míg 1992-ben Mansell kétszer, Patrese háromszor búcsúzott így. 1997-ben Villeneuve és Frentzen is 1-1 alkalommal adott fel futamot az autója meghibásodása miatt, míg 2001-ben Schumacher 2-szer, Coulthard 4-szer, 1971-ben Stewart és Peterson is 1-szer, 1-szer tette ezt meg, 2002-ben pedig ez az arány 0-4 volt Barrichello irányába. Azaz még ez sem torzítja a Red Bull két jelenlegi versenyzője közötti hatalmas különbséget, ami csak az olyan években fér bele, mint amilyen az 1992-es volt a Williamsnek, a 2001-es és 2002-es pedig a Ferrarinak, amikor olyan mértékű volt az adott csapat dominanciája, hogy így is megnyerték a konstruktőri címet.

Az idén a Red Bull valószínűleg akkor is konstruktőri világbajnok lenne, ha csak Verstappen pontjait számítanának a konstruktőri pontversenyben, de ettől még nincs garancia arra, hogy jövőre is ekkora lesz az energiaitalos csapat fölénye, és Pérez bukdácsolása akkor is belefér majd a pontok terén. Arról nem beszélve, hogy egy szoros bajnoki küzdelemben elengedhetetlen, hogy egy csapat két autóval vegye fel a versenyt a riválisokkal szemben, és a második számú versenyző pontokat raboljon az ellenfelektől, illetve taktikai téren szélesítse a repertoárt. Ekkora lemaradással ezt nehéz lesz megtenni.

Friss