2024. május 02. 09:53

KezdőlapF1Verstappen az idén utoljára nyert; 1,125 másodpercen múlt a Ferrari konstruktőri második...

Verstappen az idén utoljára nyert; 1,125 másodpercen múlt a Ferrari konstruktőri második helye

-

Max Verstappen idei 19. győzelmét aratva nyerte meg a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjat, amelynek legnagyobb kérdése az volt, hogy a Ferrari vagy a Mercedes végez a konstruktőri második helyen. A csata végül nem is lehetett volna ennél kiélezettebb, és azon múlt, hogy a George Russellt a hajrában megelőző Sergio Pérez ki tud-e autózni 5 másodperces előnyt a brittel szemben, megtartva ezzel a harmadik helyet. Végül annak ellenére nem tudott, hogy Charles Leclerc elengedte őt az utolsó körben, így a Mercedes maradt elöl. Verstappen mögött Pérez büntetésével Leclerc visszakapta a második helyet, George Russellt pedig harmadikként rangsorolták.

Max Verstappen és a Red Bull réges-rég bebiztosított világbajnoki címe ellenére számos nyitott kérdés maradt még az idei év utolsó Forma-1-es versenyére, hiszen az első és 6. helyet leszámítva az összes pozícióban történhetett még változás a konstruktőrök között, illetve az egyéni pontverseny 4. helyéért is zajlott a csata.

A rajtnál a pole-ból induló Max Verstappen megtartotta a vezetést az őt az első kanyarban támadó Charles Leclerc-rel szemben, de ezután mindkét hosszú egyenes végén védekeznie kellett, ám végül így is maradt az élen. Mögöttük Oscar Piastri, majd a George Russellt a kettes kanyarban körbeautózó Lando Norris következett. Hátrébb Pérez és Hamilton kis híján összeakadt az első kanyarban, a hétszeres világbajnok pedig csak a bukótérben tudott a mexikói elé kerülni, így amikor a 9. körben Pérez támadta, lényegében visszaengedte maga elé a Red Bullt.

Leclerc bent volt Verstappen mellett az első körben, de nem tudott elmenni a holland mellett:

Verstappen már az első kör végére több mint 1 másodperccel leszakította Leclerc-t, így a monacói később nem használhatta a DRS-t, Norris viszont annak segítségével ment el a 4. körben Piastri mellett és feljött a 3. pozícióba. Ezután Piastri és Russell körökön át tartó, oda-vissza előzésekkel tarkított csatáját figyelhettük, amelynek végül a 6. körben azzal lett vége, hogy a Mercedes pilótája is az ausztrál elé került.

Az élmezőnyből a közepes gumikkal (Stroll, Sainz és Bottas kivételével mindenki ezeken rajtolt, míg ők a keményeken kezdtek) szemmel láthatóan bajlódó Piastri érkezett elsőként kerékcserére a 14. körben, majd közvetlenül az egy körrel korábban cserélő, a McLarennek kis híján elévágó Fernando Alonso elé jött vissza. Ez volt az első jele annak, hogy az elévágás nagyon erős.

A csapattársnál egy körrel később kereket cserélő Norris a saját bőrén tapasztalta, hogy mennyire, noha az ő cseréjét elrontotta a McLaren, így a vele egyszerre érkező Russell már a bokszutcában megelőzte.

Norris első kiállását elrontotta a McLaren:

Ez jól jött a Mercedesnek a konstruktőri második helyért folyó csatában (csak 4 ponttal előzték meg a Ferrarit a futam előtt), az viszont egyáltalán nem, hogy Hamilton a 6-os kanyarban nekikoccant Pierre Gasly Alpine-jának, amitől nemcsak a francia autójának hátulja, hanem a hétszeres világbajnok W14-esének első szárnya is sérült. A felügyelők vizsgálták is az esetet, végül azonban nem büntették meg Hamiltont.

Verstappen a 17. körben járt először a bokszban, így egyetlen körön át Leclerc vezetett, majd ő is kiállt, hogy 3 másodperccel a holland mögé jöjjön vissza, miközben Russell ott lihegett a nyakán. A versenyt közepes gumin kezdők közül Cunoda Júki látogatta meg utolsóként a szerelőit, és mielőtt a 23. körben kijött, körökön át vezette a versenyt, amivel Szato Takuma után ő lett a második japán pilóta, aki élen állt F1-es futamon.

Féltávnál Verstappen vezetett 6 másodperccel Leclerc előtt, miközben az elrontott időmérő edzés miatt a 9. helyről felzárkózni kénytelen Sergio Pérez egyre jobban közelített az élmezőnyhöz, és a 28. körben már az 5. helyet foglalta el.

A kiállások második körét a top 5-ből Norris kezdte a 34. körben, amire Russell a következő körben válaszolt, egyúttal megpróbált elévágni Leclerc-nek, de a monacóit azonnal hívta a Ferrari, és végül még csak szoros sem volt kettejük közt a helyzet, mert Russell közben beszorult Lance Stroll mögé. És ha már Aston Martin, nemcsak Russell és Stroll, hanem hátrébb Hamilton és Alonso is keresztezték egymás útját, amikor 20 körrel a vége előtt a spanyol korábbi csapattársa elé tért vissza a pályára, majd az ötös kanyar előtt Hamilton állítása szerint féktesztelte őt. Alonso a jelek szerint leginkább azzal próbálkozott, hogy Hamilton érjen elsőként a DRS nyitásához kellő 1 másodpercnél kisebb távolságot mérő vonalhoz, és így visszaelőzhesse őt, ám Hamilton ahelyett, hogy kikerülte volna a spanyolt, szintén a fékbe taposott.

Alonso és Hamilton esete:

Hamilton így végül DRS-sel előzött, ám Alonso egy körrel később visszaelőzte, majd a verseny végéig előtte is maradt és nem is egy, hanem két hellyel zárt előrébb.

A második kiállása után Verstappen kényelmes, 5 másodperces előnyt őrzött Leclerc-rel szemben, míg a harmadik helyen Russell haladt. Ám a 43. körben megejtett második cseréje után a 6. helyre visszatérő Pérez begyújtotta a rakétákat, és előbb Cunodát, majd Norrist is megelőzte, jóllehet, utóbbinak először nekiment a 6-os kanyarban, és csak egy körrel később hajtott végre tiszta előzést. Az ütközést a felügyelők előbb vizsgálták, majd megbüntették a mexikóit, aki nem értette az egészet, mondván Norris kanyarodott bele, és különben is ő volt előrébb.

Az ütközés után Norris átmenekült a bukótéren:

Mindez nagyon rossz hír volt a Ferrarinak, amely abban az esetben, ha Leclerc megtartja a második helyet, Pérez pedig elkapja Russellt a harmadik helyért, illetve Hamilton nem tud előbbre jönni a 9. helynél, megelőzi a Mercedest az összetettben. Csakhogy az ütközés miatt Pérez 5 másodperces időbüntetéssel a tarsolyában eredt Russell után, akit valamivel több mint 4 körrel a vége előtt meg is előzött, ám ez még nem volt elég sem a Ferrari második helyéhez, sem Pérez dobogójához.

Noha folyamatosan szakadt el Russelltől, minden jel arra utalt, hogy nem fogja tudni 5 másodperccel leszakítani a britet, amit Leclerc a kivetítőkön pontosan nyomon követett, így közölte a csapatával, hogy amennyiben úgy látják, nem lesz meg Péreznek az 5 másodperc, azt jelezzék neki, ő pedig bevárja a mexikóit, majd DRS-t biztosítva neki elengedi az utolsó körben.

Leclerc végül így is tett (tudván, hogy 5 másodpercen belül kell csak maradnia Pérez mögött), ám a Red Bull pilótája ezzel együtt is csak 3,875 másodpercet tudott összeszedni, azaz nem jött össze neki a harmadik hely. Így a Mercedes 3 pontot megőrzött a 4 pontos előnyéből a Ferrarival szemben, miközben nem sokon múlt, hogy a Pérez és a Russell közötti különbségtől teljesen függetlenül is meglegyen neki a második hely. Lewis Hamilton ugyanis az utolsó körre utolérte Cunodát, majd a 9-es kanyar előtt meg is előzte, ám a külső ívre sodródva megcsúszott és hatalmasat ellenkormányzott, amit kihasználva a japán visszabújt belül és megtartotta a pozíciót.

Ami a konstruktőri összetettet illeti, végül egyetlen helycsere sem történt, azaz a Red Bull (860 pont) mögött Mercedes (409 pont), Ferrari (406 pont), McLaren (302 pont), Aston Martin (280 pont), Alpine (120 pont), Williams (28 pont), AlphaTauri (25 pont), Alfa Romeo (16 pont) és Haas (12 pont) lett a sorrend.

Az egyéni összetettben már bebiztosított top 3 (Verstappen, Pérez, Hamilton) mögött a 7. helyével Fernando Alonso elcsípte az összetett 4. pozícióját, míg az 5. a szintén 206 ponttal záró Leclerc lett a 4. helyért szintén harcban levő Norris és Sainz előtt.

Friss