back to top
2024. május 06. 14:54

KezdőlapF1Rossz hír a rajongóknak: az F1 még évekig hagyja a csapatoknak, hogy...

Rossz hír a rajongóknak: az F1 még évekig hagyja a csapatoknak, hogy rontsák a show-t

-

Már a tavalyiról az idei szezonra is romlott valamelyest a 2022-es nagy szabályváltozások által orvosolni hivatott helyzet a Forma-1-ben, és bár az FIA szerint tovább nem fog, erre azért nincs garancia.

A 2021-re tervezett, végül a pandémia miatt 2022-ben érkező, a szívóhatást visszahozó Forma-1-es szabályok elsődleges feladata a versenyzés szorosabbá tétele volt azzal, hogy sokkal könnyebbé teszik a hátul haladó autónak az előtte levő követését. A 2021-es autók esetében még a hátul levő az autója által generált leszorítóerő nagyjából felét is elveszíthette, amikor két autóhossznyi távolságba ért az üldözötthöz képest. Ezt a számot a 2022-es kocsik 15%-ra voltak hivatottak csökkenteni, és ha ezt végül nem is érték el, a 20% körüli mutatok is nagy változást jelentettek.

Charles Leclerc, Ferrari, Kevin Magnussen, Haas, Olasz Nagydíj
Az idén nehezebb lett a követés a tavalyinál / Fotó: Gergely Makai Photography

Csakhogy bármennyire is készítette elő minden eddiginél alaposabban, több forrást áldozva és nagyobb csapattal az FIA és az F1 az új regulákat, a csapatok erőforrásaival természetesen nem tudnak versenyezni, így várható volt, hogy a mérnökök folyamatosan újabb és újabb kiskapukat fedeznek majd fel a leszorítóerő növelésére, amivel egyúttal rontani fogják az autó által keltett légáramlatokat. Ez már 2023-ban érzékeltette hatását, hiszen a 2022-es 20%-ról 35%-ra nőtt a leszorítóerőveszteség két autóhossznyi lemaradás esetén, és a pilóták is többet panaszkodtak arra, hogy nehezebb követni az elöl haladót, mint egy éve.

Mivel az FIA előre tudta, hogy ez benne van a pakliban, Nikolasz Tombazisz, az együléses bizottság igazgatója korábban olyan szabályváltozásokat helyezett kilátásba, amelyekkel bezárhatják a 2022-es regulák szellemiségével ellentétes megoldásokat, ám nemrég arról beszélt az Autosportnak, hogy ezek a változtatások valószínűleg csak 2026-ban, a következő nagy szabálymódosítás során lépnek majd életbe.

„Az autók mögötti légáramlatok egyértelműen romlottak egy kicsit az idén. Tudtuk, hogy amint beindulnak a fejlesztések, ez be fog következni, de volt néhány terület, amelyen olyan kiskapukat találtak, amelyeket nem sikerült elég gyorsan bezárnunk. Ez rontott a helyzeten – ecsetelte Tombazisz. – Az első szárny véglapja az egyik ilyen terület, illetve a kerekek körüli aerodinamika és az első kerekekben levő fékhűtő csatornák is ide tartoznak. Szerintem megtanultuk, hogy legközelebb mit tegyünk, ugyanakkor míg a légáramlatok romlottak 2022-höz képest, még mindig jelentősen jobbak, mint 2021-ben.”

Robert Kubica, Alfa Romeo, Olasz Nagydíj, 2021
2021-hez képest azért még mindig sokkal jobb a helyzet / Fotó: Alfa Romeo

Amikor a kiskapuk bezárásáról kérdezték, Tombazisz azt mondta, hogy „hacsak valami kiszámíthatatlan nem történik”, nincsenek szándékaik 2025 előtt változtatni a szabályokon, azaz valószínűleg a 2026-os szabálycsomagig tovább romolhat a helyzet. Legalábbis a logikus ez lenne, a szakember szerint azonban sokkal rosszabb nem lesz, mert „nem gondolom, hogy van más kiskapu, amivel ezt el lehetne érni.”

Ezért a görög származású mérnök azt várja, hogy az ideihez nagyon hasonló lesz a helyzet az elkövetkező években is, miként szerinte az az idei szezon közben sem romlott, mindössze a 2022-eshez képest lett rosszabb. Ugyanakkor már a felfedezett kiskapukkal sem számoltak az FIA-nál, így aztán nem lenne meglepő, ha a csapatok mérnökeinek azért sikerülne olyan megoldásokkal előállnia a jövőben is, amelyek tovább rontják majd a követést, ezáltal pedig a show-t.

Friss