back to top
2024. május 06. 12:08

KezdőlapF1Versenyző nélküli autóversenynek ad otthont a Forma–1-es szezonzáró helyszíne

Versenyző nélküli autóversenynek ad otthont a Forma–1-es szezonzáró helyszíne

-

Nem újkeletű, de ebben a formában új kezdeményezésnek ad otthont a Forma-1-es Abu-dzabi Nagydíj helyszíne jövő áprilisban.

Noha csak 2009 óta szerepel a Forma-1-es versenynaptárban, az Abu-dzabi Nagydíj helyszíne számos klasszikusnak adott már otthont, jövőre pedig az F1-en kívül is emlékezetes esemény házigazdája lesz. 2024. április 28-án rajtol ugyanis az első, 2,25 millió dollár összdíjazású Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL), amelyben a Dallara által épített Super Formula SF23-as autók (ezeket használják jelenleg Japán első számú formaautós sorozatában, amely az F1 után a leggyorsabb formaautós széria) csapnak majd össze. Ezt pedig szó szerint kell érteni, pilóta ugyanis egyikben sem lesz, mint ahogyan kormány, ülés, pedálok, vagy a versenyző fejét normál esetben védő glória sem.

Az autó:

„Tudjuk, hogy két pilóta nélküli autó jól tud versenyezni egymással egy pályán, de most azt akarjuk megnézni, hogy mi lesz az eredménye annak, ha három vagy négy autó versenyez egymás ellen – idézi a Reuters Dr. Tom McCarthy-t, az ASPIRE ügyvezető igazgatóját – Ezen a téren még gyerekcipőben jár a tudomány. Ha öt éven belül eljutunk oda, hogy 10 autó versenyez egymás ellen, az szerintem óriási eredmény lesz. Fejlődésben vagyunk, de látjuk magunk előtt, hogy a jövőben annyi autó áll majd fel egy önvezető verseny rajtrácsára, mint egy Forma-1-es versenyére. Ez azonban nem ma vagy holnap történik meg.”

A pilóta nélküli autóverseny egyébként nem újkeletű dolog, 2015-ben a Formula E már tervezett egy „Roborace” nevű versenyt, 2017-ben pedig két, legfeljebb 185 km/órás tempóval haladó elektromos autó össze is csapott a Buenos Aires-i utcai pályán, de az egyik így is összetörte magát.

Abból a projektből most többen is részt vesznek az A2RL-ben, amelynek fontos különbsége, hogy benzines motor hajtja az autókat, amelyek semmilyen külső beavatkozásra nem szorulnak, és nem is lehet őket kívülről irányítani azt leszámítva, hogy baj esetén gombnyomásra le lehet állítani a motorjukat.

A prototípust már tesztelték, további tesztek után áprilisban Abu-Dzabiban pedig majd jöhet a tesztverseny, amelyen ázsiai, európai és amerikai egyetemek egyautós csapatokként mérkőznek meg egymással. Amennyiben a koncepció beválik, Európában és Ázsiában is lehet majd egy-egy forduló, miként az ASPIRE önvezető drónfutamokban, illetve buggykkal tereprali versenyekben és hajóversenyekben is gondolkodik.

Az autó bejáratása Mugellóban:

„Azt szeretnénk látni, hogy az autógyártók eljönnek és azt mondják, »Meg tudnátok valósítani ezt vagy azt a kihívást?« Ezután pedig úgy terveznénk meg a formátumot, hogy az tesztelje az általuk meghatározott kihívást” – mondta McCarthy, aki azt is igyekezett leszögezni, hogy az önvezető versenyek első sorban a mobilitás és az utcai közlekedés számára fontos biztonsági fejlesztések terén nyújthat hatalmas segítséget, és nem jelent veszélyt a hagyományos, pilóták által vezetett autókat felvonultató versenysorozatokra.

„Utálnám, ha úgy gondolnának ránk, mint az emberekre, akik száműzni akarják a versenyzőt az autóból a sportban. Szerintem ez őrültség lenne, és utálnám, ha egyszer megtörténne. Az emberek mindig is emberi erőfeszítésként akarnak tekinteni a versenyzésre.”

Friss