2024. május 03. 04:58

KezdőlapF1Régi-új verseny, új csapatfőnök, új csapatnevek – ez változik a Forma–1-ben 2024-ben

Régi-új verseny, új csapatfőnök, új csapatnevek – ez változik a Forma–1-ben 2024-ben

-

A 2024-es szezon nem tartogat annyi és olyan mértékű változásokat a Forma–1-ben, mint amennyi általában lenni szokott, a szabályreformok éveihez képest pedig úgy tűnhet, hogy minden marad ugyanúgy. Ami azért nem igaz, úgyhogy megnéztük, mi az, ami változni fog.

Először fordulhat elő a Forma–1 történetében, hogy ugyanaz a mezőny fogja megkezdeni az adott évet, amelyik befejezte az előzőt, azaz senki nem veszítette el az ülését. Sőt, még csapatok közötti pilótamozgás sem lesz, hiszen mindenki maradt annál az istállónál, amelynél a 2023-as Abu-dzabi Nagydíjon szerepelt. A pilóták terén egyedül a tartalékok között akadt némi mozgás, a McLaren ugyanis lecserélte a velük perben álló Alex Palou-t, és az IndyCar-csapatában versenyző Pato O’Wardot, valamint a Toyota Le Mans-i 24 órás-győztes versenyzőjét, a japán Hirakawa Riót nevezte ki tartaléknak. Hogy máshol is lesznek változások, az nem zárható ki, hiszen számos csapat nem jelentette még be 2024-es tartalékpilótáját, avagy pilótáit.

Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, 2023, tablókép
Mindenki marad a helyén / Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Új csapat nem, de új csapatfőnök lesz

Noha az Andretti érkezése továbbra is a levegőben lóg, az amerikaiak 2024-es beszállása soha nem volt terítéken, az F1 jelenlegi gazdasági viszonyai közepette pedig a csőd sem fenyeget senkit, így marad az eddig meglévő 10 csapat a rajtrácson. Ezek közül kettőt ugyanakkor másként fognak hívni, mint eddig. A Red Bull utóbbi négy szezonban AlphaTauri néven versenyző testvércsapata a hivatalos nevezési listán felvette az RB-nevet, ám ez minden bizonnyal nem a végleges nevük lesz, az ugyanis a Red Bull által tavaly benyújtott szerzői jogi kérelem alapján a Racing Bulls. Hogy valóban ez lesz-e a korábbi Toro Rosso új megnevezése, az hamarosan kiderül.

Alfa Romeo, abu-dzabi teszt
Az Alfa Romeóból Stake F1 Team lett / Fotó: Sauber Motorsport

Az Alfa Romeo kiszállásával nevet változtató Sauber nevére pedig már fény is derült, és január 1-jén megtudhattuk, hogy az Audi 2026-os érkezéséig hátralevő két átmeneti szezonban a svájci istálló Stake F1 Team néven fog versenyezni, míg magát az autót Kick Saubernek fogják hívni.

A csapatfőnök viszont marad a hinwili gárdánál, nem úgy a másik nevet változtató istállónál. Az AlphaTauri ugyanis már tavaly bejelentette, hogy a 2023-as szezon végén nyugdíjba vonult, a faenzai csapatot annak 2006-os bemutatkozása óta irányító Franz Tost helyére a Ferrari korábbi sportigazgatója, Laurent Mekies érkezik. A 46 esztendős szakember mondhatni hazatér, hiszen mérnökként már dolgozott Faenzában. Még a Minardinál kezdett és többek között Baumgartner Zsolt versenymérnökeként is láthattuk, majd maradt főmérnökként a Toro Rossóvá válás után is.

Laurent Mekies, Scuderia Ferrari, Ausztrál Nagydíj
Laurent Mekies az idén debütál csapatfőnökként / Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Visszatér a 2019 óta nem látott futam

Az idén várhatóan rekordszámú, 24 verseny lesz, de az Emilia Romagna Nagydíj tavalyi, árvíz miatti törlése mutatja, hogy ezt csak akkor lehet kijelenteni, ha mindegyik futam lezajlott. Ezek közül 23 helyszín ugyanaz, mint 2023-ban, az „extra” versenyt pedig a Kínai Nagydíj visszatérése adja. A sanghaji futam legutóbb 2019-ben volt a versenynaptár tagja, a Covid-járvány kitörése óta pedig egyszer sem rendezték meg.

A versenyekkel kapcsolatos változás az is, hogy ezúttal nem egy (Las Vegas), hanem három szombati futamot is rendeznek, ugyanis a szezonnyitó bahreini verseny, illetve a Szaúd-arábiai Nagydíj is szombaton zajlik majd. A dátumokkal kapcsolatos legnagyobb eltérést a Japán Nagydíj esetében tapasztalhatjuk, Szuzuka ugyanis a hagyományos őszi időpontjáról előrejött áprilisra, hogy a 2024-es idény 4. versenye legyen. Ennél korábban soha nem rendezték még.

Forma-1, Kínai Nagydíj 2019, rajt
A mezőny visszatér Kínába / Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool

Ami a sprinteket illeti, azokból ugyanúgy 6 lesz, mint tavaly, de két változás is van a kiosztásban. Az Osztrák, az USA, a Brazil és a Katari Nagydíj marad sprinthétvége, de az Azeri és a Belga Nagydíj helyett Kínában és Miamiban lesz a másik két sprint, azaz Bakuban és Spában hagyományos hétvégén csapnak össze a pilóták.

Jön a hűtőnyílás

A 2022-es szabályreform után 2022-ről 2023-ra is akadt jelentősebb módosítás a technikai szabályokban a padlólemezre és diffúzorra vonatkozó regulák változtatásával, ám az idei évre még ekkora módosítás sem lesz. Érkeznek viszont a hűtőcsatornák, amelyek minden valószínűség szerint az autó alján helyet kapó nyílások formájában kerülnek bevezetésre, céljuk pedig a pilóták hűtésének elősegítése.

A változtatást a tavalyi Katari Nagydíjon tapasztalt körülményekre reagálva vezetik be, a hatalmas hőség és a vártnál nagyobb erőhatások ugyanis veszélyes helyzetet teremtettek, és több pilóta is súlyos kiszáradással küzdött.

Ezért hánytak és ájultak el a pilóták – Katar megidézte a 2000-es évek eleji Forma-1-et

Friss