back to top
2024. november 21. 19:01

KezdőlapF1Belső feszültség vezetett az F1-es téli szünet bombameglepetéséhez

Belső feszültség vezetett az F1-es téli szünet bombameglepetéséhez

-

Nem valószínű, hogy a Haas F1-es istállója Günther Steiner miatt nem szerepelt úgy az elmúlt években, ahogyan azt Gene Haas csapattulajdonos elvárta, ezért az olasz csapatfőnök elküldése könnyen lehet, hogy semmit sem old meg. Viszont a vegetáló istálló ezzel elveszítette „sztárjátékosát”, ami még sokba fájhat neki.

Amikor Joe Saward, az F1-es cirkuszt az 1980-as évek vége óta megszakítás nélkül követő veterán újságíró azt írja, hogy „ez valódi földrengés a sportágban és hatalmas meglepetés”, akkor válik igazán nyilvánvalóvá, hogy Günther Steiner távozása a Haas csapatfőnöki székéből igazán váratlan volt, és még a legjobban értesültek sem látták előre.

Saward szerint a Haas egyenlő volt Steinerrel, amivel nem nagyon lehet vitatkozni, lévén az egész csapat, pontosabban a modelljének ötlete az ő fejéből pattant ki, és utána jött a képbe a projektet anyagilag támogató Gene Haas. És rögtön az első idényükben, 2016-ban bebizonyosodott, hogy a saját infrastruktúrára elköltött vagyonok helyett járható út, ha az akkori szabályok szerint megengedett összes alkatrészt másik csapattól – esetükben a Ferraritól –, illetve külső beszállítóktól veszik/kapják. Ezt az utat azonban idővel eltorlaszolta az FIA, és ma már a Haas is kénytelen saját kasztnival és saját maga által tervezett aerodinamikával versenyezni.

Meglepő bejelentés a Forma–1-ben: távozott a legnépszerűbb csapatfőnök

A sikeressége ezáltal pedig már sokkal nagyobb mértékben múlik a saját szakemberein és saját infrastruktúráján, mint korábban, ezért a Williams, Sauber, AlphaTauri hármashoz hasonlóan az lett volna a logikus, ha elkezd annak fejlesztésébe invesztálni. Gene Haas azonban valamiért nem tette ezt meg, nem vont be befektetőket, és nem változtatott a csapata szerkezetén, amely továbbra is a riválisok központjához képest kert végi sufninak tűnő angliai (Banbury) bázisról működik, miközben már Fiorano és a Ferrari mellett is van egy kontingense, az Egyesült Államokban, Kannapolisban levő létesítményt pedig szinte nem is használja.

Pedig a gazdaságilag minden korábbinál vonzóbb Forma–1-ben Haasnak bőven meglett volna a lehetősége arra, hogy tőkeerős partnereket szerezzen és továbbfejlődjön. Így viszont hiába minden erőfeszítés, a csapat valószínűleg nem fog jelentősen előrelépni. Haas azonban úgy véli, a jelenlegi infrastruktúrával is el lehet, illetve el lehetett volna érni jobb eredményeket. Végül ez nézetkülönbség vezethetett az ellentétekhez közte és Steiner között.

Gene Haas jól elvan így is

A csapat közleményéből is nyilvánvaló, hogy a felek nem a legjobb viszonyban váltak el, hiszen Gene Haas egy rövidke mondatban elintézett köszönetnyilvánításon túl nem említette Steinert, aki pedig egyáltalán nem szólalt meg a közleményben. Az ilyesmi mindig sokatmondó. Haas és Komacu szavaiból pedig az is kiderült, hogy mi az, amit előbbi eddig hiányolt: a hatékonyság. A csapattulajdonos azon az állásponton van tehát, hogy a Haas az utóbbi években nem működött elég hatékonyan, az eredmények javulásához pedig ez, és nem az infrastruktúra fejlesztése szükséges.

Komacu Ajao, Gene Haas
Gene Haas (jobbra) szerint Komacuval minden jobb lesz / Fotó: Andy Hone / LAT Images / Haas

Az pedig, hogy Komacu is ezt hangsúlyozta, felveti a kérdést, hogy a japán mérnök tényleg úgy gondolja-e, hogy a Haas változatlan szemlélettel is sikeres lehet, vagy pedig csak azt mondta, amit Gene Haas hallani akart, hogy megkapja a távozó Steiner állását. Hogy melyik a kedvezőbb forgatókönyv a csapatra nézve, az mondjuk tulajdonképpen mindegy is, a sikerek fő kerékkötője ugyanis inkább Gene Haas, mintsem a korántsem tökéletes, sokszor alulértékelt, de a Covid idején a Haast mégiscsak megmentő, az életben maradáshoz szükséges szponzorok felhajtásában azelőtt és azután is kulcsszerepet vállaló Steiner.

Gene Haasból pedig mintha hiányozna az F1-ben végképp elengedhetetlen küzdőszellem és mindenre kiterjedő győzni akarás. Ő a CNC esztergagépeket gyártó vállalkozása, a Haas Automation reklámozásának eszközeként tekint az F1-es csapatára, amihez nem kell nyerni, csak létezni. Ezért aztán soha nem invesztált a feltétlenül szükségesnél többet a csapatba, és megelégedett azzal is, hogy van egy stabil lábakon álló F1-es istállója.

Ez a hozzáállás viszont teljesen ellentétes a Steinerben és az F1-ben dolgozó legtöbb emberben munkálkodó versenyszellemmel, így tökéletesen érthető, ha a most már csak volt csapatfőnököt frusztrálni kezdte a helyzet. Hogy végül Simone Restával egy napon hagyta el a gárdát, az azt mutatja, hogy a technikai igazgató is ugyanazon a véleményen volt, mint ő.

Günther Steiner, Haas
Steiner távolról sem volt tökéletes csapatfőnök, de azzal tisztában volt, hogy mi kellene az előrelépéshez / Fotó: Andy Hone / LAT Images / Haas

Hogy ezek után mit tartogat a jövő a csapatnak, az már az idén kiderülhet, hiszen amennyiben Komacu irányításával ugyanazokból a hozzávalókból jobb levest főznek, Gene Haasnak lesz igaza. Viszont, ha nem, akkor nyilvánvalóvá válik, hogy a probléma gyökere nem Steinerben keresendő. Az elmúlt években a Netflix Drive to Survive című F1-es dokusorozatának köszönhetően elképesztő népszerűségre szert tevő csapatfőnök kiválása ráadásul marketingszempontból is érzékenyen érintheti az istállót, mert bár ez a csapat nevében nem mutatkozott meg, ez a gárda a kezdetektől Steiner, és nem Gene Haas csapata volt, amire a csapatvezető kultikus státuszba emelkedése csak rátett egy óriási lapáttal.

És amikor nem jöttek az eredmények – márpedig tavaly nem jöttek –, a Haasnak akkor is volt egy Steinere, akiért a szponzorok viszont jöttek, és aki egyszemélyben identitást adott az istállónak. Amennyiben Komacu vezetésével nem sikerül számottevő előrelépést elérni, úgy Gene Haasnak lesz egy alulteljesítő, legnagyobb sztárját elvesztő F1-es csapata, amely a szükséges befektetések nélkül be lesz betonozva az utolsó helyre.

Amennyiben pedig ezek után sem lesz hajlandó megnyitni a pénzcsapokat, logikus lépés lenne eladni az egészet, mondjuk az Andrettinek. Persze ez Steiner szempontjából már édes mindegy lesz, viszont így is könnyen megeshet, hogy az olasz-amerikai „túléli” majd a Haast, és már réges régen az F1-ben fog betölteni valamilyen pozíciót, miután a Liberty hasznot húz a töretlen népszerűségéből.

Friss