back to top
2024. november 22. 06:21

KezdőlapF1Ezért hasonlítanak sokszor inkább programozóra és nem autóversenyzőre az F1-es pilóták

Ezért hasonlítanak sokszor inkább programozóra és nem autóversenyzőre az F1-es pilóták

-

Már megszokhattuk, hogy napjaink Forma–1-es autóinak kormánya inkább hasonlít egy beszteroidozott videojáték-kontrollerre, mint kormányra, de az új rajongók ettől még bizonyára rácsodálkoznak arra, hogy mennyi mindent is kell csinálnia egy versenyzőnek azon kívül, hogy vezet. 

Ha ők azért nem is csodálkoznak rá, a gombok és különböző kapcsolók számának és funkcióinak száma még az F1-be megérkező újoncokat is nagy kihívás elé állítja, nem véletlenül jellemezte tavaly úgy Alex Albon, a Williams pilótája az F2 utáni ugrást, hogy „olyan érzés, mintha az ember bizonyos szempontból már inkább mérnökké válna autóversenyző helyett.”

Persze Albon nemcsak a kormányra gondolt, de arra is. Míg a nevelőszériákban egységes kormánnyal versenyeznek a csapatok, addig az F1-es istállók maguk gyártják azokat a saját és versenyzőik igényeire szabva (merthogy többnyire a két autó kormánya sem egyforma). És amikor valaki megérkezik a Forma–1-be, bizony időbe telik neki megtanulni a kormány kezelését, az pedig még tovább tarthat, hogy a különböző beállítás-változtatások automatizmussá váljanak.

Miközben a tavalyi Brazil Nagydíjon Sergio Pérezt üldözte az utolsó kör kezdetén, Fernando Alonsónak egy gyors motorüzemmód-változtatást is végre kellett hajtania, miközben a DRS-gombról sem feledkezhetett meg:

Albon például elmesélte a Washington Postnak, hogy ő anno 15 centiméter vastag füzetet kapott a kormány funkcióiról és arról a több száz változtatási lehetőségről, amit menet közben elvégezhet. Természetesen ezeket nem magától kell megtennie, hiszen az esetek többségében a mérnöke utasítja arra, hogy éppen mit hova tekerjen, illetve nyomjon, de ehhez pontosan ismernie kell az egyes funkciókat és azok elérési módját.

Mert ha nem ismeri, akkor nem fogja tudni elég gyorsan végrehajtani azokat, ami időveszteséget eredményez, mert mondjuk véget ér az egyenes, és meg kell várnia a következő olyan szakaszt, amikor állítgatni tud a kormányon.

Ami az egyes csapatok kormánya közötti eltéréseket illeti, azok nemcsak a pilóták preferenciáiból, hanem az eltérő erőforrásból, illetve pusztán megszokásból (a Williams például soha nem állt át a kormányra helyezett kijelzőre, míg mindenki más igen) is adódhatnak, de természetesen az autó paramétereit állító funkciók nagy része megegyezik.

Mi most a justf1car nevű X-felhasználó által Lewis Hamilton és George Russell tavalyi Mercedesének kormányáról készített látványos animáció segítségével szemléltetjük, hogy mennyi mindenre kell figyelnie olykor a versenyzőknek, miközben 200-300 km/órával száguldanak.

Gomb és kapcsoló magyarázat a videó alapján:

  • DRS-gomb: aktiválja az állítható hátsó szárnyat
  • +10-gomb: gyors navigálást tesz lehetővé az MFRS-kapcsoló (multi-function rotary switch, azaz multifunkciós forgókapcsoló menüiben)
  • N-gomb: üresbe teszi a váltót
  • Entry forgókapcsoló: a kanyarbejárati differenciál-beállításokat változtató forgókapcsoló
  • Bmig (brake migration) forgókapcsoló: a fékezési alatti fékegyensúlyt állító forgókapcsoló
  • High forgókapcsoló: a nagysebességű kanyarokhoz való differenciál-beállításokat változtató forgókapcsoló
  • OT (overtake)-gomb: előzés vagy védekezés közben használatos gomb, amely rövid időre a teljes hibrid rendszer teljes erejét elérhetővé teszi
  • X-gomb: visszavonja a korábbi beállítás-változtatást, abban az esetben használják, ha véletlenül nem kívánt változtatást hajtott végre a pilóta
  • BB- (brake balance-)-gomb: a hátsó tengely felé változtatja a fékerő-eloszlást
  • Strat forgókapcsoló: a hosszabb nevén stratégiai forgókapcsoló, amellyel a különböző motor- és hibrid üzemmódokat lehet kiválasztani 1-től 16-ig
  • Multifunction forgókapcsoló: az autó különböző paramétereit változtatja a rádió hangerejétől a kormánykijelző fényerejéig
  • HPP forgókapcsoló: különböző erőforrás-beállításokat lehet vele kiválasztani, mint az energia-visszanyerés változtatása, vagy az MGU-K és az üzemanyag-keverék beállításai
  • BB+ (brake balance+)-gomb: az első tengely felé változtatja a fékerő-eloszlást
  • Talk-gomb: ennek megnyomásával beszélhet rádión a pilóta a versenymérnökével
  • Mark-gomb: ennek segítségével a versenyző jelet tehet ki a kormányon megjelenített telemetriai adatokban
  • EB (engine braking) forgókapcsoló: a motorfék beállításait lehet vele változtatni
  • BBAL (brake balance)-forgókapcsoló: az autó első vagy hátsó tengelye felé változtatható vele a fékegyensúly
  • Mid-forgókapcsoló: a kanyar közepi differenciál-beállítások változtatására szolgáló forgókapcsoló
  • PL (pit limiter)-gomb: a megnyomásával az autó az előre beállított bokszutcai sebességhatárt tartja
  • +1-gomb: a +10-gombhoz hasonlóan az MFRS-kapcsoló menüjében lehet vele navigálni, csak kisebb léptékben
  • PC (pit confirm)-gomb: a megnyomásával a versenyző szavak nélkül tudja nyugtázni, hogy eleget tesz a hívásnak, és a kör végén kiáll a bokszba

Friss