back to top
2024. november 23. 09:18

KezdőlapF1A Ferrari csalós motorja is tehet a Haas csapatfőnökének elküldéséről?

A Ferrari csalós motorja is tehet a Haas csapatfőnökének elküldéséről?

-

Günther Steiner az Autosportnak adott exkluzív interjúban kontextusba helyezte, hogy szerinte miért tart ott a Haas F1-es csapata, ahol. Az istállótól a múlt héten elküldött szakember arról is beszélt, hogy neheztel-e Gene Haasra, illetve a jövője is szóba került.

Miután mindkét érintett fél megszólalt, már tökéletesen világos, hogy Gene Haas, a Haas F1-es csapatának tulajdonosa és Günther Steiner, az istállót 8 éven át irányító, a múlt héten elküldött csapatfőnöke teljesen más nézeteket vall arról, hogy mire van szüksége az előrelépéshez a 2021 után tavaly ismét a konstruktőri pontverseny utolsó helyén végző gárdának.

A kirúgott csapatfőnök megerősítette, tényleg méltatlan módon küldték el

„Végső soron a szerződésem lejárt, és számomra ugyanaz volt a helyzet, mint mindig: »Ha nem működik a dolog, csak szóljatok.« Nem kapaszkodok semmibe, Gene Haas a csapat tulajdonosa, és természetesen megvan a joga, hogy úgy döntsön, ahogy akar. Ez ennyire egyszerű. Ha már nem akar ott látni, akkor nem leszek ott. Ezzel minden rendben, lépjünk tovább! Nem hajkurászom a következő munkámat, nyugodt vagyok” – nyilatkozta Steiner az Autosport International Show-n az Autosportnak adott exkluzív interjúban, később leszögezve, hogy nem veszett össze Haasszal, és még csak nem is haragudhat rá, mivel az ő csapata, és „azt tesz, amit csak akar.”

Mivel nem kellett szerződést felbontani, az 58 esztendős dél-tiroli szakember nincs kényszerszabadságon, de vélhetően egy záradék miatt még nem írhat alá egyik riválishoz sem, ezért is felelt nemmel arra az elméleti kérdésre, hogy ha Christian Horner a héten szerződést ajánlana neki, hogy térjen vissza a Red Bullhoz, elfogadhatná-e.

A jövőjével kapcsolatban azt mondta, hogy nem nem siet sehová, de ha megtalálja egy olyan feladat, amit szeretne csinálni, akkor azt majd elvállalja. „Az életem során mindig úgy volt, hogy ha nem szerettem csinálni valamit, akkor nem csináltam. Nem tudom, mik a lehetőségek, de nem hívogatok embereket csapatfőnöki állásért vagy ilyesmi. Nyilván nem akarok mást csinálni, mert ha az ember egyszer már volt csapatfőnök…”

„De rendben vagyok, és ha jön valami, ami érdekel, és ha az emberek azt akarják, hogy csináljam, akkor csinálom. Ha pedig nem érdekes vagy nem elégít ki, vagy nem élvezem, akkor nem fogom csinálni csak azért, hogy ott legyek. Szerintem van elég dolog, amivel a Forma–1 közelében maradhatok, az emberek meg fognak kérni dolgokra, de várhatok. Már voltak megkereséseim különböző feladatokra.”

„De először szeretnék hátralépni egyet. Vagy nem is hátralépni, csak szívni egy kis friss levegőt. Aztán eldöntöm, hogy mit fogok csinálni. Már nem vagyok 38 éves, ezért ha valamibe belevágok, élvezni akarom. Persze olyasmit szeretnék, amit az emberek is élveznek. Nem akarok azért az F1-ben lenni, hogy elmondhassam, ott vagyok. Nem ez az életcélom.”

Günther Steiner, Haas, Bahreini Nagydíj
Fotó: Andy Hone / LAT Images

Az új fejlesztés tette be a kaput?

Az egyértelmű, hogy a Haas tavaly messze alulmúlta a várakozásokat, és nemhogy építeni nem tudott a 2022-ben elért 8. helyére, hanem két pozíciót rontva története során második alkalommal lett utolsó. Vélhetően ez és a visszaeséssel elbukott nagyjából 20 millió dollár pecsételte meg Steiner sorsát, akinek a pozíciója az ősszel még biztosítottnak tűnt.

„Mivel a teljesítményünk visszaesett, senki nem boldog, és nincs olyan, aki boldogtalanabb nálam. De olyan helyzettel találtuk szembe magunkat, amiből nem tudtunk felállni 2023-ban, így a cél az volt, hogy csináljunk valamit 2024-re. Nem mondanám, hogy [a kapcsolatom Gene Haasszal ebben az időszakban] megromlott volna. Csak próbáltunk keményen dolgozni, a legjobbunkat nyújtani, de a teljesítményünk nyilvánvalóan nem volt jó, és aztán változtatni kellett. Így gondolkodott erről Gene” – magyarázta Steiner.

Azt alighanem Steiner számlájára lehet írni, hogy miután a szezon kezdetén nyilvánvalóvá vált, hogy sem a Ferrari, sem a Mercedes koncepciójában nincs akkora fejlődési potenciál, mint a Red Bull és időközben néhány másik csapat által is követett koncepcióban, mindkét istálló reagált, és még tavasszal előállt egy jelentősen módosított autóval.

Eközben a Ferrari koncepcióját követő Haas kitartott az addigi út mellett, és csak az USA Nagydíjon, öt hónappal a Ferrari és a Mercedes váltása után vetette be új oldalszekrényeket, motorborítást és padlólemezt magában foglaló átfogó fejlesztési csomagját. Ám a kívánt hatást nem érték el vele, és továbbra is krónikus gumikezelési gondokkal küszködtek a versenyeken, ami miatt az időmérőkön hiába szerepeltek biztatóan – különösen Nico Hülkenberg –, ezeket a pozíciókat sosem tudták megtartani vasárnap.

Nico Hülkenberg, Haas, USA Nagydíj
Az Austinban bevetett fejlesztési csomag nem vált be, Hülkenberg pedig később kijelentette, hogy a régi autó jobb volt… / Fotó: Andy Hone / LAT Images

Hogy a fejlesztés kudarca, illetve önmagában annak késői bevetése miatt kellett-e mennie, arra Steiner nem tudott választ adni, mondván ezt a kérdést Gene Haasnak kell feltenni. Ám azt elmondta, hogy „ha olyan gyorsan végrehajtasz egy koncepcióváltást, ahogyan mi tettük, azzal nagyon nehéz nagyot ugrani a teljesítményben, mert vannak olyan alapvető tervezési kialakítások, amelyeket ilyen késői szakaszban már nem lehet megváltoztatni. De a mérnököknek jó volt, hogy ilyen irányba indultunk, és tanulhattak 2024-re.”

Azt viszont elismerte, hogy korábban kellett volna meghozniuk a döntést az új koncepció mellett.

„Abszolút, egy kicsit későn történt. Ha visszamehetnék, akkor ezt tenném [korábban hoznám meg a döntést]. Utólag nézve ez nyilvánvaló. Megváltoztattuk, de már nem volt elég időnk jól csinálni. Amikor felfedeztük, hogy már nincs több teljesítmény a régi koncepcióban, akkor a Ferrari gyorsabban változtatott, mi pedig talán kicsit túl sokáig tartottunk ki a régi koncepció mellett.”

Ennél valószínűleg többről van szó

A Haas gyenge szereplését ugyanakkor nem lehet pusztán egyetlen fejlesztési csomagra visszavezetni, hiszen már az év elején is jelen voltak azok a gumikezelési problémák, amelyek például a Ferrarinál nem. Ennél sokkal mélyebben gyökeredzik a probléma, Steiner szavaiból pedig egyértelművé válik, hogy szerinte elhibázott döntés volt Gene Haas részéről, hogy nem tette meg azokat a lépéseket, amelyeket a riválisok a költségplafon 2021-es bevezetésével igen, és nem fogott bele az infrastruktúra fejlesztésébe, miközben például a szintén nagy lemaradásban levő Williams folyamatosan azért kampányolt, hogy növeljenek az erre fordítható plafonon (CapEx, azaz capital expenditure, ami költségplafon tőkebefektetési változata, és a 2023-ban 135 millió dollárban meghatározott költségplafonon kívül esik).

Döbbenetes, mennyire lemaradt az F1 sereghajtója, filléres szoftveren is spóroltak

„Soha nem dolgoztam még egy cégnél sem olyan sokáig, mint a Haasnál, így egy ponton elgondolkozik az ember azon [hogy mit tartogat a hosszabb távú jövő]. Nagyjából ugyanazt csináljuk, miközben látjuk, mit tesznek mások az előrelépés érdekében. A többi csapat, mint az AlphaTauri, az Aston Martin. Látni, hogy merre tartanak, és te nem mehetsz velük, így pedig nehéz motiváltnak maradni” – utalt Steiner arra, hogy a Haas továbbra is kitartott a 2016-ban sikerrel alkalmazott modell mellett, és a szabályok adta kereteken belül a lehető legtöbb mindent a Ferraritól és külső beszállítóktól vásárolt/szerzett be.

„Persze mindig megpróbálod, mert soha nem adod fel. Próbálkozol, de egy ponton világossá válik, hogy… világosabbá válik, amikor elmentél, mert már nem vagy benne a mókuskerékben. Kívül vagy, nézel befelé és azt mondod: »Azta, látva, hogy a többiek milyen irányba mennek a költségplafon bevezetése óta, hosszú ideig küzdöttem.«”

„A Forma–1 megváltozott a költségplafon bevezetése óta. Az emberek reakciója az volt, hogy »Másként kell gondolkodni, invesztálni kell az infrastruktúrába, hogy a legtöbbet kihozhasd a működésre fordított büdzséből.« Nagyon hatékonynak kell lenned, bele kell tenned a pénzt, mindent a helyére kell raknod, hogy a veszteséget minimalizáló gépezeted legyen.”

„Mindig ezért hajtasz. Az átvehető alkatrészeket megszerző koncepciónk nagyon jó volt, amikor kezdtük, de a költségplafon bevezetésével ez megváltozott egy kicsit. A modellünk pedig többé már talán nem a leghatékonyabb. Vagyis, nem a modellünk, hanem a modelljük, hiszen már nem dolgozom ott.”

Ha eddig jó volt, miért maradtak el a dobogós eredmények?

A költségplafon és a szabályváltozások által átrajzolt

Mióta leváltotta csapatfőnökét, Gene Haas egyedül az F1.com-nak adott interjút, amelyben értetlenségét fejezte ki az iránt, hogy ilyen háttérrel miként végezhetett a csapat az utolsó helyen. Az amerikai üzletember emellett megemlítette azt is, hogy fennállása óta a gárda még egyetlen igazán kiugró eredményt sem ért el, azaz még csak dobogóra sem állt.

Ezt az Autosport újságírója Steinernek is felvetette ezt, aki válaszul a kezdetektől levezette, hogy a 2016 és 2018 közötti folyamatos fejlődést miért nem követte újabb előrelépést, amelynek része már akár a dobogó elérése is lehetett volna.

Romain Grosjean, Kevin Magnussen, Gene Haas, Osztrák Nagydíj, 2018
A 2018-as eredményeket a mai napig nem sikerült megismételni / Fotó: Haas F1 Team

„Ehhez vissza kell mennünk az időben. Az első és második évünkben nyolcadikak lettünk a pontversenyben, ami új csapattal soha korábban nem esett meg. Az, hogy a harmadik évben (2018) ötödikként zártunk, szintén nem sokszor fordult elő azelőtt. 2019-ben aztán visszaestek, ami mögött van egy ok, ami magyarázatra szorul, hiszen ez volt a Ferrari motormizériájának éve. Az embereknek pedig ezt is figyelembe kellene venniük. Ez nemcsak a Haas sara volt. Hogy ez volt-e a legjobb Haas-autó, ami valaha készült? Nem. De hogy a 9. helyet érdemelte? Nem. Az Alfa Romeo (a Ferrari másik ügyfélcsapata – a szerk.) a 8. helyen zárta azt az évet.”

Steiner a motormizéria alatt természetesen a Ferrari döbbenetesen erős 2019-es motorjára utalt, amelyről utólag kiderült, hogy a maranellói istálló trükközésének eredményeként volt képes a Mercedes mérnökei által is hitetlenkedve fogadott teljesítményre. Ez a motor azonban az ügyfélcsapatok számára nem volt elérhető, majd miután az FIA vizsgálódása – aminek a Ferrarival kötött titkos megállapodás lett a vége – oda vezetett, hogy a maranellóiaknak teljesen új, a riválisokénál jóval gyengébb motort kellett építenie, jött az igazi feketeleves.

„A 2018-as ötödik hely elég jó volt, egy normális motorral pedig nem lettünk volna kilencedikek [2019-ben]” – jelentette ki Steiner, akinek 2020-ban aztán nemcsak a gyenge motorral, hanem a koronavírus-járvánnyal és a csődközeli helyzettel is meg kellett birkóznia, Gene Haas ugyanis már csapata megszüntetésére készült.

„Amikor 2020-ban jött a járvány, akkor mi… szóltak, hogy zárjam be a csapatot. Elengedsz embereket, mindent le kellett állítani. 2020-ban nem egy, hanem két lépést tettünk hátrafele. Az emberek elfelejtik, hogy 2021-ben a nulláról kellett újrakezdenünk, mert ismét embereket kellett találnunk, illetve új irodákat és minden ilyesmit. Minden, amit felépítettünk a Dallarával elveszett, mert 2020-ban felmondtuk a szerződést. Nem csináltunk semmit, mert egyáltalán nem fejlesztettük az autót.”

Végül Gene Haas úgy döntött, hogy folytatják, de sem 2020-ban, sem 2021-ben nem volt esélyük jó eredményekre, hiszen az utóbbi évet lényegében ugyanazzal, a szabályváltozások miatt kötelező módosításokon átesett, de semmilyen egyéb fejlesztést nem kapó autóval csinálták végig, miközben a Maranellóban kialakított szervezeti egység felállításával elkezdtek készülni a 2022-es szabályváltozásokra.

Romain Grosjean, Haas, Magyar Nagydíj, 2020
2020-ban a túlélésért küzdöttek / Fotó: Mark Sutton / LAT Images

„2021-ben néhányan átjöttek a Ferraritól Simone Resta (a Haas Steinerrel egy napon távozó korábbi technikai igazgatója – a szerk.) vezérletével. Simone jó munkát végzett a csapat nagyon rövid idő alatt történő felállításával, és 2022-ben ismét nyolcadikak lettünk. Aztán 2023-ban nyilván mellényúltunk kicsit, de a versenyzésben ez megtörténik. Ezek pusztán nagyon rossz évek voltak, de mindig megvolt az oka, hogy miért volt rossz az adott év. Ez pedig szerintem magyarázatra szorul. Amikor a Haast tökön rúgták, az 2020-ban történt, amikor úgy volt, hogy megszűnik a csapat” – mondta Steiner.

„Amikor leállsz, akkor könnyebb teljesen tiszta lappal újrakezdeni, mint félig tisztával, mert ott van a teljes örökség, de az emberek fele hiányzik. És néhány jó ember is elment. Úgyhogy ismét fel kellett építenünk a csapatot, ez pedig energiába, pénzbe és minden másba kerül. Eközben az összes többi csapat elkezdte fejleszteni az infrastruktúráját 2021-ben és 2022-ben. Mind elkezdték, mert 2020 végén bevezették a költségplafont, ők pedig elkezdtek építkezni, miközben a Haas nem.”

„Ez aztán mind összeadódik. Nem arról van szó, hogy hirtelen mindenki meghülyült. Én mindig azt vallom, hogy »Nem leszel hülye egy év alatt.« Számos körülmény összejátszása történt, amit az emberek mostanra elfelejtettek.”

Hogy a folytatásban mi lesz – esetleg Gene Haas belátja, hogy az infrastruktúra fejlesztése nélkül végérvényesen le fog maradni a csapata és elkezd pénzt költeni, vagy netán eladja az istállóját –, azt Steiner sem tudja. „Fogalmam sincs, hogy mit akar csinálni, és ez már nem is az én gondom. Ami jó dolog, tudja?””

Friss