2024. február 28. 07:15
KezdőlapF118 éve nem volt ilyen az F1-ben, de a 13-szoros futamgyőztes visszahozná,...

18 éve nem volt ilyen az F1-ben, de a 13-szoros futamgyőztes visszahozná, hogy növelje az izgalmakat

-

Az biztos, hogy megkavarná az erőviszonyokat, de kérdés, hogy tényleg szükség van-e erre. A Red Bull, a McLaren és a Williams egykori pilótája mindenesetre nem bánná, ha visszatérne.

Alighanem David Coulthard csak megannyi F1-drukker kívánságát tolmácsolta akkor, amikor Eddie Jordannel közös, Formula for Success nevű podcastjában elmondta, szerinte mire lenne szükség a sportágban ahhoz, hogy kiszámíthatatlanabbá váljanak a szezonok, és amikor egy csapat dominálni kezdene, ne legyen éveken át kőbe vésve a végső győztes kiléte.

„Nem gondolom, hogy jelenleg vágyna az F1 a gumiversenyre, de szerintem jobb lenne. Olykor a Pirellinek a gumija illene az adott pályához, az érvelés kedvéért pedig mondjuk, hogy máskor pedig a Bridgestone hozna jó gumit. Természetes módon változna a versenyképesség pályáról pályára az egyetlen dologtól, ami hozzáér az aszfalthoz, ez pedig a gumi” – jelentette ki a 13-szoros futamgyőztes, akivel Eddie Jordan nem értett egyet.

David Coulthard, Brit Nagydíj, 1999, McLaren
Coulthard 1994 és 2008 között versenyzett az F1-ben, ezen időszak első három, illetve utolsó két évét leszámítva pedig végig gumiháború zajlott / Fotó: Mercedes-Benz Classic Archive

Pedig nemcsak a skót, hanem sok rajongó is szívesen visszahozná az F1-ben legutóbb 2006-ban, akkor a Bridgestone és a Michelin között zajló gumiháborút, amit mi sem mutat jobban, minthogy a The-Race.com tavaly YouTube-csatornáján megszavaztatta olvasóit arról, hogy mihez kellene kezdenie az F1-nek a gumibeszállítójával, és 173 szavazó 62%-a arra voksolt, hogy ismét egynél több beszállítónak kellene lennie.

Ám sajnos vagy nem sajnos, a jövőben is kizárható, hogy visszatér a gumiháború, aminek több oka is van. Egyrészt a fenntarthatóságra törekvésbe nem fér bele, hogy két gumigyártó folyamatosan azért fejlesszen, hogy legyűrje a másikat, másrészt logisztikailag is hatékonyabb a mostani helyzet. Emellett egynél több gyártónál folyamatos vitatémát szolgáltatna az, ha az F1 meg akarná határozni, hogy milyen tulajdonságokkal felvértezett gumikat kell gyártani a sportág érdekeinek szem előtt tartásához.

A Pirelli-érában közismert kifejezés az úgynevezett „target letter”, ami egy olyan dokumentum, amelyben meghatározzák a gumigyártó felé támasztott elvárásokat. Ez pedig olyan kritériumokat is tartalmazhatnak, minthogy a teljesítmény oltárán áldozva gyorsabban kopó abroncsokra van szükség a show javításához. Képzeljük csak el, mennyire lenne könnyű átvinni egy ilyen törekvést úgy, hogy közben az adott gyártó legfontosabb szempontja, hogy legyőzze a másikat…

Magyar Nagydíj, Pirelli, gumik
Egy ideig még biztosan marad a Pirelli az egyedüli beszállító / Fotó: Sulyok István/TRP Media

És akkor mindehhez hozzájön az is, hogy egyetlen gyártónál egyik csapat sem kerülhet hátrányba rajta kívülálló tényező, azaz a gumi miatt, miközben az adott gyártó mindig a győzelemre és vb-címre legesélyesebb ügyfeleinek igényeit előtérbe helyezve fejlesztene.

Mindezek ellenére alighanem létezne megoldás arra, hogy az F1 a csapatokkal, az FIA-val és a potenciális gumigyártókkal közösen meghatározzon egy olyan keretrendszert, amelyen belül ismét létrejöhetne bizonyos mértékű verseny, miközben a fenntarthatóság, a költségek kordában tartása és az egyenlőség is megvalósul. Amennyiben a jövőben sikerülne egy ilyen szisztémát kialakítani, az a sportág marketingértéke miatt alighanem több gyártó érdeklődését is felkeltené, de 2028 előtt erre semmiképpen sem lesz lehetőség, mivel a Pirelli szerződése 2027 végéig szól, opcióval további egy évre.

Friss