Eléggé kurtán-furcsán kezdődött 10 évvel ezelőtt a Forma–1 hibrid-korszaka.
2014-ben mai napon rendezték az első szezon előtti tesztnapot a Forma–1-ben a spanyolországi Jerezben , aminek a szokottnál is nagyobb jelentősége volt, hiszen ekkor debütáltak az attól az évtől bevezetett hibrid-erőforrások. Az új motorformula mellé természetesen új aerodinamikai szabályok is dukáltak, amik talán minden addiginál rondább, csak péniszorrúnak becézett autókat szültek, de a Ferrari megmutatta, hogy a hangyászt idéző orrkialakítással is lehet igen csúnyácska modellt kigurítani az aszfaltra.
10 éve nevetségessé vált az F1 – ezért volt lassabb a péniszorrú autó, mint GP2-es testvére
Ám a csapatoknak a legkisebb problémája az autóik kinézete volt ekkor. A Lotus nem is készült el az egyedi, duplaszarvas orrmegoldást felvonultató versenygépével, míg a Marussia MR03-as konstrukciója csak nemrég hagyta el a gyárat. És akik ott voltak, a legtöbben azok közül is csak szenvedtek.
A McLaren MP4-29-es egész nap nem tudott kihajtani a garázsból, a világbajnoki címvédő Sebastian Vettel pedig csak a tesztnap utolsó néhány percére tudta pályára vinni a Red Bull RB10-est. A Williams és a Caterham ennél valamivel jobban dolgozott, de ez a két csapat is csak délután jelent meg először, míg a Ferrarihoz 2009 után visszatérő, az istálló történetének egyik legrosszabb autójaként aposztrofált F14T-vel a tesztelést megkezdő Kimi Räikkönen rögtön az első körében félre kellett álljon.
Az ezen a napon bemutatkozó W05-ös végül dominálta a 2014-es szezont:
10 years of the W05 🩶
A decade ago today, the world got its first look at our 2014 machine 😊
The car that took us to our first @F1 championship double 🏆🏆 pic.twitter.com/coQsY9UG7q
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) January 28, 2024
Ezzel szemben a Mercedes jól kezdett: Lewis Hamilton már reggel 9 óra után megjelent és megkezdte az installációs körök halmozását, ám a folytatás nekik sem volt diadalmenet, az akkor még csak egyszeres világbajnok autóján ugyanis a 19. körének elején a célegyenesben meghibásodott az első szárny, aminek következtében a W04-es a falnak rohant, és a nap további részében már nem láthattuk.
Így végül a kezdeti botlás után 31 körig jutó Räikkönen tette meg a legtöbb kört az első napon, miként 1:27.104-gyel a legjobb idő is az övé lett
A tesztnap végeredménye:
- Kimi Räikkönen (Ferrari) 1:27.104 31 kör
- Lewis Hamiton (Mercedes) 1:27.820 18 kör
- Valtteri Bottas (Williams) 1:30.082 7 kör
- Sergio Pérez (Force India) 1:33.161 11 kör
- Jean-Éric Vergne (Toro Rosso) 1:36.530 15 kör
- Esteban Gutierrez (Sauber) 1:42.257 7 kör
- Sebastian Vettel (Red Bull) idő nélkül 3 kör
- Marcus Ericsson (Caterham) idő nélkül 1 kör
A 11 csapatos mezőny 8 istállója tehát összesen 93 kört tett meg, amit jó esetben egy versenyzőnek is tudnia kellene, csakhogy a hibrid-erőforrások óriási kihívás elé állították a mérnököket, nem véletlenül növeltek a szezon előtti tesztnapok számán. A megbízhatóság a folytatásban is siralmasan alakult, de persze a tesztnapok előrehaladtával azért látszott némi fejlődés, viszont a melbourne-i szezonnyitó előtt több csapat esetében is nagy kérdés volt, hogy képesek-e teljesíteni egy versenytávot.
Videókon az első jerezi tesztnap és Hamilton balesete: