2024. február 24. 13:26
KezdőlapF1Räikkönen-elsőség, Hamilton-baleset, lerobbanó torzszülöttek – így indult az F1 új korszaka (videó)

Räikkönen-elsőség, Hamilton-baleset, lerobbanó torzszülöttek – így indult az F1 új korszaka (videó)

-

Eléggé kurtán-furcsán kezdődött 10 évvel ezelőtt a Forma–1 hibrid-korszaka.

2014-ben mai napon rendezték az első szezon előtti tesztnapot a Forma–1-ben a spanyolországi Jerezben , aminek a szokottnál is nagyobb jelentősége volt, hiszen ekkor debütáltak az attól az évtől bevezetett hibrid-erőforrások. Az új motorformula mellé természetesen új aerodinamikai szabályok is dukáltak, amik talán minden addiginál rondább, csak péniszorrúnak becézett autókat szültek, de a Ferrari megmutatta, hogy a hangyászt idéző orrkialakítással is lehet igen csúnyácska modellt kigurítani az aszfaltra.

10 éve nevetségessé vált az F1 – ezért volt lassabb a péniszorrú autó, mint GP2-es testvére

Ám a csapatoknak a legkisebb problémája az autóik kinézete volt ekkor. A Lotus nem is készült el az egyedi, duplaszarvas orrmegoldást felvonultató versenygépével, míg a Marussia MR03-as konstrukciója csak nemrég hagyta el a gyárat. És akik ott voltak, a legtöbben azok közül is csak szenvedtek.

A McLaren MP4-29-es egész nap nem tudott kihajtani a garázsból, a világbajnoki címvédő Sebastian Vettel pedig csak a tesztnap utolsó néhány percére tudta pályára vinni a Red Bull RB10-est. A Williams és a Caterham ennél valamivel jobban dolgozott, de ez a két csapat is csak délután jelent meg először, míg a Ferrarihoz 2009 után visszatérő, az istálló történetének egyik legrosszabb autójaként aposztrofált F14T-vel a tesztelést megkezdő Kimi Räikkönen rögtön az első körében félre kellett álljon.

Az ezen a napon bemutatkozó W05-ös végül dominálta a 2014-es szezont:

Ezzel szemben a Mercedes jól kezdett: Lewis Hamilton már reggel 9 óra után megjelent és megkezdte az installációs körök halmozását, ám a folytatás nekik sem volt diadalmenet, az akkor még csak egyszeres világbajnok autóján ugyanis a 19. körének elején a célegyenesben meghibásodott az első szárny, aminek következtében a W04-es a falnak rohant, és a nap további részében már nem láthattuk.

Így végül a kezdeti botlás után 31 körig jutó Räikkönen tette meg a legtöbb kört az első napon, miként 1:27.104-gyel a legjobb idő is az övé lett

A tesztnap végeredménye:

  1.  Kimi Räikkönen (Ferrari) 1:27.104 31 kör
  2. Lewis Hamiton (Mercedes) 1:27.820 18 kör
  3. Valtteri Bottas (Williams) 1:30.082 7 kör
  4. Sergio Pérez (Force India) 1:33.161 11 kör
  5. Jean-Éric Vergne (Toro Rosso) 1:36.530 15 kör
  6. Esteban Gutierrez (Sauber) 1:42.257 7 kör
  7. Sebastian Vettel (Red Bull) idő nélkül 3 kör
  8. Marcus Ericsson (Caterham) idő nélkül 1 kör

A 11 csapatos mezőny 8 istállója tehát összesen 93 kört tett meg, amit jó esetben egy versenyzőnek is tudnia kellene, csakhogy a hibrid-erőforrások óriási kihívás elé állították a mérnököket, nem véletlenül növeltek a szezon előtti tesztnapok számán. A megbízhatóság a folytatásban is siralmasan alakult, de persze a tesztnapok előrehaladtával azért látszott némi fejlődés, viszont a melbourne-i szezonnyitó előtt több csapat esetében is nagy kérdés volt, hogy képesek-e teljesíteni egy versenytávot.

Videókon az első jerezi tesztnap és Hamilton balesete:

Friss