Az RM Sotheby’s aukciósház igazi gyöngyszemet kínál eladásra a Forma–1 hőskorából. A 1954-es Ferrari Tipo 625-ös az egyik fennmaradt példánya annak a modellnek, amellyel a maranellói istálló első világbajnoki címét szerezte a Forma–1-ben.
A Tipo 625-ös 1952-ben kezdte pályafutását még 500-as F2-es versenyautóként. A gyár összesen 11 modellt épített (6-ot a gyári istállónak, 5-öt ügyfeleknek), amelyeket soros négy hengeres 2 literes motor hajtott. A szóban forgó autót a belga Ecurie Francorchamps istálló kapta, hogy 1952 és 53 során 17 versenyen induljon vele.
1954-ben aztán a többi megmaradt 500-assal egyetemben ezt a kocsit is Forma–1-es szabályok szerint építették át, ekkor kapta meg a 625-ös típusnevet. Miután a fejlesztés megtörtént, 1955 elején Alfonso de Portago márki vásárolta meg az autót, és abban az évben 4 F1-es versenyen indult vele. Legjobb eredménye a Pauban elért 8. helyezés volt.
Ezután még abban az évben eladta az autót a brit mérnök és sportautó-építő Donald Healey-nek, akinek 5 éven át volt a tulajdonában, majd Ian Sievewright amatőr versenyzőhöz került. Innen Pierre Bardinon gyűjtőhöz vezetett az útja, 1967-től az ő franciaországi magánygyűjteményében állították ki, és egészen 1983-ig volt a tulajdonában, amikor is eladta Jacques Settonnak, egy másik francia gyűjtőnek. Ő egy évtized után vált meg a modelltől, amely ezután a brazil vállalkozó Carlos Monteverde birtokába került, hogy aztán a brit versenyzőé, David Vine-é legyen. Utóbbi számos történelmi versenyen indult vele, mielőtt 2000 decemberében eladta Eckard Bluhm német gyűjtőnek.
Hogy mennyibe kerül megvenni a Ferrari által 2022-ben hitelesített, korabeli kasztnival, motorral és váltóval szerelt 625-öst, azt az RM Sotheby’s nem árulta el, és csak érdeklődésre mondanak árat. Viszont egy 2022-es árverésen 4 millió dolláros kikiáltási árral vett részt (végül nem kelt el), következtetni így azért lehet.
És hogy mitől még különlegesebb ez a kocsi? „A 625-ös ezen példánya ritka túlélője a Ferrari első Forma–1-es világbajnoki címet nyerő autójához köthető modellnek” – mondta Jarrett Rothmeier, az RM Sotheby’s Private Sales részlegének vezető alelnöke. Merthogy a Ferrari első (és második) vb-címét nyerő Alberto Ascari 1952-ben szintén egy ilyen autóval (akkor még 500-asként) ért fel a csúcsra, majd 53-ban ilyennel védte meg a világbajnoki címét.