20 másodperces büntetéssel (egy áthajtásos büntetés megfelelője) sújtották Fernando Alonsót az Ausztrál Nagydíj utolsó előtti körében bemutatott manővere miatt, amely során a pálya egyik leggyorsabb kanyarjában indokolatlanul lelassított, aminek következtében George Russell kicsúszott és összetörte az autóját. A kétszeres világbajnok ezzel két pozíciót veszítve a 8. helyre csúszott vissza.
Mielőtt meglátogatták volna a felügyelőket, Alonso arról beszélt, hogy a verseny utolsó 15 körében műszaki hibával küzdött, míg Russell nem akart ítéletet mondani addig, amíg meg nem ismeri a részleteket. Ezen részletek vizsgálata és a pilóták meghallgatása után a felügyelők bűnösnek találták a spanyolt.
A felügyelők a pilóták és a csapatuk képviselőjének meghallgatása; a pályabírói rendszer adatainak, a videofelvételeknek, a telemetriának és a csapatrádiónak a vizsgálata után az alábbi indoklást tették közzé:
„A 63-as autó (Russell) a 14-es autót (Alonso) nagyjából fél másodperces távolságban követte, miközben a két autót megközelítette a 6-os kanyart. Alonso azt mondta a felügyelőknek, hogy másképp szándékozott megközelíteni ezt a kanyart, korábban elemelve a gázt és kisebb tempót a kanyarba víve, hogy jobb legyen a kijárat. Russell elmondta a felügyelőknek, hogy az ő nézőpontjából Alonso manővere kiszámíthatatlan volt, meglepte őt, és azt eredményezte, hogy szokatlanul gyorsan csökkentette a távolságot a két autó között. A kanyarcsúcsponton jelentkező leszorítóerő-csökkenés következtében elvesztette az uralmat az autó fölött és balesetet szenvedett a kanyarkijáraton. A két autó között nem volt kontakt.”
„A telemetria megmutatta, hogy Alonso valamivel több mint 100 méterrel korábban emelte el a gázt, mint a verseny során azelőtt bármikor, illetve enyhén fékezett is egy olyan ponton, ahol általában nem tette ezt (noha a fékerő olyan enyhe volt, hogy nem ez volt a fő oka az autója lassulásának), valamint visszaváltott ott, ahol korábban soha nem. Ezután felváltott és gyorsított a kanyarba befelé menet, majd ismét elemelte a gázt, hogy bevegye a kanyart. Alonso elmagyarázta, hogy bár a terve az volt, hogy korábban lassít, kicsit elhibázta, és extra lépéseket kellett tegyen, hogy visszagyorsuljon. Akárhogy is, ez a manőver jelentős és szokatlan sebességkülönbséget eredményezett a két autó között.”
Big impact for George Russell 😮
Good to see the Mercedes man walk away unscathed from this crash 👍#F1 #AusGP pic.twitter.com/Jsq6RZ1UBS
— Formula 1 (@F1) March 24, 2024
„Az ügy vizsgálata során a felügyelők kizárólag a szabály szövegezését vették alapul, amely kimondja, hogy »Egy autót semmikor sem lehet szükségtelenül lassan, kiszámíthatatlan módon vagy úgy vezetni, amely potenciálisan veszélyes lehet a többi versenyzőre vagy bárki másra.« Ebben az esetben a felügyelők nem vették figyelembe a baleset következményeit, azt viszont igen, hogy nincs elegendő információjuk annak eldöntéséhez, hogy Alonso manővere arra irányult, hogy Russellnek problémát okozzon, vagy ahogyan azt a felügyelőknek is mondta, pusztán a jobb kigyorsításra törekedett.”
„Alonsónak jogában áll más megközelítést kipróbálni egy kanyarban? Igen. Alonso felelős a turbulenciáért, amely végül a balesetet okozta? Nem. Ugyanakkor úgy döntött, hogy bármilyen szándék által vezérelve, de tesz valami szokatlant, úgy mint elemeli a gázt, fékez, levált és egyéb, a manőver részét képező dolgok, több 100 méterrel korábban, mint azelőtt, és mindezt sokkal nagyobb mértékben teszi, mint ami ahhoz kell, hogy simán korábban lassítson a kanyarhoz? Igen, a saját elmondása szerint ezt tette, a felügyelők véleménye szerint pedig ezen cselekedetekkel olyan módon vezetett, amely minimum »potenciálisan veszélyes« volt a pálya azon részének nagyon nagy tempóját figyelembe véve.”
„Erre a szezonra az FIA Forma–1-es büntetési irányelvei, beleértve az erre a kihágásra vonatkozókat, lenullázásra kerültek, és 10 másodperces alapbüntetés került bevezetésre. Emellett, amikor súlyosbító körülmények merülnek fel, megfontoljuk az áthajtásos büntetést. Ebben az esetben úgy határoztunk, hogy Alonso saját bevallása szerint is szokatlannak minősített manővere súlyosbító körülménynek minősül egy sima hibával szemben. A felügyelők ennélfogva áthajtásos büntetést osztanak ki, amelyet 20 másodperces büntetéssé konvertálnak három büntetőpont kiosztása mellett.”
Magyarán: Alonso nem ismerte el, hogy a manővere arra irányult, hogy megtörje Russell lendületét, és így a brit ne tudjon támadási közelségbe kerülni a 7-es kanyar utáni DRS-zónában. Ehelyett azt mondta, hogy ő csupán jobban akart kigyorsítani a kanyarból, de elszámolta magát, emiatt lassított vissza túlságosan. A felügyelők pedig mivel nem tudták bizonyítani Alonso szándékainak valódiságát, nyilvánvalóan csak a tényeket figyelembe véve tudtak dönteni, azok alapján pedig az áthajtásos büntetést tartották indokoltnak.
A részletes indoklással hamarosan frissítjük a cikkünket!
Alonso piszkos trükkel okozott balesetet? – vizsgálat indult a spanyol veterán ellen