Fernando Alonso legalább 2026 végéig a Forma–1-ben fog versenyezni, de lehet, hogy még azon is túl. Az Aston Martinnal hosszabbító spanyol veterán beszélt visszavonulásról, az újraegyesülésről a Hondával, illetve arról is, miért marad a jelenlegi csapatánál.
Azzal, hogy Fernando Alonso szerződést hosszabbított az Aston Martinnal, a 2025-ös pilótapiac jelentős darabja került a helyére, hiszen a spanyol pilótát a Mercedesszel és a Red Bull-lal is szóba hozták, illetve az is reális opciónak tűnt, hogy az idei szezon végén befejezi a pályafutását. Végül marad legalább 2026 végéig, azaz Graham Hill óta ő lesz az első világbajnok, aki 45. születésnapja után is versenyezni fog. De mit árul el mindez?
Vége a találgatásoknak, eldőlt, hogy Alonso hol fog versenyezni jövőre
A Michael Jordan híres visszatéréséről kiadott közleményt („I’m back.”) idéző egymondatos Aston Martin-közlemény („I’m here to stay.”) után Alonso a sajtó képviselőinek rendelkezésére állt, és bővebben is beszélt szerződéshosszabbításának körülményeiről. A The-Race.com kérdésére elismerte, hogy más csapatokkal is beszélt, ezt azonban úgy tálalta, milnt az ilyenkor szokásos köröket, és azt állította, egyik rivális istálló részéről sem érezte a kellő elköteleződést.
„Normális, hogy amikor a tárgyalási szakaszba lépsz, fel kell mérned a piacot, mindenki mást meg kell hallgatnod, mert ilyenkor ez a normál folyamat, és szerintem rendben van, ha ilyenkor az ember meghallgatja az összes ajánlatot és megnézi, hogy miként mozog a piac. De az én fejemben az Aston volt a logikus választás, és végső soron a legjobb is. Úgy éreztem, hogy az Aston Martin akar engem a legjobban” – magyarázta a kétszeres világbajnok.
„A többi párbeszéd csak felszínes volt, és soha nem jutott bármilyen konklúzióra. Talán több időre lett volna szükség, vagy ilyesmi, míg az Astonnál világos volt a vágy aziránt, hogy együtt dolgozzunk. Ezért jött nagyon könnyen a döntés” – folytatta Alonso, aki már a Szaúd-arábiai Nagydíj alatt elmondta, hogy ő alakítja a saját sorsát, ami a valóságban azt jelentette, hogy nem fog a végtelenségig várni arra, hogy hátha a Red Bullnál Max Verstappen a távozás mellett dönt, és/vagy Sergio Pérezzel nem hosszabbítanak, miként arra sem, hogy a Mercedes eldöntse, már jövőre beülteti-e Andrea Kimi Antonellit a távozó Lewis Hamilton helyére, vagy ideiglenesen más pilóta után néz.
23 éve kezdte:
Öröm nézni, ahogy Alonso megzabolázta a 2001-es Minardit (videó)
Hogy mennyire lett volna reális esélye ezen forgatókönyvek esetén Alonsónak ezen két ülés bármelyikére, azt ő bizonyára nálunk sokkal jobban tudja, Mark Hughes elismert F1-es újságíró azonban az X-en egy kommentre érdekes dolgot árult el. „Norris és Alonso is megbukott akkor a Verstappen-teszten?” – vetette fel az egyik felhasználó arra célozva, hogy a McLarennel korábban hosszabbító Lando Norris kijelentette, nem lett volna túl okos dolog Verstappen mellé szerződnie.
Erre válaszul a Red Bull-lal kapcsolatban különösen jól értesült Hughes közölte: „Nem, mert Alonsónak nem ajánlották fel az ülést, míg Norrisnak igen. Alonso számára nincs hely a Red Bullnál, amíg Max ott van.”
Magyarán: Alonso csak akkor jöhetett volna szóba a bikásoknál, ha Verstappen a távozás mellett dönt. Ennek az esélyét pedig az Aston Martin veteránja Szuzukában nullára becsülte.
A Forma–1-ért élek
Az utóbbi hónapokban Alonso többször is hangoztatta, hogy az esetleges folytatással kapcsolatos aggályai nem a saját vagy csapata versenyképességével, hanem a brutálisan hosszú versenynaptárral kapcsolatosak. Ezek az aggodalmak azonban végül nem akadályozták meg a szerződéshosszabbításban, ami lehet azért, mert úgy döntött, 42 évesen is bírja a sok utazással járó igénybevételt, de mivel Alonsóról van szó, az sem kizárt, hogy az egésznek nincs is olyan komoly jelentősége, és eddig csak úgy lebegtette ezt.
A bejelentés utáni sajtótájékoztatón mindenesetre elmondta, még mindig imádja a Forma–1-et és az Aston Martint, az elmúlt időszakot pedig arra akarta használni, hogy „beszéljen” saját magával.
„A Forma–1 nyilván minden idődet és energiádat felemészti, tulajdonképpen mindenről le kell mondanod az életben a versenyzés miatt” – ismerte be, majd arra a kérdésre, hogy biztos-e benne, hogy 2026-ban is így fogja érezni, elmondta: „Soha nem leszek 100%-ig biztos benne, de úgy éreztem, túlságosan szeretem a vezetést, és jelenleg nem hagyhatom abba. Az áldozatok szerintem pedig kisebbek, mint a vezetés öröme és a szenvedélyem. A Forma–1-ért lélegezem, a Forma–1-ért élek, azért edzek, hogy elég fitt legyek Forma–1-es autót vezetni, és azért eszek, hogy elég fitt legyek Forma–1-es autót vezetni. Az életmódom nagyszerű, és imádom, amit csinálok, úgyhogy nem leszek boldog, ha otthon ülve Forma–1-es versenyeket nézek, mert jelenleg továbbra is úgy érzem, hogy itt kell lennem.”
Újra együtt a Hondával
Azok után, hogy milyen viharosan alakult és ért véget a kapcsolatuk Alonso második mclarenes időszaka alatt, a kétszeres világbajnok és a Honda 2026-tól ismét együtt dolgozik majd, ami elsőre meglepőnek tűnhet. Persze a japánok azóta sereghajtóból újra az egyik legjobb gyártóvá váltak, akik 2021 óta zsinórban nyerik a vb-címeket a Red Bull-lal, így Alonso részéről nyilvánvalóan nincs akadály a közös munkának, miként valószínűleg a Honda részéről sem volt ellenvetés.
„A McLarennél nem működött számunka a dolog, de közvetlenül ezután minden problémájukat megoldották, és jelenleg dominálnak, az utóbbi néhány évben pedig világbajnokok lettek. 2026-ra pedig olyan alapokkal rendelkeznek, amelyek már most nagyon erősek. Emellett megvan a kapacitásuk is Szakurában, hogy valami igazán jót alkossanak. 2014 és 16 között rendszeresen ellátogattam oda. Most ezt még nem tettem meg, de tudom, hogy nagyon-nagyon motivált emberek dolgoznak ott. És nyilván 2026-tól érkeznek a fenntartható üzemanyagok, amelyekkel igazán szeretnék kísérletezni, az Aramco személyében pedig nagyszerű partnerünk van. Úgyhogy ezt win-win szituációnak látom” – mondta erről Alonso.
Persze jó autó nélkül mit sem ér a jó erőforrás, így az is fontos lesz, hogy az Aston Martin képes legyen megfelelő autót rakni Alonso alá. Noha az idei évet nem kezdték olyan jól, mint a tavalyit, és Alonso elmondása alapján az 5. erőnek számítanak, a spanyol veterán elmondta, azt, hogy az utóbbi négy verseny mindegyikére vittek fejlesztéseket, „biztató volt látni”. „A csapat fejlődik, és a Forma–1-ben soha nem lehet elég gyors a fejlődés, de ez a környezet nagyon sokat követel. 18 vagy 22 hónappal ezelőtt csak egy kis gyárépületünk volt, a korábbi Jordan-gyár, most pedig fél tizedre vagyunk az olyan topcsapatoktól, mint a Ferrari vagy a Mercedes.”
Mi lesz a Forma–1 után?
Már amikor Alonso 2022-ben első szerződését aláírta az Aston Martinnal, szó volt róla, hogy hosszabb távon is elköteleződhet a márka mellett, és egyfajta nagykövetként funkcionálhat majd a visszavonulása után. Ám az első szerződésében nem volt erről semmi, míg a mostaniban nemcsak opció szerepel arról, hogy 2026 után is maradhat az F1-ben, hanem benne van, hogy ennél jóval hosszabb távon az Aston Martin család tagja lehet.
„Bizonyos módon ez egy életre szóló projekt nekem, ami sok-sok évre összekötött az Astonnal. Meglátjuk, milyen szerepben, és hogy hány évig fogok még versenyezni. A versenyzés után majd felhasználom a több mint 25 éves F1-es és 10-15 évnyi F1-en kívüli tapasztalatomat, ami közel 40 évnyi motorsportos tapasztalat, egy olyan csapat érdekében, amely megadta nekem ezt a lehetőséget a pályafutásom ezen szakaszában. Ez nagyon vonzó a számomra, és extrém motivált vagyok a következő évekre.”
Alonso abba nem ment bele, hogy pontosan hány évről van szó, miként azt sem tudja most még, hogy meddig fog versenyezni. Azt ugyanakkor kijelentette, hogy bár végig kellett gondolnia bizonyos dolgokat, a visszavonulás soha nem foglalkoztatta aktívan, és akkor is szeretne majd versenyezni, ha egyszer ott hagyja az F1-et. „Számomra nagyon nehéz elképzelni egy olyan életet, amelyben nincs a kezemben a kormány. Ez soha nem fog megtörténni, vagy legalábbis egyhamar nem. 99%-ig biztos voltam benne, hogy jövőre is versenyezni fogok, úgyhogy a visszavonulás nem volt opció” – mondta a spanyol, aki nem tervezi, hogy az F1-es karrierje alatt más sorozatokban is megméresse magát, de „szinte 100%-ra” ígérte, hogy a jövőben vissza fog térni a Dakar-ralira, illetve az Aston Martin Le Mansi-i hiperautó-projektjének beindulásával azt sem zárta ki, hogy a Le Mans-i 24 óráson is láthatjuk majd ismét.