Noha a felügyelők nem részletezték, a versenyzési irányelveket összefoglaló dokumentum alapján látszik, miért kapott büntetést Fernando Alonso a Kínai Nagydíj sprintje után.
Fernando Alonso tegnap jelentéktelen büntetést kapott, amiért a sprintfutamon nekiment Calros Sainznak. A kétszeres világbajnokot hivatalosan „ütközésokozásért” szankcionálták utólag, az idejéhez hozzáadott 10 másodpercnek pedig semmilyen hatása nem volt a helyezésére, hiszen egyébként sem fejezte be a sprintet. A kapott büntetőpontokkal (3) ugyanakkor félúthoz ért az egyversenyes eltiltáshoz, hiszen most hat pontja van, és 12 után kell kihagyni egy futamot.
A büntetés indoklásában ennél részletesebben nem tértek ki a felügyelők arra, hogy mi volt a gond azzal, amit Alonso a Carlos Sainz elleni csata során a 9-es kanyarban csinált, ahol opportunista manőverrel bevetődött honfitársa mellé, majd összekoccant a Ferrarival. Ám létezik egy, két évvel ezelőtt bevezetett, az idei szezonra pedig frissített és pontosított dokumentum, amely részletesen leírja, hogy a felügyelők hasonló esetekben mi alapján döntenek.
Sainz és Alonso csörtéje:
Alonso ⚔️ Sainz… through goes Perez! 🤩
Absolute box office 🍿#F1Sprint #ChineseGP pic.twitter.com/mEqh3ueWJ4
— Formula 1 (@F1) April 20, 2024
Ezt a „Versenyzési irányelvek” névre hallgató dokumentumot – amelyet az FIA versenyzők bizottsága, a pályák bizottsága és a biztonsági részleg együttesen dolgozott ki – a szezon elején maga Alonso is „kulcsfontosságúnak” nevezte, és nemcsak a Forma–1-re, hanem az összes FIA által szankcionált pályaversenyre érvényes. Ez első olyan dokumentum, amely a következetes bíráskodást hivatott elősegíteni.
„Következetességre van szükségünk abban, ahogyan a versenyzők támadnak és védekeznek a pályán, miként abban is, hogy miként értelmezik a szabályokat” – jelentette ki Alonso az irányelv elfogadása kapcsán. Ezek az irányelvek különböző szituációkat taglalnak, a kanyar belső ívén történő előzésnek (miként azt Alonso megkísérelte Sainz ellen) pedig a következők a feltételei.
- Az előző autó első tengelyének legalább az előzött autó tükrének tengelyében kell lennie legkésőbb a kanyarcsúcspontig
- Biztonságos és kontrollálta módon kell vezetni a manőver alatt (kanyarbejárat, csúcspont, kijárat)
- Anélkül, hogy szándékosan leszorítanánk a másik autót a kanyarkijáraton, amibe beletartozik, hogy fair és elfogadható helyet hagyunk az előzött autónak a kanyarcsúcsponttól a kijáratig.
- Képesek vagyunk a pálya határain belül teljesíteni a kanyart
Alonso és Sainz esetét vizsgálva, a teljes mértékben a Ferrari mögül bevágódó Alonso első tengelye a Ferrari tükreinek vonalán túl értek a kanyarcsúcspontig, az első feltétel tehát teljesült, miként az is, hogy Alonso – noha nekikoccant Sainznak – kontroll alatt tartotta az autót, noha a kanyarbemeneti tempója mindenképpen hozzájárult az ütközéshez. Alonso a pályáról sem ment le, így a négyes pont is rendben volt, így leginkább a hármas ponttal lehetett a felügyelőknek baja, azaz véleményük szerint alighanem – nem tudjuk, mert nem adtak részletes indoklást – Alonso nem adott elég helyet Sainznak. Elképzelhető emellett az is, hogy úgy ítélték meg, nem volt teljes mértékben ura az autójának, de inkább előbb a valószínűbb.
Alonso utólag nem értett egyet a büntetéssel, de azt mondta, elfogadja azt (bizonyára könnyebb volt így, hogy semmin sem változtatott). Kérdés, mit szólt volna, ha a időbüntetés helyett hátrasorolást kap a futamra. Merthogy azt is kaphatott volna, ha egy körrel előbb áll ki. Csakhogy mivel hivatalosan nem számított kiesőnek, így a felügyelőknek ez az opció nem állt a rendelkezésére, ugyanis Alonso teljesítette a sprint távjának 90%-át, ami pont 17 kör. Kérdés, hogy amennyiben a 16. körben fejezi be, hátrasorolással büntették-e volna.