A következő két nap az F1 és a Ferrari szempontjából is fontos fejlesztések kipróbálásával fog telni.
Miután a jelenlegi generációs Forma–1-es autók 2022-es esőfutamain nyilvánvalóvá vált, hogy áthidalhatatlan problémát jelent a megnövekedett mennyiségű vízpermet, az FIA elkezdett kísérletezni a vízpermet mérséklésével. Kezdetben egyfajta kerékdobról szóltak a hírek, majd ez módosult „sárvédőre.” Az első változatot tavaly év közben a McLaren tesztelte, amely Silverstone-ban a Mercedesszel közösen vett részt összehasonító teszten (a McLarenre nem szerelték fel az eszközt).
Először láthattuk, hogy milyen lehet a sárvédő a Forma-1-ben (fotó)
A tesztet kudarcként kommunikálta az FIA, a munka azonban nem állt meg, és a héten a Ferrari fog pályára vinni egy módosított verziót. „A feladat a vártnál bonyolultabbnak tűnik” – idézi Nikolasz Tombaziszt, az FIA együléses bizottságának igazgatóját a formu1a.uno, amely beszámolt arról, hogy a vörösök mikor köröznek.
Ennek oka, hogy nemcsak a gumik által felvert vízpermet okoz gondot a hátul haladóknak, hanem a diffúzor által a levegőbe „lőtt” víz is, ennek fizikája pedig eléggé bonyolult. Ráadásul a 2022-ben bevezetett új szabályok és a szívóhatás visszahozatala rontott a helyzeten, így azóta tulajdonképpen extrém esőgumit igénylő körülmények között lehetetlen biztonságosan versenyt rendezni.
„Továbbra is kétségeink vannak azzal kapcsolatban, hogy mi a gumik és a diffúzor által előállított vízpermet aránya. Tudjuk, hogy mindkettő eléggé jelentős, és tisztában vagyunk vele, hogy a problémát nem lehet teljesen orvosolni” – mondta Tobazisz.
Valamilyen hatékony megoldás megtalálása ugyanakkor nagyon fontos, hiszen jelenleg az F1 nem tud teljesen esős körülmények között versenyezni. Mario Isola, a Pirelli motorsport főnöke korábban már azt is felvetette, hogy az ő szempontjukból is lényeges a helyzet, hiszen adott esetben újfajta intermediate abroncsok kifejlesztésére is szükség lehet, amelyekkel a jelenlegieknél vizesebb aszfalton is lehet versenyezni.
📄 ESCLUSIVA: Ferrari testerà i nuovi paraspruzzi FIA a Fiorano
🖋️ @SmilexTech @RosarioGiuliana @GiulyDuchessa https://t.co/t9ZiK6A5FN
— FORMU1A.UNO (@formu1a__uno) May 8, 2024
Az új csomagot is tesztelik
A megoldáshoz vihet közelebb a Ferrari eheti fioranói tesztje, amelynek egyik napján a maranellóiak 2022-es autóját, az F1-75-öt szerelik fel a sárvédőkkel a fellocsolt pályán, a másikon pedig az idei autóval teljesítenek 200 km-ben limitált filmes napot. Utóbbi teszten a sárvédők már nem lesznek szolgálatban, a Scuderia pedig a jövő hétvégén, Imolában érkező átfogó aerodinamikai csomagot teszi próbára.
A formu1a.uno szerint a sárvédős teszt célja elsősorban információgyűjtés és a helyes irány megtalálása 2026-ra, hogy az új aerodinamikai szabályokhoz igazítva már működőképes megoldással álljanak elő, de amennyiben sikeres lesz a teszt, a 2025-ös bevezetés sem kizárt.