back to top
2024. május 18. 23:54

KezdőlapF1A NASCAR és a MotoGP után az F1-ben is jöhetnek a retro...

A NASCAR és a MotoGP után az F1-ben is jöhetnek a retro festések?

-

Érdekes felvetést bontott ki Jake Boxall-Legge az Autosport online kiadásában arról, hogy több más autós és motoros sorozattal ellentétben a Forma–1-ben miért nincsen olyan verseny, amelyen kötelező jelleggel múltat kell idézni az autók festésével, és miért kellene legyen.

A NASCAR-ban 2015 óta minden idényben van egy dedikált „retro futam” a Darlington Racewayen, amelyen a csapatoknak valamilyen korábbi festést kell megidézniük. A kezük gyakorlatilag semennyire nincs megkötve, hiszen nemcsak korábbi legendás NASCAR-autók színvilágát éleszthetik újra, hanem a motorsportból bármit, így például volt, aki Mario Andretti Le Mans-i Porschéját választotta ihletnek, de szokás a nagy versenyzők pályafutásának NASCAR előtti időszakából is meríteni. Darlingtonban ráadásul nemcsak az autók, hanem a csapatruházatok, sőt, a nézőknek árult ételek is a múltra emlékeztetnek.

Embed from Getty Images

William Byron Jeff Gordon híres festését idézte meg a NASCAR múlt heti darlingtoni futamán 

A MotoGP eközben arra buzdítja a csapatokat, hogy az idei Brit Nagydíjon a világbajnokság 75. évfordulójának alkalmából retro festésbe öltöztessék a motorjaikat, és alighanem mindegyik istálló bele is fog menni ebbe, így aztán végképp adja magát a kérdés, hogy a Forma–1-ben mikor lesz ilyesmi. Boxall-Legge szerint a most már a MotoGP-t is tulajdonló Liberty Media az F1 2025-ben esedékes 75. évfordulójára jelölhetne ki egy retro versenyt.

Az F1-ben is működhetne

Igazi klasszikus retro festés az F1-ben egyébként nem divat, de azért az utóbbi években többször láttunk példát arra, hogy egy-egy csapat visszanyúlt a saját múltjához. A Mercedes a 2019-es Német Nagydíjon például nemcsak a festésében, hanem korhű ruházatában is megtette ezt (más kérdés, hogy Toto Wolff a katasztrofálisan sikerült futam után közölte, soha többet nem akar ilyen figyelemelterelést); de a Ferrari 2022-es Olasz Nagydíjon bevetett vörös-sárga festése; vagy a McLaren 2021-es Monacói Nagydíjon használt Gulf-festése (amivel az olajvállalattal közös sportautós sikereiknek állítottak emléket) is ígéretes próbálkozás volt.

Az pedig, ha a saját vagy jogelőd korábbi klasszikus festését elevenítenék meg, esetleg más sorozatba tekintenének ki, alighanem hatalmas sikert aratna. Képzeljük csak el az Aston Martint a Jordan legendás 7Up-os 1991-es festésével, vagy valamelyik kanárisárga fényezéssel; az Alpine-t a Benetton 90-es évekbeli világoskék-fehér dizájnjával, vagy a Williams-t a 80-as évek végére jellemző kék-sárga-fehér színösszeállítással.

Embed from Getty Images

Az 1991-es Jordan 

A lehetőségek tárháza szinte kimeríthetetlen lenne, és marketing szempontból is rengeteget hozhatna a konyhára egy ilyen verseny, hiszen a csapatoknak lehetősége lenne akár a NASCAR-ban bevettnek számító módon egy versenyre szerződést kötni szponzorokkal, amennyiben olyan retro festést alkalmaznak, amely egy, akár saját korábbi, akár más sorozatban érdekelt szponzor bevonását lehetővé teszi.

Hogy az embereket mennyire lázba tudja hozni egy-egy új festést, azt a McLaren tavalyi Triple Crown festésének X-re kitett bemutató-posztja mutatta, amelyet közel egymillióan néztek meg, de a Ferrari idei Miami Nagydíjra készített kékes színezésének (ami főként az új szponzornak, a HP-nak szólt) bemutató videóját 1,8 millióan látták a platformon. Így alighanem a retro hétvégére készített egyedi rajongói termékekre is lenne kereslet.

Hogy mindez jövőre vagy egy napon megvalósul-e, arra persze semmilyen garancia nincs, de remélhetőleg az újdonságokra nyitott és a minél nagyobb hírverést minden fölé helyező Liberty kapni fog az alkalmon.

Friss