back to top
2024. november 22. 07:40

KezdőlapF1Tényleg mindenkit letarolhat a Ferrari Monacóban? – megnéztük, mit mutatnak a pénteki...

Tényleg mindenkit letarolhat a Ferrari Monacóban? – megnéztük, mit mutatnak a pénteki edzések

-

Valós a Ferrari monacói pénteki edzéseken mutatott tempója? Vagy a Red Bull megint az utolsó pillanatban jön és megtréfál mindenkit? Esetleg a Mercedes is beleszólhat a küzdelembe? Megnéztük, mit lehet leszűrni az első edzésnapból.

Hiába hozta el az első szabadedzést Lewis Hamilton, pénteken így is a Ferrari, pontosabban Charles Leclerc volt az úr Monacóban, hiszen az első tréningen a maranellóiak nem használták a Pirelli leglágyabb abroncsait, míg a Mercedes például igen, a közepes és a kemény gumin pedig egyaránt a vörös autók bizonyultak a leggyorsabbnak, majd a második szabadedzésen Leclerc a közepes és a lágy gumin is érinthetetlen volt. Noha Hamilton ekkor is két tizeden belülre került hozzá, a sebességi adatokból kiindulva valószínű, hogy a Mercedes magasabb motorüzemmódot használt, illetve a hétszeres világbajnok később is futotta meg a körét, azaz jobb állapotú pálya állt a rendelkezésére. Na de tényleg ennyire jó a Ferrari?

Leclerc leggyorsabb köre a második szabadedzésen:

Monacóról lévén szó, az egykörös tempó mindennél fontosabb, hiszen a versenyen nagyjából lehetetlen lesz előzni. Ebben pedig Leclerc fölénye egyértelmű, míg például a Red Bullok látványosan szenvedtek. Az RB20-as nem viselkedett jól a huplis monacói aszfalton és a kerékvetőkön (Verstappen egy ponton a rádióban kenguruhoz hasonlította a pattogást, amitől fejfájása lesz), míg valószínűleg a kicsit lejjebb tekert motor is hozzájárult a holland 5, illetve Pérez 8 tizedes lemaradásához.

„Ez nagyon nehéz helyzet. Nem mintha nem számítottam volna rá, de eddig a lehetséges forgatókönyvek közül a legrosszabb valósul meg. Rengeteg a hupli, a kerékvető és a dőlésváltozás a pályán, számunkra ez pedig tulajdonképpen lehetetlenné teszi a helyzetet. Minden alkalommal rengeteg időt veszítünk pusztán amiatt, mert az autónak nem jó az útfekvése, ez pedig jelenleg egyértelműen megakadályoz minket abban, hogy gyorsabbak legyünk” – értékelt Verstappen, hozzátéve, hogy a Ferrari „mérföldekkel” előttük jár.

„Szerintem nehéz lesz. Jelenleg nehéz megkerülni a limitáló tényezőket, de meglátjuk, hogy szombatra mivel tudunk előállni. Némileg eltérő beállítással ment a két autó, és nem tudom, Maxnak milyen gondjai voltak, de elég sok minden van. A versenytempó jobbnak tűnik az egykörösnél, de… Szerintem a Ferrari jelenleg elérhetetlen, nagyon-nagyon erősnek tűnnek. Bármikor kell nekik egy jó kör, könnyedén megfutják azt, ezen a pályán ez pedig elég nagy előny” – összegzett Pérez.

Max Verstappen, Red Bull, Monaco
Verstappen is csak szenvedett / Fotó: Clive Rose/Getty Images/Red Bull Content Pool

Ami a második szabadedzés második felében teljesített megtankolt autós etapokat illeti, azokban is a két Ferrari állt az élen. Carlos Sainz itt megelőzte Leclerc-t, aki a McLarenekhez és Hamiltonhoz hasonlóan az első gumik szemcsésedésével küzdött, és 6 köre során 1:15.38-as átlagot ért el a közepes keveréken. Leclerc a 8 köre során ettől közel 4 tizeddel elmaradt, de 6 századdal így is megelőzte a 6 kört futó Pérezt, aki lényegében megegyező átlagot ért el Verstappennel. A többiekkel ellentétben a holland pilóta viszont kemény gumin körözött a közepes helyett, így alighanem ennél tudott volna gyorsabb lenni. A versenyen egyébként a közepes-kemény taktika tűnik a legjobbnak, és a csapatok a közepes gumit fogják előnyben részesíteni, mert az a jobb versenygumi.

Lando Norris, McLaren, Monaco
A McLarenek egyelőre nem villogtak, de ez nem azt jelenti, hogy nem is fognak / Fotó: McLaren Racing

A Red Bull tehát versenytempóban a második erőnek tűnt pénteken, de ezzel nem sokra mennek akkor, ha az időmérőn hátrébb kerülnek. Hogy ez megtörténhet-e, az nyilván nagyban függ attól, hogy a feljebb tekert motor és a péntekről szombatra elvégzett beállítás-változtatások elérik-e a kívánt hatást, illetve attól, hogy a többiek mire lesznek képesek.

A McLaren tempóját például egyelőre nagyon nehéz belőni, mert csak egy-egy lágy szettet használtak el a két szabadedzés során, és azokat is az első edzésen tették fel. Az akkor 12. időt autózó Oscar Piastri a második tréningen nem is ment piros oldalfalú Pirellivel, míg az 5. helyen záró Norris használt abroncsokon futotta az idejét, a wokingiaktól tehát mindenképpen várható előrelépés.

Nagy kérdés emellett az is, hogy a Mercedes képes lesz-e átmenteni idei eddigi legjobb pénteki formáját szombatra. A McLarenek visszafogott teljesítményének feljavulása hátrébb lökheti őket az erősorrendben, és mint említettük, Hamilton FP2-n elért 2. helyét torzítja, hogy a 3. helyen végző Fernando Alonsóhoz hasonlóan későbbre hagyta a gyorskörét. A megtankolt autós etapok során már mindkettejük igen hátul végzett – Hamilton Sainznál 1,5 másodperccel rosszabb átlaggal csak a 9., Alonso további 1,5 tizedes lemaradással a 10. legjobbnak bizonyult.

A Mercedes ugyanakkor egyértelműen jól viselkedett, és természetesen mint mindenkinek, nekik is ott a lehetőség, hogy előrelépjenek az autóval szombatra, így egyelőre nem zárható ki, hogy egy körön ott lesznek az elejében. Ami viszont biztos, hogy az időmérő edzést Charles Leclerc várhatja favoritként, hátra ugyanakkor nem dőlhet, és benne van, hogy a Red Bull és Verstappen Imolához hasonlóan végül felküzdi magát, és ha a pole ezúttal nem is feltétlenül lesz meg, az élmezőnyben mindenképpen számolni kell majd a címvédővel.

A pilóták büntetést akarnak, ha valaki Schumacher vagy Pérez-féle csalást követ el Monacóban

Friss