back to top
2024. november 22. 03:29

KezdőlapF1Russell tiszta vizet öntött a pohárba Hamilton félrevezető és vádló nyilatkozata után

Russell tiszta vizet öntött a pohárba Hamilton félrevezető és vádló nyilatkozata után

-

Lewis Hamilton nem először tesz olyan, a saját teljesítményét jobb színben feltüntető megjegyzést, amiről utólag kiderül, hogy nem pont úgy van.

7-1. Ennyire vezet 8 futam után George Russell az időmérők terén Lewis Hamiltonnal szemben, és bár még 16 verseny hátravan az idei szezonból, a Mercedes fiatalabbik britje jó úton jár, hogy megtegye, ami a hétszeres világbajnok mindenkori csapattársai közül eddig csak Nico Rosbergnek sikerült 2014-ben, azaz legyőzze Hamiltont az időmérős összevetésben. A brackley-iek jövőre már a Ferrarit erősítő veteránja ráadásul már most lemondott róla, hogy sikerül fordítania.

George Russell, Mercedes, Monaco
Russell jól áll házon belül, ráadásul a pontversenyben is Hamilton előtt van / Fotó: LAT Images / Mercedes

Hamilton az idén eddig egyszer, Miamiban előzte meg csapattársát az időmérőn, és a mindkettejük által befejezett futamokon is csak ott tudott előtte végezni. A versenyt a 2021-es Szaúd-arábiai Nagydíj óta nem nyerő 39 esztendős veterán eddigi legrosszabb idényét futja a száguldó cirkuszban, amelyben az első 8 futam egyikén sem ért el top 5-ös eredményt – noha a kínai sprinten 2. lett. És bár kétségtelen, hogy az idei Mercedes sem győztes autó, Russell eddig többet volt képes kihozni belőle.

Mivel Hamilton februárban, már a szezon kezdete előtt bejelentette, hogy 2025-től a Ferrari versenyzője lesz, joggal vetődhet fel, hogy a Mercedes, ha nem is hátráltatja szándékosan, hiszen annak semmi értelme nem lenne, de legalábbis nem fordít akkora hangsúlyt arra, hogy a garázsnak azon az oldalán minden tökéletes legyen. Ezt gondolhattuk az alapján is, amit a monacói hétvégét remek formában kezdő (mindhárom szabadedzésen Russell előtt, a legjobb 3-ban zárt), az időmérőn viszont csak a 7. helyet megszerző Hamilton nyilatkozott azok után, hogy csapattársa 8 századdal és két hellyel megelőzte.

A hétszeres világbajnok odáig ment, hogy felvetette, a Mercedes letekeri a motorját, majd az új fejlesztés hiányáról beszélt. „Nem tudom, hogy letekerésről van szó vagy valami, de az én autóm teljesítménye valamilyen oknál fogva csökken” – idézi őt a The-Race.com.

„Számítottam rá, hogy nehéz lesz legyőzni George-ot az időmérőn, mert az ő autóján van a továbbfejlesztett elem, de nagyszerű látni, hogy fejlesztéseket hozunk. Amint eljutunk az időmérőhöz…. Nem értem. Már automatikusan tudom, hogy az időmérőn veszíteni fogok két tizedet, ami egyértelműen frusztráló, és olyasmi, amire nem igazán van válaszom. Nem vezetek máshogy, a köreim nagyszerűek voltak, egyszerűen csak nem voltam elég gyors” – folytatta a Sky Sports-nak, majd hozzátette: „Nem számítok arra, hogy George előtt leszek az időmérőkön az idén.” Amikor pedig megkérdezték tőle, hogy miért gondolja így, annyit felelt, hogy „meglátjuk.”

Lewis Hamilton, Mercedes, Monaco
Hamilton frusztrált / Fotó: Jiri Krenek / Mercedes

Hamilton szerint tehát az ő autója 2 tizeddel lassabb az időmérőkön (azaz a saját teljesítményével Monacóban is megverte volna Russellt), amit már előre tud. A továbbfejlesztett elemmel a hétszeres világbajnok pedig az új első szárnyra utalt, amiből a Mercedesnek egy állt a rendelkezésére a Hercegségben, az pedig Russell autójára került. De még mielőtt Hamilton szavaiból arra következtetnénk, hogy a Mercedes most már azt a versenyzőjét priorizálja, amelyik jövőre is a csapat tagja lesz, nézzük meg, mit mondott erről Russell a verseny után a Channel 4-nak.

„Egyetlen első szárny készült el erre a hétvégére, [a verseny előtti] kedden pedig megegyeztünk, hogy pénzfeldobással döntjük el, hogy ki kapja – mondta a futamot is az 5. helyen záró Russell, majd elárulta, hogy végül nem került sor a pénzfeldobásra. – Lewis azt mondta, hogy kipróbálta a szimulátorban a szárnyat, és örömmel átadja nekem a lehetőséget, hogy használjam ezen a hétvégén, mert nem jár kockázat nélkül. Amennyiben ugyanis hibázunk az időmérőn és megrongáljuk a szárnyat, akkor nyilván nem fogjuk tudni ismét használni, és a bokszutcából kell rajtolni. Én örömmel vállaltam ezt a kockázatot, és úgy gondoltam, késői születésnapi ajándék, hogy [Hamilton] azt mondta, használhatom.”

Magyarán az történt, hogy Hamilton a szimulátoros teszt után úgy vélte, nem éri meg az a kockázat, hogy amennyiben megrongálja a szárnyat az időmérőn, az autó specifikációjának megváltoztatása (a régi szárnyat kellett volna visszatenni a versenyre) miatt a szabályok értelmében bokszutcai rajtra kényszerül. Ezért inkább magától átadta a lehetőséget Russellnek ahelyett, hogy pénzfeldobással döntötték volna el, hogy ki kapja az új elemet.

George Russell, Mercedes, Monaco
Russell és az új első szárny / Fotó: LAT Images / Mercedes

Semmiféle kivételezésről nincs tehát szó, a frusztrált Hamilton szavaiból azonban mégis ez jött át, amit Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke megért, egyúttal hangsúlyozta, hogy „próbáljuk maximalizálni Hamilton eredményeit az utolsó velünk töltött szezonjában.”

„Olykor minden pilóta kissé szkeptikus, de úgy vélem, csapatként a csapattársak közötti legfeszültebb versengés során is megmutattuk, hogy mindig a helyes egyensúlyra törekszünk, és transzparensek, valamint igazságosak vagyunk – utalt a Rosberg–Hamilton évekre az osztrák üzletember. – A 2016-os Abu-dzabi Nagydíjtól eltekintve egyszer sem volt olyan, hogy próbáltuk menedzselni a versenyt. Azóta nem csináltunk ilyet.”

„De megértem, hogy versenyzőként a legjobbat akarod kihozni magadból és a csapatból, és olykor, ha nem neked kedvezően alakulnak a dolgok, megkérdőjelezheted a helyzetet. De csapatként 100%-ban az a küldetésünk, hogy mindkét versenyzőnek a lehető legjobb autót, stratégiát és támogatást adjuk – jelentette ki Wolff, aki még nem nevezné trendnek Hamilton időmérős vereségeit. – Nem hiszem, hogy van egy specifikus magyarázat a statisztikára, de ettől ez még egy statisztika. Nyolc verseny ment le, 16 van hátra, úgyhogy nem látom trendnek ezt.”

Nem ez az első, hogy Hamilton mást mond, mint ami a valóság

Az viszont már trend, hogy mióta a Mercedesnek nem megy a szekere, Lewis Hamilton időről-időre olyan kijelentéseket tesz, amelyek nem, vagy csak részben felelnek meg a valóságnak. A veterán pilóta a Russell-lel közös éveiben eddig főleg a beállításokkal kapcsolatban mondott olyasmit, amit aztán csapattársa cáfolt, vagy legalábbis kontextusba helyezett. Hamiltonnak már az idén is voltak olyan kijelentései, melyek szerint olykor azért szerepel gyengébben, mert a gyenge autója miatt kénytelen agresszívan kísérletezgetni a beállításokkal, de korábbi csapattársa, Nico Rosberg szerint ez csak kifogás.

Hogy korábban milyen esetekben cáfolta meg Hamiltont Russell, arról alábbi cikkünkben írtunk.

Hamilton tényleg csak kifogásokat gyárt, vagy inkább kivételes képességei sodorják bajba?

 

Friss