A Forma–1 vezére ismét elhintette, hogy előbb-utóbb megszabadulhatnak a hibrid motoroktól.
Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója többször is utalt már erre korábban, most pedig ismét elhintette, hogy a Forma–1 a jövőben szakíthat a hibrid hajtással, és teljes mértékben száműzheti az elektromos komponenst. Mint ismert, először 2009-ben tűnt fel a hibrid meghajtás a sportágban a KERS (kinetic energy recovery system) formájában, ami úgy működött, hogy gombnyomásra biztosított adott ideig többleterőt a versenyzőknek. a KERS ekkor még nem volt kötelező, így csak néhány istálló használta, majd megegyeztek, hogy 2010-ben egyikük sem teszi, 2011-ben viszont kötelező jelleggel már mindegyik autóban benne kellett legyen.
A nagy váltás aztán 2014-ben, a V6-os turbó-hibridek érkezésével jött el. Immár tíz éve használja a sportág a kinetikus- és hőenergia-visszanyerő rendszeres turbómotoros erőforrásokat, amelyek 2025 végéig még ebben a formában lesznek jelen, hogy aztán 2026-tól érkezzen az MGU-H nélküli, az erőt 50-50%-ban a belső égésű V6-osból, illetve az akkumulátorból nyerő motor.
Vízből és levegőből gyárt benzint a korábbi F1-es csapatfőnök, miután mindig bűnösnek érezte magát
A hibridek tehát még egy ideig biztosan jelen lesznek, ám Domenicali egyre többet pedzegeti azt, amit sokan már ennél régebb felvetettek, nevezetesen, hogy amennyiben beválik a szintén 2026-tól érkező fenntartható üzemanyag, előbb-utóbb száműzhetik a hibrid erőforrásokat.
„Az F1-ben mindig is a legkönnyebb és legjobb autók versenyeztek, úgyhogy ha a fenntartható üzemanyagok beválnak, olyan helyzet állhat elő, amelyben többé nem lesz szükség akkumulátorokra” – nyilatkozta az F1 vezére a CNBC-nek, majd tagadta, hogy a fenntartható üzemanyagokat fejlesztő, a FOM-al négy évvel ezelőtt szponzori megállapodást kötő szaúdi Aramco miatt mondja ezt.
„Nem lobbizunk senkiért, hanem mindenki számára a legjobb jövőn gondolkodunk. Ez nagyon összetett téma, nekünk pedig körültekintőbbnek kell lennünk sok embernél, akik a váltás komplexitásának ismerete nélkül beszélnek” – mondta Domenicali.
Mivel a 2026-os motorszabályokon már amúgy sem lehet változtatni, és még idő kell ahhoz is, hogy kiderüljön, lehet-e fenntartható üzemanyagot olyan mennyiségben és ütemben előállítani, hogy az tényleg alternatívát kínáljon az elektromos hajtásnak, leghamarabb 2030-tól valósulhatna meg a hibrid motorok nélküli Forma–1.
Megkérdeztük a Forma-1 elnökét, mikor térhet vissza az üvöltő V10-es motor a sportágba