back to top
2024. november 21. 23:20

KezdőlapF1Teljesen elgurult a gyógyszer? - visszatért az F1 egyik legnagyobb csalásának főszereplője

Teljesen elgurult a gyógyszer? – visszatért az F1 egyik legnagyobb csalásának főszereplője

-

Valósággá vált, amiről eddig csak pletykáltak, a Michael Schumacherrel és Fernando Alonsóval is vb-címet nyerő Flavio Briatore visszatért a Forma–1-be. Már csak az a kérdés, hogy miért gondolta ezt a Renault vezére jó ötletnek.

Az Alpine F1-es istállója a Spanyol Nagydíj pénteki napjának délelőttjén bejelentette, amire már egy ideje számítani lehetett: a gárda jogelődeivel (Benetton és Renault) csapatfőnökként négy egyéni és három konstruktőri világbajnoki címet nyerő Flavio Briatore visszatér, hogy ügyvezetői tanácsadóként segítsen talpra állni a komoly mélyrepülésben levő Alpine-nak.

Tényleg megtörtént: korábbi tönkretevőjét hívta segítségül az Alpine

A 74 esztendős üzletember visszatérése azért pikáns, mert 2008-ban főszerepet játszott a Szingapúri Nagydíjon történt ütközésbotrányban. Mint emlékezhetünk, a Renault-istálló arra utasította az akkor náluk versenyző Nelsinho Piquet-t, hogy szándékosan törje össze az autóját, és az így a franciáknak pont jókor érkező biztonsági autót kihasználva Fernando Alonso megnyerhesse a versenyt. Noha már a verseny után paddock-szerte nyilvánvaló volt, hogy mi történt, az ügy csak egy évvel később robbant ki, és Flavio Briatore, valamint a technikai igazgató Pat Symonds eltiltásához vezetett. Briatore ráadásul örökös eltiltást kapott, amit később mérsékeltek. Az olasz üzletember hivatalos szerepkörben egészen mostanáig nem tért vissza, azonban versenyzőket továbbra is menedzselt, és üzletileg is több szállal volt érdekelt a motorsportban.

Noha Briatore kereskedelmi ügyekben már egy ideje segít a jogtulajdonos Libertynek, egészen más a háttérben meghúzódva dolgozni, mint kiemelt szerepet vállalni egy csapatnál. Az pedig egészen hihetetlen, hogy ugyanaz az istálló alkalmazza őt, amelynek egyszer már komoly károkat okozott, ami után a Renault évekre kiszállt a sportágból. Hogy visszahívják azt az embert, aki egyszer már rájuk sütötte a csaló bélyeget, és az elmúlt 15 évben nem volt aktív részese egyik csapatnak sem – ne feledjük, a sportág rengeteget változott azóta –, távolról sem tűnik jó ötletnek, és kérdés, hogy a szponzorok és egyéb partnerek ezek után hajlandók lesznek-e együttműködni az Alpine-nal.

Korábbi cikkünk arról, hogyan zajlott a 2008-as szingapúri ütközésbotrány kitervelése, és mi lehetett Briatore indítéka:

Így tervelte ki a Renault a Massa vb-címébe kerülő 2008-as csalását

Persze mondhatjuk, hogy ennél rosszabb már aligha lehet a helyzet, hiszen a francia gárdát sorban hagyják el a szakemberek, az idei szezonra pedig visszacsúszott a mezőny végére, ahol rendszeresen azért küzd, hogy az időmérő edzéseken ne essen ki a Q1-ben. Az utóbbi időben ráadásul felmerült, hogy Luca de Meo, a Renault elnök-vezérigazgatója azt fontolgatja, hogy felhagynak a saját motor gyártásával, és amennyiben meg is tartják a csapatot, 2026-tól ügyfélmotorokkal versenyeznek (Briatore jelenléte nem utolsó sorban ezen a téren is nehezítheti a helyzetet). De ezzel együtt sem tűnik ésszerű lépésnek egy, az F1 jelenlegi értékeivel összeegyeztethetetlen szereplő kinevezése, akiről már bebizonyosodott, hogy a siker érdekében hajlandó tisztességtelen eszközökhöz folyamodni, és semmi nem garantálja, hogy ezután nem folyamodik ilyesmihez.

Friss