Az Alpine a Spanyol Nagydíj péntekjén bejelentette: az istállót korábban vezető Flavio Briatore újra munkába áll Enstone-ban. A Renault-hoz hasonlóan a Mercedes és a Ferrari vezetői is csak a jóra emlékeznek a 2009-ben az F1 egyik legnagyobb botrányát kirobbantó olaszról.
Briatore 1988 óta vezette a Benettont, ami 2002-től a Renault gyári csapata lett, ám 2009 őszén távoznia kellett az istállótól Pat Symonds technikai igazgatóval együtt, miután fény derült arra, hogy kitervelői voltak a 2008-as Szingapúri Nagydíj ütközésbotrányának – szándékosan az autó összetörésére kérték Nelson Piquet Jr.-t egy előre kijelölt pillanatban, hogy az előidézett biztonsági autó stratégiai előnyt adjon Fernando Alonsónak, aki ennek köszönhetően a 15. rajthelyről meg is nyerte a versenyt.
Az olaszt hamarosan életre szólóan eltiltották attól, hogy újra a Forma-1-ben dolgozzon, egy évvel később azonban a bíróságon elérte, hogy visszavonják ezt az ítéletet. Briatore különféle üzleti érdekeltségei révén azóta is az F1 közelében maradt, Alonso karrierjének egyengetésében például máig szerepet vállal, de 15 év után most először kapott ismét megbízatást egy csapattól. Történetesen pont attól, amelynek hírnevét a 2009-es botránnyal besározta, azt követően ugyanis fokozatosan csökkentette F1-es érdekeltségeit a Renault – öt éven át a Lotus neve alatt futott a csapat –, s 2016-ban tért vissza ismét gyári istállóként. 2021-ben Alpine névre keresztelkedett át, ám ez továbbra is ugyanaz a márka és csapat, amelynek legnagyobb csúcs- és mélypontjai egyaránt Briatoréhoz kötődnek.
A most 74 éves üzletember Michael Schumacher és Alonso vezényletével négy egyéni és három konstruktőri bajnoki címet szerzett – 2009-es távozása óta azonban az enstone-i istálló csak hárommal növelte győzelmei számát, ebből kettőt Lotusként Kimi Räikkönennel szereztek, egyet pedig Esteban Ocon a 2021-es Magyar Nagydíjon már az Alpine-nak.
Teljesen elgurult a gyógyszer? – visszatért az F1 egyik legnagyobb csalásának főszereplője
Briatore újbóli leigazolása jelzi, hogy a Renault-nál fátylat borítottak a múltra, és a csapatvezető Bruno Famin szemei előtt is csak az lebeg, hogy az olasz szakember tapasztalatával előrelendítsék az idén mélypontra süllyedt istállót.
„40 évnyi tapasztalata van a Forma-1-ben, tudja, hogyan kell működtetni egy győztes csapatot. Jó eredményekre és számos világbajnoki címre tekinthet vissza. Ennek a tapasztalatát, a küzdőszellemet hozza a csapatba. A vezérigazgató tanácsadója lesz, de össze fogunk dolgozni, és rendszeresen beszélgetünk majd” – mondta a csapatfőnökök pénteki sajtótájékoztatóján Famin, akit nem érdekel Briatore és a Renault múltbeli botrányos elválása.
„Csak a jövőbe tekintek, és azon gondolkodok, hogyan tehetnénk a csapatot jobbá. Flavio tanácsadói szerepkörében lehetőséget látok. Mindent tud a Forma-1-ről, rengeteg embert ismer, így biztos vagyok benne, hogy segíteni tudja majd a csapatot a gyorsabb fejlődésben.”
Faminnek semmilyen kapcsolata nem volt az F1-gyel 2009-ben, akkoriban még a Renault riválisánál, a Peugeot sportrészlegénél dolgozott. A sajtótájékoztatón jelen lévő Mercedes, Ferrari és Sauber vezetőinek szintén nem sok közük volt még akkoriban a királykategóriához. Briatore viszont jó barátságot ápol Stefano Domenicalival, az F1 vezérigazgatójával, aki akkoriban a Ferrari csapatfőnöke volt, mostanság pedig sűrűn jelennek meg közös fotóik az Instagramon.
Toto Wolff éppen 2009-ben csöppent bele az F1-be, amikor részvényeket vásárolt a Williamsben.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
„Szerintem meg kell adnunk az esélyt a jóvátételre – fogalmazott az osztrák Briatore visszatérése kapcsán. – Én rendkívül leleményes üzletemberként ismertem meg Flaviót. Rengeteget tud a Forma-1-ről. Az elmúlt több mint tíz évben közelebbi kapcsolatot, barátságot alakítottam ki vele, és eddig minden, amit tőle kaptam, a hasznomra vált. Ahogy Bruno is mondta, 40 évnyi Forma-1 rendkívüli szakértelemmel ruházta fel őt. És szerintem mindenki megérdemli az esélyt a visszatérésre. Mindenképp hasznosnak gondolom, hogy egy újabb kiváló elme érkezik az Alpine-hoz, aki képes leegyszerűsíteni bizonyos dolgokat és a józan ész mentén döntéseket hozni.”
Frédéric Vasseur másfél évtizeddel ezelőtt még a juniorszériákban volt érdekelt az ART csapatvezetőjeként – az F1-be 2016-ban érkezett, éppen a visszatérő Renault nevezte ki csapatfőnökének.
„Először is, nem szeretném kommentálni, hogy mi történik más csapatoknál, van elég dolgom a sajátommal is – mondta a Ferrariról a francia. – De összességében úgy gondolom, hogy ez egy előrelépés az Alpine számára. Az F1 számára is jót tesz, ha ennek eredményeként az Alpine ismét versenyképes lesz majd. Mind tudjuk, hogy mi történt, de megfizette az árát. Immár lehetséges számára a visszatérés, így hát visszatérhet.”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Kollégáihoz hasonlóan nincs ellenvetése Briatore visszatérésével kapcsolatban a Saubert irányító Alessandro Alunni Bravinak sem – az olasz még viszonylag friss arc az F1 nagyjai között, s bár maga is eltöltött már pár évtizedet az autósportban, elmondása szerint Briatorét nem is ismeri személyesen.
„Csak azt látom, hogy milyen eredményeket ért el a Forma-1-ben, illetve hogy mit tett kereskedelmi ügyekben az elmúlt évek során, az általa hozott új szponzorok és helyszínek pedig fontos lépcsőfokok voltak a Forma-1 fejlődésében. Nagytudású emberekre van szükségünk a Forma-1-ben, Flavióról pedig elmondhatjuk, hogy nagytudású.”
Amíg nem töltött be aktív szerepet a sportban, Briatore átesett egy az arcát érintő plasztikai műtéten, valamint néhány hónapja egy szívműtéten is.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon