back to top
2024. november 22. 01:20

KezdőlapF1A Ferrarit aggasztja Verstappen privát tesztje – szabályváltozás jöhet?

A Ferrarit aggasztja Verstappen privát tesztje – szabályváltozás jöhet?

-

Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy Max Verstappen a Red Bull két évvel ezelőtti autójával tesztelve szerzett értékes információkat az idei autóval kapcsolatos problémák megoldásához.

Max Verstappen a Spanyol Nagydíj előtti szerdán szokatlan szerepben tetszelgett, a Red Bull korábbi autóját tesztelte ugyanis Imolában. A szabályok lehetőséget adnak arra, hogy a csapatok legalább két éves modellel privát tesztnapokat bonyolítsanak, amelyeken szigorú megkötések mellett annyi kilométert tehetnek meg, amennyit csak akarnak. Ez az idén azért is bír kiemelt jelentőséggel, mert így első ízben tesztelhetnek már a jelenlegi szabályrendszer szerint épített (2022-es) autókkal, aminek köszönhetően a többnyire fiatal versenyzők felkészítésére használt gyakorlásokon az újoncok a jelenlegi F1-re nézve releváns tapasztalatokat szerezhetnek.

Verstappen, Red Bull, Imola
Verstappen az idei Emilia Romagna-i Nagydíjon / Fotó: Lars Baron/Getty Images/Red Bull Content Pool

Na de mi értelme van annak, ha tapasztalt F1-es pilóta, ráadásul egy háromszoros világbajnok ül be egy két évvel ezelőtti autóba? Nos, a Red Bull ezzel a teszttel kimondottan az idei autó hiányosságaira keresett válaszokat, az utóbbi időben ugyanis kidomborodott, hogy az RB20-as nem kezeli jól a kerékvetőket és az útegyenetlenségeket. „Próbáltunk Maxnak viszonyítási pontot adni egy korábbi autóval. Az erősségeinket és a gyengeségeinket ugyanis a jelenlegi autó viszonylatában tudjuk meghatározni, és ilyenkor könnyű rávágni, hogy a korábbi években valami máshogyan működött. De ezt nem tudhatjuk biztosan, hiszen nem azonos időben futottunk velük” – idézte az Autosport Paul Monaghant, a Red Bull főmérnökét.

A Red Bull tehát felfrissítette Verstappen emlékezetét a 2022-es autóról, emellett vélhetően többféle beállítást – különös tekintettel a hasmagasságra – próbáltak ki vele a 2024-es autó gyengeségeinek tudatában, így próbálva megoldást találni a jelenlegi problémáikra. Mivel a szabályok szigorúan meghatározzák, hogy a korábbi autót egy bizonyos időszakra vonatkozó specifikációban lehet csak vezetni, új elemeket nem tesztelhettek vele, viszont így is hasznos tapasztalatokra tehettek szert.

Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke a Spanyol Nagydíj után pedig felvetette, hogy ez korántsem egyezik ezeknek a teszteknek a céljával, és minimum kérdéseket vet fel az, amikor egy állandó versenyző szezon közben ilyen tesztnapot teljesít. „A szezon során mi valószínűleg kevesebb mint 10 ilyen tesztet fogunk végezni – idézi a The-Race.com Vasseurt, elárulva azt is, hogy ebből 2-4 nap jut az állandó versenyzőiknek. – Az ember többféleképpen közelítheti ezt meg. Végezheti a tesztet a versenyzőivel, ami számomra inkább fejlesztési célt szolgál, mint bármi mást, amikor egy héttel egy verseny előtt csinálod. Nem panaszkodom miattuk, a [Red Bullnál] a szabályok szerint jártak el, minden teljesen rendben van, de ez inkább fejlesztés, mint bármi más, és nem arról van szó, hogy Barcelona és Ausztria között autóban töltött időt akarnak adni Maxnak, úgyhogy akkor kedden elmennek Imolába.”

Frédéric Vasseur, Ferrari
Vasseur volt az első, aki nyíltan beszélt erről a problémáról / Fotó: Eric Alonso / DPPI / Ferrari

Vasseur tehát nem állítja, hogy a Red Bull áthágta volna a szabályokat, viszont az nem tetszik neki, hogy ilyen módon tudnak közelebb kerülni a problémáik megoldásához. „Ez egyértelműen a fejlesztést segíti, amit pedig egy fiatal pilótával megtehetsz, az másik megközelítés. Nekik ezzel megadod a lehetőséget, hogy valós autóban is körözzenek a szimulátoros munkájukhoz, hogy fejleszd őket. Ez más megközelítés. Ha szabályoznunk kell, akkor ketté kell választani a két dolgot, a versenyzőinkkel folytatott tesztnapokat és a nem versenyzőkkel zajlókat.”

Eddig azért nem került előtérbe ennyire hangsúlyosan ez a kérdés, mert a csapatok általában fiataloknak adnak lehetőséget a korábbi autójukban (a Mercedes is így készíti fel Andrea Kimi Antonellit, de az Alpine is sokat tesztel Jack Doohannel), ha pedig az aktuális versenyzőik köröznek, annak általában akklimatizációs indoka van (például a Ferrari pilótái a szezon előtt így szoknak vissza az F1-es autó vezetéséhez). Az tehát igencsak szokatlan, hogy az aktuális világbajnok a szezon közben egy teljes tesztnapot eltöltsön egy két évvel ezelőtti autóban, még akkor is, ha a Red Bull specifikus problémája tette lehetővé, hogy egy ilyen gyakorlás hasznos lehessen.

Kérdés, hogy Vasseur szavai után a többi csapat is kifejezi-e aggodalmát, és ha igen, lesz-e bármilyen változtatás. Megoldás lehet az, ha a versenyzőkkel zajló korábbi autós teszteket még jobban korlátozzák, és például ezeken nem lehet majd annyi adatot gyűjteni, vagy nem lehet a beállításokon változtatni. Még nagyobb szigorítás lenne, ha kikötnék, hogy az adott csapat aktuális pilótái a szezon közben nem tesztelhetnek korábbi autóval sem.

Egyre valószínűbb, hogy Verstappen bajba fog kerülni

Friss