Az Osztrák Nagydíj előtt tett bejelentés minden kétséget eloszlatott afelől, hogy bár hatalmas erőforrásokat mozgósítanak a sikeresség érdekében, az Aston Martinnál nem minden területen maximalizálják a lehetőségeiket.
A minap megtörtént az idei pilótakeringő leginkább borítékolható bejelentése, amikor az Aston Martin közölte, hogy a tulajdonos fia 2025-ben és azután is a csapatnál versenyez. Lance Stroll maradása semmiképpen sem meglepő, ugyanakkor ellentmondásban áll azzal, ahogyan apja, Lawrence irányítja az istállót. Hiszen a kanadai milliárdos célja az F1-ben is az, ami korábbi összes üzleti tevékenysége során: minél hamarabb sikeresnek lenni. Ennek érdekében nem is spórolja el azt, amit nem lehet, és az Aston Martin silverstone-i infrastruktúrájának fejlesztésével, kompetens szakemberek megszerzésével, illetve megkörnyékezésével (Adrian Newey) mindent megtesz, hogy a brit versenyzöldben pompázó autók mielőbb nyerjenek.
Fordulat jöhet Newey ügyében – mégis egy általa nem kedvelt vezetővel dolgozhat együtt?
Egy területen azonban Lawrence Stroll nem hajlandó a legjobbra törekedni. Mert bár sokszor éri igazságtalan kritika, azért azt a legobjektívebb szemüvegen át szemlélve sem állíthatjuk, hogy Lance Stroll a toppilóták közé tartozna. Hogy nem képes hozni azt, amit a lassan 43 évesen is világklasszis Fernando Alonso, talán még nem is lenne baj, ám az olyan mélyrepülés, amit a tavalyi nyári szünet után a kanadai produkált, a legtöbb csapatban nem férne bele. De az Aston Martin – amelynek 2023-ban minden bizonnyal Strollon ment el a negyedik helye a konstruktőri összetettben, azaz Stroll Jr. dollármilliókat vett ki a kasszából – nem a legtöbb csapat, és bár az idei szezonban a kanadai eddig jobban teljesít, továbbra is egyértelműen ő a gyengébbik láncszem.
Ami a ponttermést illeti, Alonso 10 futam után 41-17-re vezet, az időmérőkön pedig dupla annyiszor (6) jutott be a Q3-ba, mint Stroll, aki egy körön átlagosan két tizedes lemaradásban van a spanyol veteránhoz képest. Ilyen nagy különbségek a mezőny első felének csapatai között csak egyetlen másik istállónál, a Red Bullnál tapasztalhatók. A bikásoknál Sergio Pérez hiába kezdett ismét jól és hosszabbították meg 1+1 évvel a szerződését, a bejelentés óta mélyrepülésben van, és semmilyen szinten sem tudja tartani a tempót Max Verstappennel. A pontarány ott 219 a 111 ellenében a holland javára, azaz nem akkora a százalékos eltérés, mint az Aston Martinnál, de ilyen pontmennyiség esetén ez nem meglepő.
Ami pedig a Stroll-bejelentéssel borítékolható a jövőre nézve, hogy a Red Bull, Ferrari, Mercedes, McLaren, Aston Martin négyesből 2025-ben, és lehet, hogy azután is – feltéve, hogy az energiaitalos csapatban 2026-ra is marad a Verstappen–Pérez kettős – a Red Bullnak és az Aston Martinnak tátonganak majd a legnagyobb lyukak a pajzsán a pilótapáros szempontjából, hiszen a másik három istállóban egyaránt két, hasonlóan erős szintet képviselő (Andrea Kimi Antonelli persze valamennyire sötét ló, de azért nagyon valószínű, hogy ő is kiemelkedően jó lesz) versenyző lesz.
A Red Bull esetében az elmúlt években elbírta a csapat, hogy Pérez nagyságrendekkel kevesebb pontot szerez (tavaly Verstappen termésének a felét is alig bírta összekaparni), míg az idén a szorosabb élmezőnyben már okozhat nehézséget a mexikói teljesítménye. Az Aston Martin viszont a középmezőny darálójában még ennyire sem engedhetné meg magának, hogy ne maximalizálja minden téren a lehetőségeit. De mivel Stroll a főnök fia, bizonyos keretek között természetesen megengedheti, a 25 esztendős versenyző pedig annyit azért bőven letesz az asztalra, hogy ne legyen védhetetlen a megtartása.
Többször felmerült már az is, hogy Stroll esetleg maga dönt úgy, hogy nem kér tovább az egészből, és mondjuk elmegy a WEC-be (ahol az Aston Martin jövőre debütál), egy sokkal kevesebb versenyből álló sorozatba. A Forma–1-es pilótai létet a legtöbbször látványosan unó, Alonso és a csapat elmondása szerint a színfalak mögött ugyanakkor keményen dolgozó versenyző szempontjából nézve persze a maradásnak van a legtöbb értelme, hiszen a 2026-tól a Honda gyári istállójává váló, a csapatba rengeteget invesztáló Aston Martinban is ott van az esély, hogy a szabályváltozásokat kihasználva nagyot dobbantson.
Ám amennyiben így lesz, nagy valószínűséggel akkor sem Stroll fogja learatni ennek gyümölcsét, hanem Alonso, akinek a mostani mindennél ideálisabb helyzet, elvégre nem kell a garázs másik felén álló pilótával hadakoznia – miként a Red Bullnál Verstappennek sem –, mivel az teljesen veszélytelen rá, ebből adódóan pedig kockázat nélkül alakíthat ki jó munkakapcsolatot a csapattársával és dicsérheti lépten-nyomon a főnök fiát.