Finoman fogalmazva sem zajlott kultúrált párbeszéd Heinz-Harald Frentzen azon posztja alatt, amelyben Michael Schumacher és Jacques Villeneuve hírhedt 1997-es jerezi ütközéséhez hasonlította Max Verstappen és Lewis Hamilton idei Magyar Nagydíjon történt összeakadását. De összevethető-e a két eset?
Kihúzta a gyufát az 1994 és 2003 között 156 F1-es futamon induló, egy ideje a közösségi médiában igencsak aktív Heinz-Harald Frentzen azzal, hogy a Magyar Nagydíj után az 1997-es jerezi finálén történt ütközéshez hasonlította Max Verstappen és Lewis Hamilton hungaroringi összeakadását. Az 57 esztendős expilóta egy videót tett közzé az X-en, amelyen egymás mellett látható a Red Bull és a Mercedes világbajnokának és Michael Schumachernek és Jacques Villeneuve-nek az ütközése. A videó fölé Frentzen azt írta: „1997 utolsó versenyén elég világos volt, hogy kinek a hibája. Mi a véleményetek a mai esetről?”
Az ominózus 27 évvel ezelőtti szezonban a Williamsnél Villeneuve csapattársaként versenyző német ezzel mintha azt sugallta volna, hogy a felügyelők által versenybalesetnek minősített esetben inkább Hamiltont terheli a felelősség, mivel belekanyarodott a mellette magát elfékező Verstappenbe. Sok Hamilton-drukker is így gondolta, úgyhogy elszabadult a pokol a poszt alatt, ezért Frentzen hamarosan törölte azt, és egy újabb bejegyzést tett ki azzal, hogy „Törlöm ezt a posztot. Örülök, hogy nem vagyok sportfelügyelő manapság.”
Egyrészt nyilván szomorú, hogy itt is bebizonyosodott, a közösségi médiában egyre ritkábban van helye értelmes párbeszédnek, és még egy korábbi F1-es pilóta is gyorsan áldozatául eshet az agyatlan fröcsögők hadának. Másrészt érdekes felvetés a jerezi ütközést páholyból, azaz néhány méteres távolságból figyelő Frentzentől a két eset összevetése, hiszen valóban vannak hasonlóságok.
Schumacher és Villeneuve ütközése:
Michael Schumacher led Jacques Villeneuve by a single point going into 1997's final race…
We saw one of #F1's great season finales!#HistoryAwaits 🍿 pic.twitter.com/2RpGDopTng
— Formula 1 (@F1) December 7, 2021
Miként Schumacher, úgy Hamilton is elkezdett jobbra húzódni a féktávon – még ha a felügyelők érthetetlen módon bele is foglalták az indoklásba, hogy a korábbi körök videós és telemetriai bizonyítékai megerősítik Hamilton azon állítását, hogy a korábbi körei során használt ívet követte –, így Verstappennek Villeneuve-höz hasonlóan egyre fogyott a helye, amire a kanadaihoz hasonlóan reagálnia kellett. Végül mindketten összeütköztek a kívül levő riválisukkal, aki attól függetlenül, hogy a jobbjukon volt egy autó, az ideális ívet követve bekanyarodott – Schumacher ugyanakkor nem egy, hanem két mozdulatból tette ezt. A Ferrari németje a Williams oldalszekrényét találta el az első kerekével, míg Hamilton a Red Bull bal hátsóját, és Schumacherrel ellentétben nem esett ki, hanem továbbment és harmadik lett.
Verstappen és Hamilton ütközése:
VERSTAPPEN 💥 HAMILTON
A big hit which sent the Red Bull flying and ultimately ended the fight for P3 🥉#F1 #HungarianGP pic.twitter.com/I7K2Nu5sgG
— Formula 1 (@F1) July 21, 2024
Nyilván a két eset között vannak eltérések, például Villeneuve már csak azután fékezte állóra legalább az egyik kerekét, hogy ellenfele nekiment, illetve van egy lényeges különbség, és alighanem ez a legfontosabb: Schumacher jelentősen nagyobb kormánymozdulattal ment neki Villeneuve-nek – utólag ő is elismerte, hogy hibázott –, mint Hamilton Verstappennek, egyértelművé téve, hogy a szándéka nem más, mint az előzés megakadályozása. Hamilton eközben kisebb szögben kormányzott be a kanyarba, és minden bizonnyal nem akart ütközni, csak nem számított arra, hogy Verstappen ennyire elfékezi magát, és egyáltalán nem fog bekanyarodni, hanem egyenes vonalban halad tovább.