Max Verstappen összesen 20 másodperces időbüntetést szedett össze a Mexikóvárosi Nagydíjon, amiért a futam elején gyors egymásutánban kétszer terelte le a pályáról Lando Norrist. A holland így végül csak a 6. helyen zárt, míg bajnoki riválisa 2. lett. Utólag megnézve azonban kijelenthető, hogy a pontverseny szempontjából Verstappen a büntetéssel együtt is jobban járt a leszorítással, mintha hagyta volna elmenni Norrist.
„Világos, hogy nem számít, hogy nyer vagy második, az egyetlen feladata, hogy legyőzzön engem a versenyen, ehhez pedig feláldozza magát, ahogyan azt most is tette” – nyilatkozta Norris a Mexikóvárosi Nagydíj után, és a jelek szerint igaza van. Verstappen ugyanis miután a rajtnál átvette a vezetést, majd a biztonsági autós fázist követően, a 9. körben mindenfajta keménykedés nélkül hagyta, hogy a bevetődő Sainz visszaelőzze.
Egy körrel később Norris ellen azonban már az előzékenység szikráját sem lehetett felfedezni a holland viselkedésében, és miután Norris a 4-es kanyar külső ívén előrébb került – azaz jogot formálhatott a kanyarra –, a Red Bull pilótája kíméletlenül leszorította őt. Norris emiatt átvágta a kanyart és Sainzot is megelőzte, akit viszont vissza kellett engednie. Mivel ezt rögtön meg is tette, Verstappen a 7-es kanyarban bemutatott bevetődésével megpróbálhatta visszaelőzni a McLarent, de ismét leszorította azt, ami lehetőséget adott Charles Leclerc-nek arra, hogy mindkettejük mellett elmenjen.
Verstappen és Norris csatája:
The battle for the title reaches BOILING POINT 🔥🥵#F1 #MexicoGP pic.twitter.com/BnvtHTxaQO
— Formula 1 (@F1) October 27, 2024
Miként az később kiderült, Norris nemcsak a büntetéssel a csatából magát kiíró Verstappent, hanem Leclerc-t is képes volt visszaelőzni – ez alighanem a monacói hibája nélkül is megtörtént volna – és a második helyen végzett, míg Verstappen versenytempójából kiindulva a 20 másodperces büntetés nélkül neki legfeljebb a 4. hely volt elérhető, azaz a két Mercedest előzhette volna meg, és így 4-el több pontot szerezhetett volna, mint amennyit egyébként szerzett.
De Norris gyűjthetett volna több pontot, ha Verstappen nem szorítja le kétszer is?
A McLaren pilótájának egy pozícióba és nagyjából 3 másodperces időveszteségbe kerültek a 10. körben történtek, ami nélkül a 10. kör végén 1,8 másodpercen belül (Leclerc volt ennyire Sainztól a 10. kör végén) lett volna a futamot vezető Ferrari-pilóta mögött a második helyen. Ehelyett maradt a 4. pozícióban Verstappen hátsó szárnyát bámulva, hogy a holland 26. kör végén megejtett kerékcseréjéig több mint 12 másodpercre szakadjon le a futamot vezető Sainztól. Ugyanakkor a McLaren tempója a Red Bull eltűnésével sem javult, és a saját kiállásáig Norris további 3 másodpercet kapott a spanyoltól.
A kemény gumikon azonban életre kelt a McLaren, amely közel egy másodpercet hozott a vezető Ferrarin a korábbi kerékcserének köszönhetően, majd a jobb tempójával további 8,7 másodpercet faragott a hátrányán a célig. A 10. körben benyelt időveszteséget és pozícióvesztést – hiszen amennyiben Leclerc előtt marad, nem veszített volna időt mögötte a 2. etapban, amikor utolérte – , valamint a Verstappen mögött töltött 15 kört alapul véve Norris szinte biztosan DRS-távolságon belülre ért volna Sainz mögött az utolsó körökre, mert bár a közepes gumikon a Ferrari egyértelműen jobb volt, ha Verstappen nem autózik előtte a 26. kör végéig, Norris tiszta levegőben jobb tempóra lehetett volna képes.
Azt persze nem lehet kijelenteni, hogy a leszorítások nélkül Norris biztosan nyert volna, hiszen meg is kellett volna előznie Sainzot, de azt igen, hogy Verstappen a szabálytalan manővereivel a győzelem esélyétől fosztotta meg riválisát, aki így nem tudott csatába szállni a másodiknál 7 ponttal többet érő első helyért. Mindent összegezve tehát Verstappen a potenciálisan elérhető 4. helynél két pozícióval hátrébb zárt és 10 pontot veszített Norrisszal szemben, ám ha nem szorítja le a McLarent és 4. lesz, Norris megnyerhette volna a futamot, amivel Verstappen 10 helyett 13 pontot veszít.
Így tehát elmondható, hogy még a 20 másodperces időbüntetéssel együtt is alighanem a holland pilóta járt jobban.
Utólag kapott nagyobb büntetést Verstappen a Mexikóban történtekért