back to top
2025. január 14. 19:46

KezdőlapF1Miért tehet jót az Aston Martinnak, hogy a Mercedes sikergyárosa kinevezte magát...

Miért tehet jót az Aston Martinnak, hogy a Mercedes sikergyárosa kinevezte magát csapatfőnöknek?

-

Andy Cowell úgy döntött, hogy átveszi az Aston Martin csapatfőnöki teendőit Mike Kracktől. De miért lehet ez biztosíték a sikerekre?

Mérnök váltott mérnököt az Aston Martin F1-es csapatának élén azzal, hogy a silverstone-i istálló folytatódó átszervezésének keretében a 2021 óta a csapatfőnöki széket elfoglaló Mike Krack helyét Andy Cowell veszi át. Az Aston Martinhoz tavaly vezérigazgatóként csatlakozó szakember motormérnökként szerzett komoly hírnevet magának előbb a Cosworth-nál, majd a BMW-nél, végül pedig a Mercedesnél, ahonnan 2020-ban távozott. Az 55 esztendős szakember tehát Krackhez hasonlóan mérnök, miközben a jelenlegi F1 legsikeresebb csapatfőnökei nem azok, hiszen ebben a pozícióban elsősorban az emberekhez kell érteni és a megfelelő csapatstruktúrába a megfelelő alkalmazottakat helyezni.

Ezért joggal vetődhet fel, hogy Cowell mitől lesz jobb, mint az elődje, akinek nem sikerült maradéktalanul teljesíteni az F1 legnehezebb kirakósát. Nos, nyilván majd az idő eldönti, hogy ez a változtatás – amit egyébként Cowell eszközölt, azaz saját magát ültette a csapatfőnöki székbe – beválik-e, ám a múltból kiindulva azért jó esély van rá, hogy igen. Azt ugyanis már az Aston Martinnál a kinevezése óta történtek is megmutatták, hogy vezérigazgatóként nem fél komolyan belenyúlni a csapat összetételébe, és akár a nem sokkal azelőtt a Red Bulltól megszerzett technikai igazgatót, Dan Fallows-t is félreállítja, ha azt látja, hogy nem jönnek az eredmények. A közelgő új idény előtt pedig újabb jelentős lépést tett Mike Krack elmozdításával.

Dan Fallows, Aston Martin, Bahreini Nagydíj
Cowell nem volt rest félreállítani Dan Fallowst (a képen) / Fotó: Aston Martin

Azok után, hogy 2023-ban Fernando Alonsóval 8 dobogós helyezést szerzett, és a szezon elején egy ideig a Red Bull egyetlen valós kihívójának tűnt, az Aston Martin tavaly csapnivaló szezont produkált. Cowell pedig úgy látta, hogy a csapat bizonyos területeken nem úgy működik, ahogy működnie kell. Így pedig hiába az új gyár (benne új szimulátorral és szélcsatornával), és hiába Adrian Newey márciusi érkezése, rendet kell tenni ahhoz, hogy a silverstone-i gárdának 2026-ra valós esélye legyen odaérni az élmezőnybe.

A korábbi motorguru a The-Race.com értesülései szerint úgy érezte, nincs világos határvonal a gyárban és a pályán elvégzendő munkakörök között, és a csapaton belül sokaknál zavart keltett, hogy pontosan mi is a feladatuk, mert túl nagy volt az átfedés a versenyhétvégéken és a főhadiszálláson elvégzendő feladataikban. Saját maga csapatfőnöki kinevezésével és Krack pályán zajló műveletek felelősévé tételével Cowell ezért világos határvonalat húzott a pálya és a gyár közé, a német szakembert kizárólag előbbi felelősévé téve.

Mike Krack, Andy Cowell, Aston Martin
Krack (balra) és Cowell ezután is együtt dolgozik majd / Fotó: Aston Martin F1 Team

Krack tehát papíron nem tölt be olyan jelentős pozíciót, mint eddig, de valójában nagyon is fontos szerepben marad, hiszen a versenyhétvégéken zajló tevékenységnek ő lesz a felelőse, azaz ő fogja majd össze a csapatban dolgozó mérnököket, míg az egyéb, a teljesítményhez nem közvetlenül kapcsolódó feladatokat Cowell veszi át. És mivel utóbbi célja a csapat felépítésének egyszerűsítése és a feladatkörök világosabbá tétele, Krack új pozíciójával nem lesz többé szükség a teljesítményigazgatóra, ami eddig Tom McCullough volt. Őt ezért szintén új szerepkörben láthatjuk a jövőben.

Aki ismeri Cowell munkásságát és filozófiáját, annak ezek a változtatások talán kevesebb meglepetéssel szolgáltak, mert akárcsak a motorok terén, az 55 esztendős szakember a szervezetépítésben is mindig a hatékonyságot tartotta a legfontosabbnak. „Zsémbessé tesz, ha átfedés van a felelősségi körökben. Attól pedig még inkább ilyen leszek, ha hézag és hiány van a kommunikációban. Hogyan veszünk rá 900 embert a hatékony munkára, mintha egy agyként dolgoznának? A jelentésírás és a megbeszélések… Én nem igazán pártolom ezeket a dolgokat. Az én munkám, hogy létrehozzak egy csapatot, egy csapatban pedig mindenki tudja, hogy mi a feladata. Tudják a helyüket a pályán. Az én feladatom megbeszélni minden egyes játékossal, hogy mit tudnak tenni azért, hogy jobbak legyenek, és nem megmondanom kell nekik. Meg kell honosítani egy nagyteljesítményű környezetet azzal, hogy teszel valamit, tanulsz belőle és új ötleteken gondolkozol.”

Andy Cowell, Niki Lauda, Nico Rosberg, Paddy Lowe, Lewis Hamilton, Toto Wolff, Mercedes
A Mercedesnél egyszer már csinált hasonlót / Fotó: Mercedes

Persze, mondhatjuk, hogy ezek csak szavak, és a puding próbája majd az evés lesz, ami így is van, Cowell viszont – bár először csapatfőnök pályafutása során –, korábban már megmutatta, hogy képes irányba állítani egy több száz fős szervezetet. Hiszen a Mercedes brixworth-i motorrészlege az ő 2012-től datálódó vezetése mellett vált a hibrid éra mindenki által rettegett sikergyárává, azaz egyszer már elérte, hogy mindenki a közös célért dolgozzon a legjobb tudása szerint. Hogy mennyire jó munkát végzett, azt pedig mi sem bizonyítja jobban, minthogy a rendszer tökéletesen működik a távozása óta is, mivel nem egyszemélyes hadseregként funkcionált, hanem csapatot épített. Ha ezt megteszi az Aston Martinnál is, annak hamarosan látványos

Nem hagyta Maxot gyerekként a benzinkúton, állítja Jos Verstappen

Friss