Úgy néz ki, 2025-ben nemhogy folytatódik a káromkodással kapcsolatos abszurdum a Forma–1-ben és az autósportban, de a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) még szigorúbban fogja venni azt és az egyéb, helytelen viselkedéssel kapcsolatos kihágásokat.
A tavalyi év egyik fő pályán kívüli témája volt Mohammed Ben Sulayem FIA-elnök azon törekvése, hogy megbüntesse a káromkodó versenyzőket. A versenyzők által egyöntetűen elítélt húzás első áldozata Max Verstappen volt, akit pénzbüntetés mellett közmunkára küldtek, amiért az angol „f” betűs szóval jellemezte a saját autóját. Nem sokkal később aztán Charles Leclerc szintén pénzbüntetésben részesült, amikor a Mexikóvárosi Nagydíj sajtótájékoztatóján, teljesen ártatlan helyzetben kicsúszott a száján szintén az „f” betűs angol szó, amikor azt ecsetelte, mire gondolt, miután egy megcsúszás során pozíciót veszített.
Tovább dagad a botrány, most egy F1-es felügyelőt és újabb versenyigazgatót rúgott ki az FIA
A továbbra is botrányok sorát generáló, a szövetségtől az embereketpárosával kirugdaló, a pilóták által nyílt levélben megtámadott, majd őket magas lóról lekezelő Sulayem ugyanakkor nemhogy átgondolta volna a teljesen abszurd káromkodás elleni hadjáratát, hanem az idei évre csavart egyet a dolgon. Az FIA ugyanis egy sor büntetési irányelvvel bővítette a Nemzetközi Sportkódexét, amely a sportfelügyelőknek mostantól lehetővé teszi, hogy káromkodásért és a sportszabályzat egyéb módon történő megsértéséért a versenyzőket pontlevonással is sújthassák.
A 12-es, helytelen magatartást taglaló cikkely leírja, hogy sértő, durva, helytelen, illetve megalázó, vagy annak tekinthető nyelvezet (akár írásban, akár szóban), gesztus vagy jel használata, illetve támadás (könyöklés, rúgás, ütés, stb.) milyen büntetéseket vonhat maga után. Az első ilyen kihágás 10 ezer euróba kerül, de ez F1-es pilóták esetében négyszeres szorzóval értendő, azaz nekik 40 ezer eurót (több mint 16 millió forint) kell fizetniük, míg egy második kihágás már 20 ezer eurót ér (F1-es pilótáknak 80 ezret), illetve egy hónapos felfüggesztett eltiltással jár.
Az FIA a pénzbírságokat fenntartotta „politikai, vallási és személyes kijelentések vagy megjegyzések általános megtételéért és megjelenítéséért, különösen az FIA által az alapszabályban hirdetett semlegesség általános elvét megsértőkre, hacsak az FIA vagy a nemzeti szövetség a joghatósága alá tartozó nemzeti versenyen előzetesen írásban nem hagyta jóvá azt.” Az FIA emellett ilyen esetben kötelezi a versenyzőket, hogy nyilvánosan kérjenek bocsánatot megjegyzéseikért, és vonják vissza azokat.
És nem feltétlenül kell káromkodni, hasonló büntetéseket vonnak maguk után ugyanis „az olyan szavak, tettek vagy írások, amelyek erkölcsi sérelmet vagy veszteséget okoznak az FIA-nak, annak szerveinek, tagjainak vagy vezető tisztségviselőinek, és általánosságban az autósport érdekeivel és az FIA által megvédett értékekkel ellentétesek”, és „bármilyen nyilvános felbujtást jelentenek erőszakra vagy gyűlöletre”.
Ezen felül szigorúbb büntetések fognak vonatkozni arra, ha „az FIA utasításait nem tartják be a személyek kinevezésére és a hivatalos ceremóniákon való részvételére bármely olyan versenyen, amely FIA bajnokságba számít bele”. Itt 15 ezer euró az alap büntetési tétel az első kihágásnál, majd 30 ezer és a belépés felfüggesztése az FIA által lezárt területekre a következő eseményre, amibe a pályától kezdve a paddockon át a parc ferméig és médiazónáig minden beletartozhat. Egy újabb kihágás pedig már 45 ezer eurós büntetést és hat hónapos eltiltást von maga után a szóban forgó területekről. Természetesen F1-es pilótáknak az összegek itt is négyszeres szorzóval számítanak, de nemcsak nekik kell többet fizetni, mert a rali-világbajnokság (WRC) és a hosszú távú világbajnokság (WEC) versenyzői az összegek háromszorosát, míg az FIA regionális bajnokságainak pilótája azok dupláját kell befizessék, míg az ezeken kívül eső sorozatokban, például nemzeti F4-es bajnokságokban az alap összeg értendő.
Mindez tehát azt jelenti a gyakorlatban, hogy ha mondjuk egy F1-es versenyző „morális veszteséget okoz” az FIA-nak, akkor az első ilyen alkalom után 40 ezer eurós büntetést kap, másodjára 80 ezer eurót és egy hónapos felfüggesztett eltiltást, harmadjára pedig 120 ezer eurót kell fizetnie, és egy hónapra ténylegesen eltiltják, plusz meghatározatlan számú pontot (erről a felügyelők döntenek) levonnak tőle. A sportszabályzat természetesen azt is tartalmazza, az FIA felügyelőinek hatáskörébe tartozik, hogy eldöntsék, melyik büntetést alkalmazzák, és figyelembe vehetnek enyhítő körülményeket.
Ezzel együtt ezek a változtatások aligha fogják elnyerni a pilóták tetszését, akik már eddig is azzal vádolták az elnököt, hogy nem hallgatja meg őket, nem vonja be őket a párbeszédbe a különböző ügyekről, mire Sulayem úgy reagált, hogy a pilóták fogják be a szájukat és törődjenek a versenyzéssel.
Senkinek semmi köze hozzá – az FIA elnöke semmibe vette az F1-es pilótákat és mindenki mást is