A McLaren szinte minden elemében változtatott a tavalyi autóján, és a 2025-ös MCL39 például már magán viseli a Red Bull egyik korábbi szakemberének keze nyomát. A csapatfőnök elmondta, ha nem dolgoznak teljes gázzal, könnyen elveszíthetik minden előnyüket.
A McLaren csütörtökön derült égből villámcsapásként leleplezte idei F1-es autóját, az MCL39-et egy silverstone-i forgatási napon. Az új, egyelőre álcafestében pompázó – a valódi 2025-ös festést egyik csapat sem leplezheti le az F1 első alkalommal megtartott, jövő kedden esedékes londoni szezonnyitó rendezvénye előtt – új kocsit Lando Norris és Oscar Piastri is kipróbálta, és bár a körülmények, illetve a Pirelli demógumijai miatt érdemi munkát egyikük sem végezhetett, előbbi elmondta, az első benyomásai pozitívak.
„Normálisnak érződött, úgyhogy az első lépés jó volt, mert az autó egyes részeivel eléggé innovatívak voltak, és igyekeztek bizonyos dolgokban támadni – ecsetelte a The-Race-nek a tavalyi vb ezüstérmese. – Ez a tervezésnek ezen oldalait trükkössé tette, de a srácok nagyon jó munkát végeztek azzal, hogy megpróbálták kiaknázni ezeket a területeket és feszegetni a határokat. Az ember ilyenkor mindig kicsit ideges, hogy a dolgok nem lesznek tökéletesek, és mennyire fogja hozni az autó a pályán azt, amit a szélcsatornában. De szerintem minden úgy működik, ahogy kell neki, és minden normálisnak érződik.”
Andrea Stella csapatfőnök elmondta, hogy a tavalyi autóhoz képest az idei McLaren „szinten minden része” megváltozott, ezen változtatások közül néhány pedig már a csütörtökön közzétett képeken is látszott: átszabták az első és a hátsó felfüggesztést, szélesebb lett a pilóta feje fölötti légbeömlő és a tavalyi Ferrari és Red Bull mintájára változott az oldalszekrények alakja is. De mint az sokszor lenni szokott, a módosítások mélyebben gyökeredznek, mint az kívülről látható, és Wokingban új vázat is alkottak.
„Az autó innovatív, az elrendezés nagyjából összes alapvető komponense végbement valamennyi innováción, és olykor nemcsak amiatt, hogy mindegyikkel nyerjünk némi köridőt, hanem azért is, hogy technikai lehetőségeink nyíljanak a fejlesztésre. Ezek a változtatások többségében aerodinamikai célokat szolgálnak, de egyes esetekben a mechanikus tapadást igyekeznek javítani. Az első szárnytól a váltóig, az ütközési struktúra és minden optimalizálásra került, néha kisebb mértékben, olykor pedig eléggé jelentősen” – magyarázta a csapatfőnök.
Stella példát is mondott: a felfüggesztés átszabása ugyanis csak részben történt a gumikezelés javítása miatt, és ezeken a területeken is próbáltak aerodinamikai előnyökhöz jutni, mint az manapság bevett szokás. Ez a rész aligha fog jelentősen változni a szezon előtti tesztre és az első versenyre, de mint ahogy az ilyenkor lenni szokott, a szárnyak (amelyek nagyon hasonlítanak a tavalyi utolsó futamon használtra) terén nyilván nem mutattak meg mindent. Stella azonban hangsúlyozta, hogy a kocsi nagy része olyan, amilyen a folytatásban is lesz.
Az olasz szakember összességében „bátornak” és „agresszívnak” titulálta az idei autót fejlesztési szempontból, ami furcsa lehet, lévén az MCL39 nagyon hasonlít az MCL38-ra – már amennyit az álcafestéstől látunk belőle a nem túl közeli és érdekes szögből készített fotókon –, de valójában komoly változáson esett át. A The-Race arról ír, hogy mivel ez az első autó, amelynek a teljes tervezési folyamatában részt vett a Red Bulltól elcsábított Rob Marshall, ezért több helyen is magán viseli a szakember keze nyomát. Mivel Marshall egyik szakterülete a különböző részegységek elrendezésének optimalizálása és a Red Bullnál is nagyon hatékony volt ezen a téren, ezért a váz, a hűtési elrendezés és egyéb elemek újratervezése is nagyban az ő munkája. Ezek kimondottan olyan változtatások, amelyek célja nagyobb mozgásteret adni az aerodinamikai szakembereknek.
Nem sietik el
Az idei évben minden csapat számára az átlagosnál is lényegesebb lesz, hogy miként osztja meg forrásait az idei és a jövő évi autó között, hiszen 2026-ban átfogó szabályváltozások lépnek életbe, így az idén tanultakat nem lehet majd átültetni a következő évre. Stella erről azt mondta, nem kapkodnak, és elsősorban a tavalyi szezon szorossága határozta meg a fejlesztési ütemtervüket.
Back in their natural habitat 🥰🏡#McLaren #F1 pic.twitter.com/4Q7xfQTccI
— McLaren (@McLarenF1) February 13, 2025
„Nem változtattunk a megközelítésünkön a fejlesztések ütemezését illetően úgy, hogy azokat előbbre hoztuk az évben. Mindössze próbáltuk a lehető leggyorsabban fejleszteni az autót, ami azt jelenti, hogy lesznek némi fejlesztések a szezon korai versenyein. De ez a 2026-os szabályváltozások nélkül is így lenne. A lehető leggyorsabban dolgozunk, mert tisztában vagyunk vele, hogy még ha a tavalyi szezon sikeres is volt, a teljesítmény szempontjából látott kis különbségek azt jelentették, hogy agresszívnak kell lennünk az idei autóval, és a lehető legtöbb teljesítményt kell kisajtolnunk belőle.”
„A különbségek tavaly annyira kicsik voltak, hogy a többi csapat fejlődését figyelembe véve, ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, nagyon gyorsan el tudjuk veszíteni minden előnyünket. Úgyhogy teljes gázzal dolgoztunk, és majd meglátjuk, sikerült-e nagyobbat előrelépnünk, mint a riválisainknak.”
Alain Prost a Senna-dokumentumfilm után a Senna-sorozatot is leszólta