back to top
2025. február 23. 21:54
Többi

    KezdőlapF1Áramütés, eltitkolt betegség, időutazás – 10 éves Fernando Alonso rejtélyes tesztbalesete

    Áramütés, eltitkolt betegség, időutazás – 10 éves Fernando Alonso rejtélyes tesztbalesete

    -

    Napra pontosan 10 évvel ezelőtt, 2015. február 22-én történt Fernando Alonso rejtélyes, a mai napig megválaszolatlan kérdéseket felvető tesztbalesete a spanyolországi Barcelonában. A kétszeres világbajnok agyrázkódást szenvedett, majd kihagyta a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat, visszatérése után pedig teljesen mást állított a baleset okairól, mint a csapata. Eközben pedig már olyan pletykák kezdtek terjedni, hogy menet közben elájult az autóban.

    A 2015-ös év eleje két többszörös világbajnok számára is új kezdetet jelentett a Forma–1-ben, hiszen míg Sebastian Vettel a Red Bullt elhagyva a Ferrarihoz igazolt, addig a maranellói istállótól öt idény után távozó Fernando Alonso visszatért a McLarenhez. Az már a szezon előtti teszteken egyértelmű volt, hogy rövid távon a német járt jobban, hiszen a McLaren borzasztóan szenvedett a sportágba 2008-as kiszállása után ezúttal csak motorszállítóként visszatérő Honda-erőforrásokkal, ám február 22-én egy rejtélyes baleset is hátráltatta a wokingiak és Alonso felkészülését.

    Azok után, hogy a Honda még a kinetikus energia-visszanyerő rendszerrel babrált, Alonsóék késve kezdhették el a munkát Barcelonában. Miután pedig a spanyol nekivágott az aznapi programnak és a tabella 5. helyére kapaszkodott fel, 21 kört követően véget is ért a szezon előtti felkészülése, ugyanis a tempós hármas kanyarban a belső oldali betonfalnak csapta a McLarent. A baleset utáni az orvosi személyzet is a helyszínre sietett, majd a pálya orvosi központjába, onnan pedig kórházba szállították az agyrázkódást szenvedett Alonsót. Ott végül három napot töltött, elővigyázatosságból pedig kihagyta az ausztráliai idénynyitót, ahol a 2014-es szezon után főállású versenyzőből tartalékpilótává visszalépő Kevin Magnussen helyettesítette.

    NE HASZNÁLD!!!
    Fotó: Francois Flamand / DPPI

    Mindenki mást mondott

    A történtek után a McLaren és Eric Boullier csapatfőnök vezetői hibának tulajdonította a balesetet, mondván a hármas kanyarban tapasztalható széllökések babráltak ki Alonsóval. A spanyol mögött haladó Sebastian Vettel azonban arról számolt be, hogy „[Alonso] lassan haladt, talán úgy 150 km/órával, aztán belekanyarodott jobbra a falba. Furán nézett ki.” Az igazán nagy meglepetés pedig akkor jött, amikor a kétszeres világbajnok a Malajziai Nagydíj előtt először állt az újságírók rendelkezésére, és közölte, hogy „egyértelműen problémánk volt a kormánnyal a hármas kanyar közepén; jobbra fordított állapotban beakadt, majd nekimentem a falnak.”

    A McLaren nem kommentálta Alonso kijelentéseit, de sajtóhírek szerint a csapatban többen is döbbenten fogadták azokat, mert a spanyol előzetesen azt mondta nekik, hogy igazodni fog az istálló álláspontjához arról, hogy az adatokban semmi nem utalt műszaki problémára. A telemetria a McLaren elmondása szerint azt mutatta, hogy a pályaelhagyás és a falnak ütközés közötti három másodperc során Alonso keményen fékezett, közben lefelé váltott, de nem kormányzott, azaz miután jobbra fordította a kormányt a kanyarban, az egészen a falnak csapódásig abban a pozícióban maradt.

    Mindez persze nem zárja ki Alonso műszaki problémával kapcsolatos állítását, de a McLaren utólag nem talált semmit, ami arra utalna, hogy a kormány megszorult, ugyanakkor a Malajziai Nagydíjtól extra szenzort helyeztek el, és lecserélték az Alonso által preferált és a teszten is használt speciális kormányösszekötőt egy sztenderd, Jenson Button és Kevin Magnussen által is használt változatra.

    Animáció a balesetről:

    Vad pletykák

    Eközben nem elég, hogy a baleset kiváltó okait illetően eltért Alonso és a McLaren álláspontja, meredek és kevésbé meredek szóbeszédek kaptak szárnyra arról, hogy a kétszeres világbajnok menet közben elveszítette az eszméletét, és valójában ez vezetett a balesethez. Többféle teória keringett Alonso eltitkolt betegségétől kezdve a Honda energia-visszanyerő rendszere által okozott áramütésen (Fabrizio Barbazza korábbi F1-es pilóta is ezt állította bokszutcai forrásokra hivatkozva) át az akkumulátorból szivárgó gázokig, de Alonso tagadott, miként azt is cáfolta, hogy egyes hírek szerint amikor a kórházban magához tért, azt hitte, hogy 1995-öt írnak, és ő még mindig egy gokartos fiatal.

    „Emlékszem a balesetre és mindenre az utána következő napból is. A kormány megszorult jobbra fordítva, majd megközelítettem a falat. Az utolsó pillanatban fékeztem, majd leváltottam ötödikből harmadikba… Ha bármilyen orvosi problémád van, akkor normál esetben nem fejtesz ki erőt és egyenesen kimész a pályáról a külső oldalon, soha nem a belsőn. A Forma–1-es autóban kell bizonyos erőt kifejtened a kormányon…” – mondta a spanyol.

    Alonso emellett a McLaren azon állításait is tagadta, hogy a heves széllökések játszottak szerepet a balesetben, mondván ehhez túl lassan ment. „Nem, egyértelműen nem. Nem tudom, hogy látták-e a videót, de ilyen sebességnél egy hurrikán sem mozdítaná meg az autót.”

    Az eszméletvesztéssel kapcsolatos kijelentéseknek ellentmondtak ugyanakkor a szemtanúk megfigyelései és Ron Dennis négy nappal a baleset után tett azon kijelentése is furcsa volt, hogy az autó 15 másodperccel a becsapódás után állt meg. Hiszen ha valaki eleve 150 km/órával halad, majd nekimegy a falnak, és közben erősen fékez (az autó felfüggesztései épek maradtak, így az sem játszik, hogy egy roncsot nem lehet annyira gyorsan lelassítani), akkor ennél jóval hamarabb meg kellene állnia egy F1-es autóval. A McLaren 37 oldalas jelentést készített az esetről, amelyet megosztott az FIA-val, Charlie Whiting, a szövetség biztonsági delegáltja pedig ezután osztozott a csapat azon véleményén, hogy nem történt műszaki hiba.

    Az viszont, hogy Alonso akár a becsapódás előtt, akár közvetlenül azután elveszítette-e az eszméletét, máig nem nyert bizonyítást, mert semmilyen felvétel vagy egyéb adat nem került nyilvánosságra az esetről. Így csak a spanyol többszöri kijelentéseire hagyatkozhatunk.

    „Mindenre emlékszem – erősködött. – A vasárnap reggelre, az összes beállítás-változtatásra, a köridőkre… Azt hiszem, Vettel volt előttem, mielőtt odaértem a hármas kanyarhoz, de levágta a sikánt, hogy elengedjen, miután akkor hajtottam ki a bokszutcából. Az ütközés után egy ideig súroltam a falat, majd először a rádiót kapcsoltam ki, mert úgy maradt, majd utána az akkumulátor főkapcsolóját, hogy kikapcsoljam az ERS-rendszert, mivel láttam, hogy jönnek a pályabírók, és enélkül nem nyúlhatnak az autóhoz. Úgyhogy tökéletesen magamnál voltam. Az eszméletemet a mentőben, vagy a pálya orvosi központjában veszítettem el, de az orvosok azt mondták, hogy ez normális a kapott gyógyszerek miatt, amikre a helikopteres szállítás és a kórházi vizsgálatok miatt volt szükség. Az MRI és a kiértékelés miatt kellettek ezek a gyógyszerek, úgyhogy normális, hogy az ember nem emlékszik mindenre.”

    A baleset helyszínén készült nézői videón is látszik, hogy Alonso nem szállt ki az autóból:

    Mi történhetett?

    Az végül soha nem nyert tisztázást – legalábbis nyilvánosan –, hogy mi is történt pontosan, de elképzelhető, hogy valóban a kormányösszekötő volt a ludas, csak ez nem látszott az adatokban. „Szerintem nem volt elegendő a műszerezettség, ami miatt nem láttuk a pontos problémát (erre utal a Malajziától elhelyezett extra szenzor – a szerk.). Történtek változtatások erre a futamra, amelyek valószínűleg nem voltak szükségesek, de az autó egyes, számomra különleges részeit illetően fokozott a figyelem. Ezeket a vezetési stílusom miatt kérvényeztem, amikor csatlakoztam a McLarenhez, de itt, Malajziában visszatérünk a normál kormányösszekötőhöz és olyan dolgokhoz, amelyeket eddig is használtak” – nyilatkozta Alonso.

    Az egyik lehetséges magyarázat lehet az, hogy túlterhelődött a szervópumpa, mert az Alonso által preferált kormányösszekötő megnövelte a pumpán átáramló folyadék nyomását. Egy olyan, viszonylag gyors irányváltást igénylő kanyarkombináció, mint a barcelonai egyes és kettes kanyar akár okozhatta ezt, az ugyanakkor nem erősíti ezt a feltevést, hogy a korábbi körökben, amikor Alonso többször is nagyobb tempóval haladt át ezen a szakaszon, nem lépett fel ilyesmi.

    Lehet, hogy majd Alonso önéletrajzi könyvéből többet is megtudunk?

    Ezzel a tragaccsal Hamiltonnak sem menne? – 11 éve debütált minden idők legrosszabb Ferrarija

    Friss