back to top
2025. május 15. 16:16
Többi

    KezdőlapF1Akaratlanul is részese volt az F1 egyik legnagyobb horrorjának a pilóta, egy...

    Akaratlanul is részese volt az F1 egyik legnagyobb horrorjának a pilóta, egy nemzet zárt össze ellene

    -

    Napra pontosan tíz éve hunyt el Renzo Zorzi, akit a legtöbben Tom Pryce halálos balesete kapcsán ismerhetnek. A britek az olasz pilótát okolták a tragédiáért, a szintén szigetországi csapata pedig nem sokkal később méltatlan módon vált meg tőle.

    Napra pontosan 10 évvel ezelőtt, 68 esztendős korában hunyt el hosszú betegség után Renzo Zorzi. A néhai olasz versenyző mindössze hét Forma–1-es futamon indult el, és statisztikailag nem hagyott nyomot a sportág történelmében, hiszen mindössze 1 pontot szerzett. Ennek ellenére neve nem teljesen merült a feledés homályába, igaz, az okokat ismerve erről mindenki szívesen lemondott volna.

    Zorzi az 1975-ös Olasz Nagydíjon mutatkozott be a Forma–1-ben, miután Frank Williams lehetőséget adott neki első F1-es csapatában, a Frank Williams Racing Carsban. Az akkor 28 éves versenyző a tizennegyedik helyet szerezte meg a futamon. A következő évi, interlagosi viadalon szintén beülhetett az autóba, ekkor már kilencedikként intették le.

    Állandó ülést azonban nem kapott a később legendássá váló csapatfőnöknél, ellenben 1977-re a Shadow megadta neki ezt az esélyt. Ez jelentős részben Zorzi szponzorának, az Olaszországban ellentmondásos megítélésű Franco Ambrosiónak volt köszönhető. Argentínában aztán kiesett, Brazíliában viszont megszerezte pályafutása egyetlen pontját, miután hatodik lett, igaz, ez az utolsó előtti pozíciót jelentette.

    Ekkor következett a tragikus Dél-afrikai Nagydíj. Zorzi a 22. kör legvégén, a célegyenesben leparkolta DN8-asát, miután az szivárgás következtében meghibásodott. Ezen a ponton ki kell emelni, hogy az olasz versenyző nem tanulta meg, hogyan kell megfelelően leválasztani a sisakjáról az oxigéncsövet, és mindig az ellenkező irányba húzta. Aznap is ez történt, ám eközben kigyulladt az autója, ezért gyorsan kiugrott onnan. Ezzel párhuzamosan a fedélzeti tűzoltókészüléket is aktiválta, így a lángok hamar eltűntek.

    Mansell halálra rémült, amikor majdnem megismételte az F1 leghorrorisztikusabb balesetét

    Ekkor még semmi nem utalt a pár másodperccel később bekövetező borzalomhoz. Zorzi a tűz miatt pár méterre eltávolodott autójától, de miután látta, hogy már nincs mitől félni, elkezdett rohanni a kocsija felé, majd miután odaért a jobb oldalához, meggondolta magát, és átment a másik oldalra. Közvetlenül ezután megtörtént a tragédia.

    Két beavatkozó ugyanis tűzoltókészülékkel a kezében keresztbe átrohant a pályán. Egyiküknek hatalmas szerencséje volt, és át is ért, ám a másikuk élete legrosszabb és egyben utolsó döntését hozta meg. Őt ugyanis elütötte a mintegy 270 km/h-val érkező Tom Pryce, és a rossz minőségű felvételen is látszik, hogy teste szinte kettészakad. A walesi pilóta pedig szintén életét vesztette, miután a tűzoltókészülék fejbe találta. Ezt követően még autója elgurult a célegyenes végéig, így bármilyen morbid, hivatalosan eggyel több kört teljesített, mint Zorzi – akivel történetesen csapattársak voltak.

    Az olasz pilótára rázúdult a népharag, elsősorban a britetk részéről, a csapatokat és a médiát is beleértve. Az Egyesült Királyság ugyanis újabb tagját veszítette el a reményteli, ám tragikus sorsú generációjának, ami miatt sokan Zorzit okolták, mondván, semmi szükség nem lett volna arra a „színjátékra”, amelyet a pálya szélén csinált.

    Ez alól a szintén brit Shadow sem volt kivétel, és ott is nagyon megharagudtak Zorzira. Bár Long Beach-en és Jaramában még elindulhatott, Monacóban már nem. Arra azonban senki nem vette a fáradtságot, hogy értesítse őt a menesztéséről: az olasz versenyző a helyszínen tudta meg, hogy ki van rúgva, amikor meglátta, hogy az autóra nem az ő, hanem az egyébként szintén Ambrosio által támogatott Riccardo Patrese neve szerepel.

    Friss