Max Verstappen ritkán látható sportszerűtlenséget követett el a Spanyol Nagydíjon, amikor nekiment George Russellnek. Ez azonban aligha történt volna meg, ha a Red Bull nem hívja őt ki a biztonsági autós fázisnál, amivel a csapat megalapozta, hogy a címvédő bajba kerüljön.
A Spanyol Nagydíj mindenképpen Max Verstappen megmozdulásáról marad emlékezetes, jó eséllyel az év végi összefoglalókba is az a jelenet fog bekerülni, amikor a 27 éves versenyző nekimegy George Russellnek. A címvédőt ekkor már a frusztrációja vezérelte, hiszen dühös volt ellenfelére, aki szerinte korábban szabálytalankodott ellene.
Azonban nem ez volt az egyetlen, amiért elégedetlenkedett, hiszen a holland versenyző már az újraindítás előtt felkapta a vizet. Amikor Andrea Kimi Antonelli autója az 55. körben megadta magát, Verstappen maga kérte, hogy a McLarenekhez hasonlóan őt is hozzák ki. „Van még egy szett gumink? – kérdezte. – A friss abroncsok sokat számítanának.”
Verstappen a végén bukta el a dobogót, míg a McLaren simán nyert Barcelonában
Csak éppen egy igen fontos részlettel nem volt tisztában, és ez a későbbi rádiózásából egyértelműen kiderült. „Mi a f*szért vagyunk…? Mi ez a gumi? – kérdezte felháborodottan, mire mérnöke kissé cinikus hangsúllyal közölte vele, hogy ezek a kemény abroncsok. „Miért vagyunk keményen? – kérdezett vissza Verstappen – és ez az, ami valóban teljesen érthetetlen.
A Red Bull problémáját az alapozta meg, hogy a riválisokkal ellentétben nem két-, hanem háromkiállásos stratégián voltak. A négyszeres világbajnok ennek köszönhetően lőtávolon belül tudott maradni a McLarenekhez képest, ám volt egy kockázat: ha beküldik a Safety Cart, akkor a többieknél nehezebb helyzetbe kerül, hiszen friss szettje már csak keményből maradt, amelyről már pénteken kiderült, hogy lényegében használhatatlan.
„Láttuk, hogy a C1-es nagyon alacsony tapadást mutat – idézi a The-Race.com Simone Berrát, a Pirelli főmérnökét. – Tehát csúszik is. Az egyensúly nem jó. Nincs kapcsolat. Az első és a hátsó tengely között nincs kapcsolat. Ezért a kanyar közepén [az autó] alulkormányzott, különösen az alacsony sebességű kanyarokban, a nagy tempójúakban pedig csúszik a hátsó tengely, amely nem igazán van megtámogatva.”
Nem véletlen, hogy Verstappenen kívül senki más nem rakta fel a kemény abroncsokat, és látszott, hogy a holland versenyzőnek sem kellett volna. A Red Bullnak emellett egy használt lágy szettje is volt, ám annak azért nem lett volna túlságosan sok értelme, mert körülbelül ugyanannyi kör volt benne, mint azokban az abroncsokban, amelyek a biztonsági autós fázis előtt fent voltak neki.
Van, aki kizárta volna, de lehet, hogy így is el lesz tiltva a bosszút álló Verstappen
„[A megmaradt lágy szett] már az időmérőn is használatban volt, majd ezzel mentünk ki a rajtrácsra, és ezzel végeztük el a próbarajtokat – nyilatkozta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. – Szóval, azt hiszem, lényegében hét vagy nyolc kört teljesítettünk vele. Gyakorlatilag ugyanolyan volt, mint az autón lévő garnitúra. Szóval egy vadonatúj és egy nyolc kört futott, használt, már kissé megviselt szett közül kellett választanunk.”
„Szerintem egy olyan futamon, amelyen ekkora a gumikopás, az ember mindig ösztönözve van a bokszkiállásra – fogalmazott a brit szakember kollégája, a McLarent irányító Andrea Stella. – Ha megkérdeznénk a versenyzőt, hogy »kint maradnál vagy cserélnél keményre?«, akkor nem vagyok benne biztos, hogy melyiket választaná. Nekünk a két kiállás egyértelműen biztosított egy [szett] gumit a biztonsági autós fázisra. Úgy vélem, ha háromkiállásosra váltunk, elfogynak az abroncsok. Nem tudom, hogy [Verstappen] rendelkezett-e még egy használt lágy gumival, de a kemény abroncs mindenképpen gondot jelentett az újraindításnál.”
Ez utóbbit valóban mindenki láthatta. De akkor mit kellett volna csinálnia a Red Bullnak? Nos, a válasz egyértelmű: kint hagyni Verstappent. A két McLaren jó eséllyel állva hagyta volna őt, ám a mögöttük érkező Charles Leclerc-nek már szintén használt C3-asai voltak, arról nem is beszélve, hogy így akár a wokingiak között is kialakulhatott volna csata, ami adott esetben szintén a holland versenyző malmára hajthatta volna a vizet. Mindent összevetve tehát jó eséllyel a harmadik, de legrosszabb esetben is negyedikként zárt volna, és ami szintén nem elhanyagolható tény, hogy aligha gőzöl be és kerül az eltiltás szélére. Horner elismerte, hogy ezen a téren hibát követtek el.
„Utólag kint hagytuk volna – jelentette ki. – A két McLaren megelőzte volna. Hogy Leclerc elment volna-e mellette? Ez mind szubjektív, és soha nem fogjuk megtudni. Azonban az ember a rendelkezésre álló információk alapján hozza meg a döntést, és a háromkiállásos versenyen az volt a kockázat, hogy a futam utolsó harmadában vagy negyedében egy biztonsági autós fázis esetén kiszolgáltatottá válunk.”
Itt az árulkodó jel arról, hogy a Red Bull is védhetetlennek tartja Verstappen tettét